جشنواره شیره پزی مانیزان شش ساله شد و باز هم مهرماه آغازی بود برای چشیدن طعم شیرین عسل انگور در روستایی که در پهن دشت های آن فقط سبزی مودارهای تاکستان ها را می بینی و در عظمت خداوندگار غرق می شوی.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸ 30 September 2015
 جشنواره شیره پزی مانیزان شش ساله شد و باز هم مهرماه آغازی بود برای چشیدن طعم شیرین عسل انگور در روستایی که در پهن دشت های آن فقط سبزی مودارهای تاکستان ها را می بینی و در عظمت خداوندگار غرق می شوی.

به گزارش ایرنا؛ اصلا فکرش را هم نمی کردم جشنواره شیره پزی مانیزان به این زودی رشد کند و الفبای کار و تلاش را در خاک هایی که یاقوت های سرخ و طلایی و خوشه های بی تاب انگور را پرورش می دهد، یاد بگیرد و برای ثبتش در کتاب قطور زندگی دائم تکرارش کند.

این همان جشنواره ای نبود که تنها به حضور اهالی روستا و چند نفر از افراد بومی شهرستان ختم می شد، حالا اما مشتاقانی از سراسر کشور از فرسنگ ها راه دور را به سمت خود کشانده تا تلاشی باشد برای معرفی آن به جهان، جشنواره ای که شهد و شیرینی اش حالا برای کسی نا آشنا نیست.

این جشنواره حاصل رنج و سختکوشی مردم ساده و بی آلایشی است که با دست های پینه بسته خود سالها در سردی و گرمی هوا برای جان دادن به این میوه بهشتی و چشاندن آن به ذائقه های هر ایرانی خون دل خورده اند و در پستی و بلندی های این دیار، سبزه هایی را گسترانده اند تا ما کشمش آن را چاشنی گردو کرده و با قوتش دردی را حس نکنیم.

حالا دیگر مانیزانی ها یک روز ملی را برای خود دارند و از هر کوششی برای معرفی آیین، سنت، آداب و رسوم و میهمان نوازی خود به هر گردشگر و میهمان داخلی و خارجی دریغ نمی کنند.

اکنون دیگر پخت آش محلی، چایی ذغالی، مردان سوار بر اسب، نمایش زنان با لباس های محلی با تبق های انگور بر سر، نورافشانی و اجرای نمایش های آیینی سنتی جزء لاینفک این جشنواره شده و ساز و دهل محلی که نوایش گوش هر ایرانی را می نوازد و هر شیفته آیین بومی و محلی را روانه تماشای پخت شیره انگور در خانه هایی قدیمی با بوی کاهگل به جا مانده از دیار مادها می کند.

اما آوازه این جشنواره امسال با صدای دلنواز فرج علیپور از استادان به نام موسیقی لری ایران بیشتر طنین انداز شد و شکوهش در دشت های وسیع لشگردر و خطه مانیزان پیچید، این شکوه جمعیت را می شد از همنوایی حضار فهمید که خود را با این استاد آواز خطه لرستان همنوا کردند و یکصدا نوای به نام بارو بارو بارونه هی را سر دادند و مهر تاییدی بر این یکدلی مردم این دیار بود.

در حالیکه سرپرست فرمانداری ویژه ملایر عصر دوشنبه در ششمین جشنواره ملی شیره پزی مانیزان این جشنواره را قابل معرفی به تمام دنیا دانست و گفت: امروز دنیا تشنه دیدن این آیین و فرآورده های باغی ایران از جمله ملایر و سایر آیین ها، طبیعت بکر، آثار باستانی و فرهنگی کشورمان است.

رضا قیاسی گردشگری را فرصتی ویژه برای توسعه دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در استان همدان وجود دارد که باید از تمام توان و ظرفیت ها برای معرفی این آثار و جاذبه ها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از نعمت های خدادادی کمترین سرمایه گذاری را برای استفاده از فرصت های گردشگری داشته باشیم، ابراز داشت: امروز گردشگری دومین صنعت درآمد جهان است، اما هنوز ما از این صنعت هیچ درآمدی نداریم و بنا داریم در برنامه آینده کشور را روی صنعت گردشگری گذاشته و از این فرصت به خوبی بهره ببریم.

قیاسی ادامه داد: در صدد هستیم پایه خود را روی درآمد گردشگری گذاشته و با روحیه و تعامل خوب فرهنگ دوستی و میهمان نوازی خود را ترویج دهیم و برای حضور جمعیت زیادی از کشورهای دیگر به کشورمان آماده شویم.

*روستای مانیزان به عنوان روستای بافت باارزش معرفی شد
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: طبق رایزنی ها و پیگیریهای انجام شده با سازمان میراث فرهنگی کشور، روستای مانیزان به عنوان روستای بافت با ارزش معرفی شد.

علی نعمت چهاردولی گفت: با توجه به بحث گردشگری و جشنواره ملی شیره پزی روستای مانیزان به عنوان بافت باارزش معرفی شد و طبق قول مساعد سازمان میراث فرهنگی مصوب شد اعتبار لازم برای این امر و مطالعه آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، موقعیت های طبیعی روستا حفظ و نگهداری می شود و داخل روستا بهسازی شده و روستا با اصول قدیمی و بافت سنتی خودش باقی می ماند.

وی با تقدیر از استقبال خوب و حضور چشمگیر مردم در این جشنواره از عوامل برگزاری جشنواره شیره پزی مانیزان تقدیر کرد و اظهار کرد: این جشنواره کمتر از گلاب گیری قمصر کاشان نیست، بلکه از نظر موقعیت می تواند بهتر باشد و همه ساله گردشگران و میهمانان زیادی را جذب کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز حضور بیش از 10 هزار نفر در این جشنواره را نشانه ارتقای سطح کمی و کیفی آن دانست و گفت: امروز جشنواره شیره پزی مانیزان به یک رویداد فرهنگی استان همدان تبدیل شده است.

ریحان سروش مقدم افزود: شیره پزی مانیزان با بافت سنتی و قدیمی به عنوان بخشی از فرهنگ ملایر است و این جشنواره امروز به عنوان بخشی از زندگی و خاطرات مردم شده و برای حفظ و احیای این سنت و میراث فرهنگی معنوی، سازمان میراث فرهنگی اقدام به ثبت ملی این جشنواره کرد.

وی ادامه داد: سال 1390 جشنواره شیره پزی مانیزان ثبت ملی شد و ما به دنبال این هستیم با حمایت های مسوولان سازمان میراث فرهنگی این جشنواره به ثبت جهانی برسد و بتوانیم این آیین بزرگ تاریخی و قدیمی و سنت ارزشمند ملایر را به یک میراث معنوی جهانی تبدیل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت های بیشتر مسوولان و اختصاص اعتبارات دولتی در سال های آینده بتوانیم این جشنواره را در فضایی بهتر و با کیفیت مطلوب تر برگزار کنیم، گرچه این جشنواره هر سال نسبت به سال های قبل در شرایط بهتری برگزار شده و شاهد حضور تورهای گردشگری از نقاط مختلف کشور به این جشنواره بوده ایم.

در ششمین سال برگزاری جشنواره شیره پزی مانیزان و برای دومین سال شیره برار انتخاب و مهین همراهی و فاضل قنبری به عنوان برترین افرادی معرفی شدند که از نظر کیفیت، طعم، رنگ و سایر ویژگی ها بهترین شیره را طبخ کردند.

همچنین در این جشنواره که با حضور جمعی از مسوولان کشوری از جمله معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان های سازمان میراث فرهنگی، مسوولان استانی و شهرستانی و به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر، آژانس مسافرتی همسفر پارس، مجتمع اقامتی الماس، آموزشگاه یاهو و شورای اسلامی و دهیاری مانیزان برگزار شد، از عکس برتر جشنواره شیره پزی مانیزان رونمایی شد.

اجرای نمایش های آیینی سنتی روستای مانیزان، اجرای موسیقی سنتی و محلی، هنرنمایی فرج علیپور از چهره های سرشناس موسیقی لری و افشین چگینی از هنرمندان شبکه افلاک خطه لرستان، پخت آش محلی، برپایی سیاه چادر و بازارچه سوغات، بازدید از کارگاه شیره پزی، اسب سواری، مراسم نورافشانی و نقاشی روی صورت کودکان از دیگر برنامه های جنبی و شاد این جشنواره بود.

روستای مانیزان در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر ملایر واقع شده و شغل اغلب مردم این روستا باغداری است که قدمت آن به دوران مادها می رسد و منطقه حفاظت شده لشگردر یکی از تفرج گاه های زیبا و ییلاقی اطراف این روستا است.

یکی از آیین های جالب توجه و دیدنی روستای مانیزان، مراسم انگور چینی است که هر سال از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه برگزار می شود و مهمترین سوغات این روستا نیز انگور، کشمش، شیره انگور، باسلق و شربت انگور است.

به دلیل بافت سنتی و محصول منحصر به فرد شیره انگور سایر مشتقات آن، این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده و جشنواره شیره پزی مانیزان نیز از سال 90 در فهرست آثار غیرملموس به ثبت ملی رسیده است.

ششمین جشنواره ملی شیره پزی روستای هدف گردشگری مانیزان ملایر عصر دوشنبه ششم مهرماه با حضور بیش از 10 هزار نفر برگزار شد.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار در جنوب شرقی استان و 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار