آیت الله صافی گلپایگانی:
یکی از مراجع تقلید با اشاره به ابعاد حادثه منا آن را بسیار تلخ و ناگوار دانست و خواستار وحدت نظر کشورهای اسلامی برای برگزاری مراسم حج شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 11 October 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار دکتر سید حسن هاشمی سرپرست هیئت ایرانی اعزامی به عربستان در سخنانی با اشاره به فاجعه منا و جانباختن تعداد زیادی از حجاج اظهار کرد: این رویداد فاجعه بزرگی برای مسلمانان بود و باید برای پیشگیری از چنین حوادثی چاره‌ای اندیشید.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان عربستان و دیگر کشورهای اسلامی در خصوص حج برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا دیگر چنین حوادثی در مراسم حج تکرار نشود.

آیت الله صافی گلپایگانی با تأکید بر عدم حضور چندین باره افراد در مراسم حج ادامه داد: بهتر است از حضور مکرر در مراسم حج خودداری کنند و در این خصوص روایت است که وقتی امام عصر(عج) ظهور کنند این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهند.

این مرجع تقلید، مدیریت صحیح از سوی مسئولان برگزار کننده حج و توجه به دستورات شرعی در برگزاری این مراسم را ضروری دانست و افزود: این حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود و ما نیز باید در این خصوص مدیریت لازم را داشته باشیم.

آیت الله صافی گلپایگانی ضمن آرزوی توفیق برای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشورهای اسلامی در خصوص برگزاری مراسم حج باید به وحدت نظر رسیده و با هماهنگی، ارتباطات خود را بیشتر کنند.

در ابتدای این دیدار قاضی زاده هاشمی ضمن ارائه گزارش از سفر خود به عربستان و با اشاره به روند طولانی صدور روادید برای سفرش به عربستان گفت: ما از دولت عربستان تقاضا کردیم تا جهت بررسی حادثه منا انتقال مجروحین و انتقال پیکر جانباختگان به کشور نمایندگانی از طرف دولت ایران به عربستان بروند اما متأسفانه با تعلل مقامات عربستانی صدور روادید چهار روز طول کشید.

وی با اشاره به رایزنی خود با مقامات عربستانی تصریح کرد: در سه ملاقاتی که با مقامات مختلف عربستان داشتیم قرار شد همه پیکرهای جانباختگان به کشور منتقل شود البته پیکر حجاجی که خانواده‌های آن‌ها علاقمند به دفن آن‌ها در مکه بودند، به کشور منتقل نشدند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: تاکنون بسیاری از پیکر‌ها به کشور منتقل شده و پیکر بقیه حجاج شناسایی شده نیز طی روزهای آینده به کشور منتقل می‌شود.
 
هاشمی با اشاره به ابعاد متأثرکننده فاجعه منا و با تأکید بر اینکه حجاج ایرانی بیشترین آسیب را دیدند، گفت: این حادثه برای عربستان و مقامات آل سعود گران تمام شد.

وی با اشاره به استقبال رو به افزایش زائران ایرانی از حج تمتع تصریح کرد: حج امسال با ۲ میلیون زائر برگزار شد و در سال‌های آینده قطعا با تعداد بیشتری برگزار می‌شود.

سرپرست هیئت ایرانی اعزامی به عربستان با اشاره به ضرورت کمک علما برای برگزاری بهتر مراسم حج گفت: با توجه به گرمای شدید عربستان در مراسم حج، بسیاری از افراد استطاعت جسمی انجام اعمال را ندارند و در برخی مواقع ازدحام جمعیت در موقع طواف و همچنین اقامه نماز مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

هاشمی در همین زمینه خاطره‌ای از حضرت آیت الله فاضل لنگرانی نقل کرد و گفت: طبق فتوای ایشان از طبقه سوم سازه جدید مسجدالحرام هم می‌توان طواف کرد که این فتوا به حجاج بسیار کمک کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار