در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مطرح شد:
این جلسه در حالی برگزار شد که پیش از این قرار بود استاندار قم در آن حضور یابد اما به گفته رییس شورای اسلامی شهر قم، استاندار به علت دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر کرده و به همین دلیل در جمع اعضای شورا حضور نیافت.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 28 September 2015
به گزارش تابناک قم، یکصد و چهل و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن اجتماعات این شورا برگزار شد.

در این جلسه نایب رییس شورای شهر قم از تشکیل کمیته بهداشت و محیط زیست در کمیسیون خدمات شهری شورا خبر داد و افزود: جلساتی در این کمیته تشکیل داده ایم که در حوزه محیط زیست شهری اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم را داشته باشیم. 

آلودگی صوتی میدان مطهری مساوی با کارگاه‌های صنعتی/ بررسی نامه‌های مردمی تخفیف عوارض در شان شورا نیست/ ارجاع یک مصوبه به جلسه غیر علنی برای رسانه‌ای نشدن

حسن بختیاری افزود: در همین راستا مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف دعوت می‌شوند و  مسائل و گزارش‌هایی در حوزه محیط زیست مطرح می‌کنند که گاه امیدوارکننده و در برخی از مباحث نگران‌کننده است.

وی با اشاره به بررسی مقوله آلودگی صوتی در جلسات این کمیته گفت: آلودگی صوتی جزو موضوعاتی است که در شهر قم و بسیاری از کلان شهرها مغفول واقع شده و توجه جدی به آن نمی‌شود درحالی که آثار نامطلوب آن بر اعصاب و روان مردم و سبک زندگی مشهود است.

از ظرفیت دین در مسئله حفاظت از محیط زیست استفاده نمی‌شود

در ادامه این جلسه مشاور کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شهر قم در زمینه مسائل زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت: متاسفانه یکی از معضلات زیست محیطی قم مشارکت بسیار پایین مردم در بحث های محیط زیست است.  

محمد فهیمی‌نیا با بیان اینکه متاسفانه از ظرفیت دین در چالش‌های زیست‌محیطی در سطح کشور و شهر قم استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مراکز دینی زیاد در استان قم باید از این ظرفیت در مسائل زیست‌محیطی هر چه بیشتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی در شهر قم، کمبود آب، آلودگی هوا و ... را از جمله این چالش‌ها ذکر کرد و گفت: با توجه به استفاده از آب شیرین کن در شهر قم، این دستگاه‌ها در نوع آبی که به مردم تحویل می‌دهند مسئله‌ساز است.

مشاور کمیسیون خدمات شهری افزود: استقبال مردم قم از شبکه فاضلاب شهری مطلوب نیست و هم اکنون تنها 30 درصد منازل در قم از شبکه فاضلاب استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی صوتی یکی از عوامل فیزیکی است که در محیط کار و زندگی انسان را آزار می‌دهد، ادامه داد: کاهش شنوایی، خستگی، اثرات روحی، اثرات بر سلامت جنین و... از جمله عوارض آلودگی صوتی هستند.

بیشترین آلودگی صوتی قم در میدان مطهری 

فهیمی‌نیا به طرح سنجش آلودگی صوتی در شهر قم اشاره کرد و گفت: طبق این طرح پژوهشی بالاترین نقطه آلودگی صوتی شهر قم در میدان مطهری و معادل 85 دسیبل است که تقریبا مساوی است با کارگاه‌هایی که کارگران باید گوشی استفاده کنند. 

آلودگی صوتی میدان مطهری مساوی با کارگاه‌های صنعتی/ بررسی نامه‌های مردمی تخفیف عوارض در شان شورا نیست/ ارجاع یک مصوبه به جلسه غیر علنی برای رسانه‌ای نشدن

وی افزود: در 12 نقطه دیگر از شهر قم نیز بررسی های فنی را انجام داده ایم که متاسفانه در هر 12 نقطه میزان آلودگی صوتی بالاتر از حد استاندارد است.

مشاور کمیسیون خدمات شهری با اشاره به اینکه مطالعات اخیر آلودگی صوتی در سال ۹۱ اتفاق افتاد و این مطالعه در طول چندین ماه صورت گرفت، گفت: این مطالعات نشان داد در بسیاری از نقاط شهر آلودگی صوتی ۵۵ دسی بل است و در کل این ۲۰ سال آلودگی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی طرح جامع آلودگی صوتی در قم، ایستگاه پایش آلودگی صوتی، فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی، عایق‌بندی ساختمان‌ها و طراحی و ساخت بلوک‌های ساختمانی را از لازمه‌های جلوگیری از آلودگی‌های صوتی در شهر قم برشمرد.

فهیمی‌نیا اظهار داشت: مسئله فرهنگسازی موضوع بسیار مهمی است که در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر از قبل صدا و سیما هستیم.

بررسی نامه‌های مردمی تخفیف عوارض در شان شورا نیست

در این جلسه همچنین ارجاع نامه‎های تخفیف عوارض از شورای شهر به شهرداری بررسی و تصویب شد.

بعد از اینکه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به قرائت درخواست‌های مردمی مبنی بر  تقسیط عوارض پرداخت، برخی اعضای شورای شهر با اشاره به تصمیمات قبلی شورا که تخفیف و تقسیط در عوارض به طور کلی باید به عهده شهردار باشد، نسبت به مطرح شدن این نامه‌ها انتقاد داشتند.

شهردار قم نیز با اشاره به اینکه این موضوع بسیار روشن است و باید شیوه نامه آن توسط شورا تعیین شود، اظهارداشت: شورا نباید در همه موارد ورود کند و این در شان شورا نیست.

مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به اینکه تشخیص پرداخت عوارض و بودجه هم با شهرداری است، گفت: شورا باید خطوط و شیوه نامه را مشخص کند. اگرکسی خلافی انجام دهد قانون راه رسیدگی به آن را مشخص کرده است.

در خاتمه با توجه به اینکه این ده نفر از مدت‌ها قبل نامه تخفیف عوارض را به شورا آورده بودند با نظر مثبت اعضا با تخفیف عوارض این اعضا موافقت شد و مقرر شد پس از این همه نامه‌های مردمی برای بررسی به شهرداری ارجاع شود.

ارجاع مصوبه به جلسه غیر علنی برای رسانه‌ای نشدن

یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه مأمور به خدمت شدن پنج نفر از اعضای شورا بود، مبنی بر اینکه آقایان محمود مسگری، عباس ذاکریان، مصطفی ملایی، زین العابدین قراچورلو و حسن بختیاری به طور کامل از دستگاه های خود به شورای شهر قم مامور شوند. 

ناصر رعیت پور از اعضای شورای شهر قم با انتقاد به این مصوبه خواستار آن شد که بررسی این تصمیم در جلسه ای غیرعلنی به بحث گذاشته شود و در نهایت نیز با رای اکثریت اعضا، این پیشنهاد رای آورد. 

گفتنی است، این جلسه در حالی برگزار شد که پیش از این قرار بود استاندار قم در آن حضور یابد اما به گفته رییس شورای اسلامی شهر قم، استاندار به علت دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر کرده و به همین دلیل در جمع اعضای شورا حضور نیافت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار