وزير بهداشت مطرح کرد:
ساختار کنونی در مدیریت حج در داخل کشور نیازمند بازنگری است و نسبت به این مسئله اتفاق نظر وجود دارد. شناخت واقعی نسبت به عملکرد دولت عربستان در ایام حج داریم و اگر تمهیدات لازم را خودمان پیش بینی کنیم احترام و اکرام حجاج ما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸ 11 October 2015
به گزارش تابناک قم، سید حسن قاضی زاده هاشمی در دیدار با آیت الله سعیدی امام جمعه قم در سخنانی با اشاره وضعیت رسیدگی به جانباختگان منا بیان کرد: عربستان سعودی اعلام که حجاج ایرانی را دفن نکرده است و پیکر 300 نفر از حجاج به کشور بازگردانده شده و پیکر 90 نفر نیز به زودی به کشور بازگردانده می شود و 65 نفر دیگر نیز مفقود هستند.

وی با اشاره به اینکه در منا سردخانه پیش بینی شده دارای ظرفیت هزار نفر بود بیان کرد: باقی مانده جنازه ها در کانتینرها با دمای پایین نگه داشته شده بودند و این مسئله شناسایی حجاج را با مشکل روبه رو کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سوء مدیریت و کنترل نشدن جمعیت موجب بروز چنین حادثه ناگواری شده است ادامه داد: در دیدار با مراجع تقلید از ایشان استدعا کردیم که با توجه به شارع مقدس تجدید نظری در فتاوای مربوط به انجام مناسک حج داشته باشند.

وی با اشاره به کشته شدن این میزان از ضیوف الرحمن بی سابقه بوده است ادامه داد: دولت تلاش کرد که حضور مستقیم درعربستان داشته باشد و این حضور در نخستین روزها به تعطیلی دولت عربستان به دلیل ایام عید قربان محقق نشد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه امیدواریم که دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم گفت: ساختار کنونی در مدیریت حج در داخل کشور نیازمند بازنگری است و نسبت به این مسئله اتفاق نظر وجود دارد. شناخت واقعی نسبت به عملکرد دولت عربستان در ایام حج داریم و اگر تمهیدات لازم را خودمان پیش بینی کنیم احترام و اکرام حجاج ما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بی توجهی مسئولان عربستان به حجاج و زائران خانه خدا ادامه داد: گرم شدن هوا و مسن شدن افراد مستطیع به نظر می رسد که نیازمند این هستیم سهولت بیشتری لحاظ شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: باید همه راه ها را برای کاهش حوادث مد نظر قرار دهیم و امیدواریم که نظرات مراجع تقلید نیز در این زمینه راهگشا باشد.

تقدیر آیت الله سعیدی از رسیدگی به وضعیت جانباختگان حادثه منا 

آیت الله سید محمد سعیدی نیز در این دیدار اظهار کرد: درباره اعمال حج نگاهی باید به مجموعه مدیران حج در خارج از کشور داشته و نگاهی دیگر نیز به درون داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اداره حرمین شریفین توسط آل سعود با فرهنگ و نگاه خاص خودشان سال های سال صورت گرفته است افزود: حوادثی که در طول سال ها اتفاق افتاده نشان می دهد که باید در مباحث مدیریت حج تجدید نظر صورت گیرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه حج و عمره و حضور در مدینه منوره مسئله جهانی است بیان کرد: باید در این زمینه همه جهان اسلام حضور داشته و مدیریت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وقتی در یک محل همه مسلمانان به آن نگاه و نظر دارند نباید فقط یک نظر و نگاه بر آن حاکم باشد افزود: این دیدگاه تاکنون ضررهای زیادی به مسلمانان زده و به حیثیت خود سعودی ها خدشه جدی وارد کرده است و عقل و شرع حکم می کند که از دیدگاه های دیگر مسلمانان استفاده کنند.

آیت الله سعیدی ادامه داد: آنها در شرایطی که باید به ضیوف الرحمن رسیدگی کنند در ماه های حرام به جنگ با مسلمان برخاسته اند و اینها از الفبای مدیریت، اسلام و حق همسایگی بی بهره هستند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره حادثه منا و اعزام هیئتی از سوی دولت برای پیگیری حادثه منا ادامه داد: این مسائل باعث شد که همکاری و تمکین را از سوی سعودی ها شاهد باشیم و از شما و هیئت همراه تشکر می کنیم که با سعه صدر توانستید این معضل را با آبرومندی حل کرده و قسمت زیادی از پیکرهای این جانباختگان عزیز به کشور بازگشتند و امیدواریم که پیکر دیگر جانباختگان نیز به کشور بازگردد.

امام جمعه قم با بیان اینکه دولت و کشور ما نشان داد که مدافع حقوق ملت خود است اظهار کرد: بعد از اینکه نظام ما حرکتی قاطع از خود نشان داد دیگر کشورها نیز به فکر افتادند که پیگیری های لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: امیدواریم دولت و مردم ما نیز در این خصوص فکر کرده و ما نیز باید متناسب با شرایط آنجا برنامه ریزی داشته باشیم.

آیت الله سعیدی با اشاره به فتاوای مراجع تقلید بر مبنای احکام اولیه و ثانویه و توجه ایشان به این امر گفت: انشالله ایشان نیز فتاوایی متناسب با موضوعی که اتفاق افتاد صادر خواهند کرد.

وی ادامه داد: با سفر حضرتعالی گشایشی پیدا شد و غمی از دل های مردم و بازماندگان این حادثه کاسته شد و بسیاری از دغدغه ها برطرف شد و امیدواریم که دولت و نظام بتوانند مدافع این مردم شریف باشیم و از هیچ تلاشی فروگذار نشود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار