کد خبر: ۱۰۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸ 03 October 2015
امسال سال دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی است. این نامی است که مقام معظم رهبری برای امسال در نظر گرفته است. دولت یازدهم نیز از ابتدای روی کار آمدن و حتی قبل از آن در شعارهای دکتر روحانی، بیشترین تأکید را روی خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم داشته است. نتیجه اینکه همه مسئولان وظیفه‌دارند به مردم به‌خصوص قشر ضعیف و محروم جامعه خدمت کنند آن‌هم بدون منت.

اگر بخواهیم یکی از اقشار محروم و ضعیف جامعه را نام ببریم، بدون شک باید به روستائیان و افرادی که در شهرهای کوچک قم ساکن هستند، اشاره‌کنیم. خدماتی که به ساکنین این مناطق ارائه می‌گردد، در سطحی نیست که نظام اسلامی و دولت بر آن تأکید کرده است. یکی از مواردی که امروز تقریباً داد همه روستائیان را درآورده است، مشکل کم‌آبی است. در برخی از روستاهای قم در طول شبانه‌روز کمتر از یک ساعت آب وصل است و بقیه ساعات را باید بدون آب بگذرانند که البته تقریباً تابستان داغ امسال را هم با همین منوال پشت سر گذاشتند.

یک نکته! معنی و مفهوم فروش انشعاب آب در روستاها چیست؟ آیا غیرازاین است که نهادی که اقدام به فروش انشعاب آب در روستاها نموده و در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد، هزینه دریافت می‌کند، ملزم به تأمین آب موردنیاز مشترکین خود است؟ البته این را قبول داریم که چند سالی است سایه خشک‌سالی بر سر کشور ما به‌خصوص استان قم سنگینی می‌کند و تقریباً همه منابع آبی را تحت تأثیر قرار داده و صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب وظیفه همه مردم است که از حق و انصاف هم نگذریم، مردم روستاهای قم در این خصوص همکاری لازم رادارند؛ اما نکته‌ای که قصد دارم در این نوشتار مورد تأکید قرار دهم، موضوع دیگری است.

امروز آب موردنیاز اکثر روستاهای قم از طریق چاه‌های موجود در همان روستا تأمین می‌شود، چاه‌هایی که توسط خود روستائیان حفرشده و روزگاری همانان بهره‌بردارش بودند، زمانی هم که نیاز به بازسازی داشت با خودیاری اهالی روستا، بازرسی صورت می‌گرفت؛ اما چند سالی است که این وظیفه بر عهده شرکت آب و فاضلاب روستایی نهاده شده است. این شرکت آب موردنیاز روستاها را از طریق همان چاه‌های موجود و در تعدادی از روستاها هم با کمک آب سرشاخه‌های دز و آبرسانی سیار تأمین می‌کند، حال بماند که تعدادی از روستاها در همین تابستان گذشته از بی‌آبی چه کشیدند!

تا اینجای ماجرا را داشته باشید تا به یک نکته داخل پرانتزی هم اشاره‌کنم. امروز همه از مهاجرت روستائیان به شهر و حاشیه‌نشینی و ایجاد ناهنجاری و ... سخن به میان می‌آورند و آن را امری نکوهیده و ناشایست قلمداد می‌کنند و تقریباً همه متفق‌القول هستند که باید شرایطی به وجود بیاید که از این مهاجرت جلوگیری نموده و حتی در آینده شاهد مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها باشیم.

متأسفانه در چند ماه گذشته شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم به بهانه برخورد با انشعابات غیرمجاز اقدام به قطع گسترده انشعاب آب در روستاهای قم نموده است - بازهم تأکید می‌کنم ما با هرگونه بی‌قانونی و سوءاستفاده مخالف هستیم – اما نباید اجازه بدهیم که در یک جریان خشک و تر باهم بسوزند.

اما یک سؤال؟ در روستاهای قم چه تعداد افرادی هستند که به‌رغم داشتن درآمد کافی، از پرداخت قبض آب خودداری می‌کنند. آیا این را می‌توانیم قبول کنیم که بخش زیادی از روستائیان قم درآمد کافی دارند ولی دوست ندارند که پول قبض آب خود را بدهند؟! صدالبته که این‌گونه نیست. ساکنین روستاها افراد متدینی هستند که به حلال و حرام به‌شدت پایبند بوده و به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهند که لقمه حرامی بر سر سفره آنان بیاید؛ که اگر این‌گونه نبود، شاهد دست‌های پینه‌بسته و صورت‌های سوخته از آفتاب داغ نبودیم. چگونه ممکن است که این افراد با این اعتقاد پول آب خود را ندهند.

پس اگر در مواردی شاهد هستیم که خانواده‌ای قبوض خدماتی خود را پرداخت نکرده، حتماً توانایی مالی نداشته است. این مورد تقریباً در بیش از 98 درصد ساکنین روستاها صدق می‌کند. به نظر من برخورد با انشعابات غیرمجاز خوش‌نشین‌ها و افرادی که فقط برای تفریح و در روزهای تعطیل به روستاها می‌آیند، کار بسیار خوبی است و قطع آب آن‌ها در صورت عدم پرداخت قبوض هم لازم و حتی در مواردی ضروری است؛ اما اینکه بخواهیم آب یکی از ساکنین روستا را قطع کنیم، نمی‌تواند چندان کار خداپسندانه‌ای باشد.

متأسفانه حتی در مواردی شاهد بودیم که تعدادی از مأموران شرکت آب و فاضلاب روستایی به بهانه اینکه در فلان خانه انشعاب غیرمجاز آب وجود دارد، بدون داشتن حکم قضایی و به‌منظور بازدید کنتور اقدام به جست‌وجو در خانه برای یافتن انشعاب غیرمجاز کرده‌اند. به نظر شما این اقدامات و ورود به خانه پیرمرد و پیرزنی که بیش از 8 دهه از زندگی آن‌ها گذشته است، چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟! آیا همان افراد که در این خانه به دنبال انشعاب غیرمجاز می‌گشتند، سجاده پهن‌شده روی تخت حیاط و چادرنماز پیرزن و تسبیح پیرمرد را ندیده‌اند؟!

بیشتر از این موضوع را باز نکنم، فقط این یادداشت را «علی جان صادق پور» بخواند و بداند که اگر روستائیان پول داشتند حتماً قبوض آب خود را پرداخت می‌کردند و اگر امروز انشعاب آب آن‌ها را قطع کنیم، مجبور هستند از خوراک روزانه زن و فرزندان خود بزنند و قبض آب خود را پرداخت کنند. پس دستور فرمائید کمی منعطفانه تر با ساکنین واقعی روستاها برخورد کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
حاجی بیگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
ای کاش آقای صادق پور وقت می گذاشت و این یادداشت را می خواند تا با برخی واقعیت ها در روستاها آشنا شود
برخی از ماموران آب و فاضلاب روستایی با غرض شخصی اقدام به این کار ها می کنند
من شخصی را سراغ دارم که در یکی از روستاها به دلیل اینکه از انشعاب آب همسایه به مدت دو هفته برای ساخت و ساز استفاده کرده است و پول آن را هم داده است 2 میلیون و 400 هزار تومان جریمه شده واقعا این انصاف نیست!!!!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
وقتی مدیر آب و فاضلاب روستایی قم رو از شیراز بیاریم نباید بیشتر از این توقع داشته باشیم
حاج اسماعیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
متاسفانه در شرکت آب و فاضلاب روستایی قم برخی افراد هستند که مشاوره های درستی به آقای صادق پور نمی دهند. بنده خودم روستایی هستم. در یکی از روستاها که فردی از آنجا در شرکت آب و فاضلاب روستایی مشغول به کار است هیچ یک از این مشکلات رخ نداده است. مگر می شود که در این روستا همه خوش حساب باشند و هیچ کسی انشعاب غیرمجاز نداشته باشد.
پناهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
نمیشه تو قم بشینیم بعد برا روستاها تصمیم بگیریم مرکز اصلی شرکت آب و فاضلاب روستایی باید تو روستا باشه و رییس اون هم باید یه روستایی از قم باشه که بفهمه درد مردم رو و دلش بسوزه
ابرقویی از کهک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
خوب گفته که بیشتر از این موضوع رو باز نکنم وگرنه مجبور بود خیلی چیزای دیگه رو هم بگه. منم به آقای صادقپور که البته نمی شناسم ولی دور و بری هاشو خوب می شناسم سفارش می کنم که به حرف همه گوش نکنه و یه قدری حواسش بیشتر به دور و اطرافش باشه
حسینی قبادبزن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
اقای صادق پور آیا انشعاباتی که فروختید تونستید آب آن رو تامین کنید آیا اون روستاهایی که در 24 ساعت نیم ساعت آب دارند فکری به حالشون کردی همه این ادارات و شرکت ها به وجود اومدتد که مردم در آرامش زندگی بکنند نه اینکه باعث سلب آسایش آنها بشند می دونی مشترکانی که در 24 ساعت نیم ساعت آب دارند می تونند از دست شما شکایت بکنند مردم ایران خیلی خوبند و این گونه برخوردها با مردم درست نیست در سیاستهای شرکت ابفار تجدید نظر فرمایید
حسن زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
تنها افتخار این بنده خدا که خیلی ام بهش می نازه اینه که خط انتقال آب سرشاخه های دز به شهر کهک را بالاخره به سرانجام رسونده، یکی نیست بگه که بابا اون دیگه تموم شد به فکر کارای تازه باش!!!
بیگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
سلام
البته واقعا نباید همه زحمات این دوستان را هم زیر سوال برد. بالاخره تلاش های زیادی انجام می دهند تا بتوانند خدمتی کرده باشند. ولی خوب بعضا خدای ناکرده غرض ورزی های شخصی و تصمیمات اشتباه باعث می شود که عملکرد یک شرکت به کلی زیر سوال برود. الحق والانصاف آب و فاضلاب روستایی یکی از ارگان های زحمتکش در روستاها است.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
من واقعا خوشحالم که روستاییان قم چنین نماینده ای رو دارن که نمیذاره کسی حق روستاییان رو تضییع کنه این آقای ورجانی تو همه جلسات خودش رو با افتخار یه روستایی معرفی میکنه و با تمام وجود از حقشان دفاع میکنه خدا خیرش بده
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
سلام
همین امروز ماموران آب و فاضلاب روستایی آب یک واحد نانوایی را در یکی از روستاهای قم قطع کردند و نانوایی هم مجبور شده که امروز پخت نداشته باشه. مردم روستا همگی سردرگم برای تهیه نان هستند. خوب این انصافه آخه!! زورتون به نانوایی عمومی روستا رسیده!! اگه راست می گید برید آب های غیرمجاز افراد گردن کلف را قطع کنید.
موقعی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
این آقای «بیگی» فکر کنم یکی از کارمندان شرکت آب و فاضلاب روستایی باشه که انقدر از این شرکت تعریف کرده. البته بعید هم نیست که آقای ؟؟؟؟ باشه که با اسم مستعار نظر خودش رو بیان کرده. بالاخره مردم واقعیت های جامعه را می بینند و نیازی به تعریف و تمجید الکی از یک مجموعه نیست.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
با سلام.جناب صادقپور از مدیران فعال و توانمند کشوری هست باعث افتخار هست که در استان ما خدمت میکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار