شهرداری قم در حالی اقدام به نصب تجهیزات سورتمه ریلی در بوستان علوی کرده است که در طول تابستان 94 اغلب پارک‌ها و شهربازی‌ها یا تعطیل بودند و یا تاریک! آیا این اسراف در بیت‌المال نیست؟!
کد خبر: ۱۰۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵ 30 September 2015
به گزارش تابناک قم، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه‌ی غرب علیه کشورمان در جهت متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ما، واژه‌ای به نام اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شده است، واژه‌ای که اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در سال 1389 مطرح گردید.

این امر به قدری مهم است که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در این خصوص، فرموده‌اند: «اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که برای یک ملت، حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینه‌ی رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند.»

همچنین می‌توان با نگاهی به عناوین چند سال اخیر همچون؛ «نوآوری و شکوفایی»، «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی» و «تولید داخلی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی ببریم.

علاوه بر این، اهمیت اقتصاد مقاومتی از آنجا ناشی می‌شود که هجمه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی برای متوقف کردن روند پیشرفت انقلاب در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری بر عرصه‌ی اقتصاد تمرکز یافته است.

بنابراین تحریم‌های اخیر اگرچه به بهانه‌ی انرژی هسته‌ای افزایش یافته است، اما در حقیقت با هدف مقابله با کلیّت نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی‌شده است.

از این رو این تحریم‌ها برای کشور ما یک مسئله‌ی کوتاه‌مدت نیست، پس برای مقابله با آن‌ها تدبیری بلندمدت در عرصه‌ی اقتصاد لازم است و این تدبیر، همین اقتصاد مقاومتی است که در سال‌های اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

گفتنی است که یکی از مواردی که در امر اقتصاد مقاومتی بیشتر مطرح است، توجه به تولید داخل می‌باشد، اگرچه در سال‌های پس از انقلاب، کشور در بسیاری از نیازهای حیاتی به خودکفایی رسیده است، اما هنوز هم در بخشی از مهم‌ترین نیازهایش به خارج وابسته است!

متأسفانه ریشه اصلی این مشکل، از بی‌توجهی مسئولان نسبت به توان داخلی آب می‌خورد! چرا که مردم اصلی‌ترین سرمایه‌ی نظام اسلامی بوده و هستند، به گونه‌ای که نظام در طول سال‌های گذشته در عرصه‌های سیاسی توانسته است با استفاده از این ظرفیت، بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند.

اما همچنان می‌بینیم که در عرصه‌ی اقتصاد هنوز آن‌گونه که باید، از ظرفیت مردم برای تولید و رشد کشور استفاده نشده است، بنا بر اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین علل وجود مشکلات اقتصادی کشور، عدم شناخت ظرفیت مردمی و عدم استفاده از آن است.

به طوری که حتی تجربه نیز نشان داده است که در صورت وحدت و همراهی مردم و مسئولان، تهدیدهای بیرونی معمولاً در عزم کشور خللی وارد نمی‌کند.

خصوصاً اینکه کشور ما از حیث منابع اولیه‌ی تولیدی، غنی و سرشار از معادن و سرمایه‌های طبیعی است، از حیث بازار مصرف هم وجود جمعیت بیش از هفتادمیلیونی، یک بازار بزرگ برای شکل‌گیری تولیدِ به‌صرفه و اقتصادی است.

در نتیجه،‌ حمایت از عوامل تولید داخلی به رشد بلندمدت اقتصادی می‌انجامد و شکوفایی اقتصاد را در پی خواهد داشت، البته مزایای بسیاری در حمایت از تولید داخلی نهفته است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایجاد اشتغال برای نیروی کار داخلی، کمتر شدن فشار تورمی، توجه به برند داخلی در صنایع مختلف، تقویت بخش خصوصی، کاستن از بار مالی دولت، ارزآوری کالاهای غیرنفتی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

اما متأسفانه با گذشت چند سال از مطرح کردن تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، نه تنها دولت، بلکه برخی از مسئولان ریز و درشت نیز به راحتی از کنار آن عبور کرده و هیچ تلاشی جهت تحقق این امر مهم نکرده‌اند.

به عنوان مثال؛ شهرداری قم این روزها در حالی اقدام به نصب تجهیزات سورتمه ریلی در بوستان علوی کرده است که در حال حاضر شهر قم حدود ۲۴۳ پارک، پارک جنگلی، شهربازی و باغ دارد که در طول تابستان 94 اغلب پارک‌ها و شهربازی‌ها یا تعطیل بودند و یا تاریک!

تأسف‌بارتر آن که وسایل و تجهیزات سورتمه ریلی خریداری شده از کشور آلمان می‌باشد و در آینده‌ای نزدیک با اعتبار بالغ‌بر 45 میلیارد ریال در بوستان علوی به بهره‌برداری خواهد رسید که نصب ریل‌ها و تجهیزات آن توسط متخصصین آلمانی صورت خواهد گرفت.

به راستی آیا درست است که در موقعیت فعلی کشورمان که از یک‌سو بحث برجام و از سوی دیگر بحث تعلیق تحریم‌ها! مطرح است، رو به سوی اقتصاد عاریتی آورده و پول بیت‌المال را این‌گونه هدر دهیم؟!

آیا بهتر نبود به جای اینکه یک چنین هزینه‌ی هنگفتی را در جیب خارجی‌ها بریزیم، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده می‌کردیم؟!... تا هم حرف رهبر عزیزمان بعد از چند سال! روی زمین نماند و هم اینکه مرهمی‌باشد بر روی زخم‌های اقتصادی کشور و مردم.

مردمی که به دلیل شرایط بد اقتصادی‌شان نه دل‌ودماغ سوار شدن به سورتمه ریلی را دارند! و نه اصلاً پول اضافه‌ای دارند که در این مسیر خرج کنند، بنابراین گویا شهرداری قم به جای اینکه به فکر شادی دل همه شهروندان باشد، فقط می‌خواهد دل بعضی‌ها را با این وسیله خوش کند، آری، تنها خوش کند...

ناگفته نماند که تفریح و بازی و شادی خوب است، اما سؤال اینجاست که چرا از یک‌سو پارک‌ها را جهت استفاده از شهروندان می‌بندند و از سوی دیگر تجهیزات جدید وارد می‌کنند! آیا این اسراف در بیت‌المال نیست؟!

منبع: کریمه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار