رئیس پارک علم و فناوری استان قم از رتبه پانزدهم قم در تعداد شرکت‌های دارای مجوز دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: توانمندی‌های ما در حوزه فناوری و صنعت هنوز برای نهادهای متولی ناشناخته است.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ 05 October 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از پارک علم و فناوری استان قم، حسین اخوان علوی در نشست آشنایی با مزایا و فرآیند اخذ مجوز دانش بنیان که با حضور جمعی از مدیران عامل واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت بحث شرکت‌‌های دانش بنیان و ضرورت مقوله توسعه فناوری بر کسی پوشیده نیست و در ذکر اهمیت این موضوع همین بس که بیش از ۱۰ مورد از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به مباحث مربوط به اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است.

وی افزود: اگر بخواهیم وضعیت استان قم در حوزه توسعه فناوری را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم باید بگوییم استان ما هم اکنون وضعیتی بینابین دارد و با وجود تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که از آن‌ها برخورداریم اما سرجمع توانمندی‌های ما در حوزه فناوری و صنعت هنوز برای مجموعه مدیریتی و نهادهای متولی استان ناشناخته است.

رئیس پارک علم و فناوری قم به ثبت بیش از ۱۶۰۰ مجوز دانش بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: سهم قم از این ۱۶۰۰ مجوز صادر شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها ۲۳ مجوز است که در این بین ۲ شرکت به دلیل فعالیت‌های محرمانه در آمار‌ها لحاظ نشده و این رقم به ۲۱ مجوز دانش بنیان تقلیل داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس تقسیم بندی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش بنیان به سه دسته نوپا، تولیدی و صنعتی تقسیم می‌شوند که بر این اساس، از ۲۱ شرکت دارای مجوز دانش بنیان ۱۸ شرکت نوپا و ۳ شرکت تولیدی هستند که در این میان علیرغم برخورداری استان از ۱۰ شهرک صنعتی فعال جای خالی شرکت‌های دانش بنیان صنعتی ما به شدت احساس می‌شود.

اخوان علوی در ادامه افزود: درحال حاضر استان تهران با ثبت ۶۳۶ مجوز دانش بنیان رتبه اول را در کشور دارد و استان اصفهان با ۱۶۹ و خراسان رضوی با ۸۴ مجوز دوم و سوم هستند. استان قم نیز در رتبه پانزدهم این فهرست قراردارد. ضمن اینکه در بخش فروش محصولات دانش بنیان نیز مجددا تهران با ۳۸/۶۰% در رتبه اول قراردارد و خراسان رضوی با ۱۲% فروش محصولات دانش بنیان دوم است. استان قم نیز با ثبت ۰۲۵% (بیست و پنج صدم درصد) فروش در رتبه هفدهم قرار دارد که به سبب جای خالی شرکت‌های دانش بنیان صنعتی و تولیدی ما در اخذ مجوزهای دانش بنیان است.

رئیس پارک علم و فناوری قم در پایان گفت: اگرچه رتبه‌های ذکر شده استان با حسب شاخص‌های جمعیتی چندان هم بد نیست و هنوز استان‌هایی مانند قزوین، خراسان جنوبی، همدان، لرستان، کرمان و... در رتبه‌های بعد از ما قرار دارند اما با‌شناختی که از ظرفیت‌های بالای استان قم داریم امیدواریم از طریق افزایش تعاملات با مدیران شرکت‌ها و افزایش اطلاع رسانی به فضل الهی تا ۲ سال آینده ارتقاء قابل توجهی در فهرست توسعه فناوری کشور داشته باشیم و چه در تعداد مجوزهای دانش بنیان اخذ شده در کشور و چه در میزان فروش محصولات دانش بنیان استان قم را به جایگاهی متناسب با ظرفیت‌های بالای نهفته در آن برسانیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار