مشکلات جوانان توپ خارج از زمین بازی

کد خبر: ۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ 25 January 2015

هوشنگ عطاپور در گفتگویی، اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای مختلف فراخور حوزه وظایف و فعالیت‌هایشان مشکلات جوانان و راهکارهای پیشرو را احصاء کرده و به این مجموعه ارسال کرده‌اند، تا در این راستا گام‌هایی برداشته شود.

وی در سخنانی به خبرگزاری فارس،یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان را از منظر بسیاری از ادارات بیکاری و نبود شغل عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه گردشگری استان ظرفیت‌های زیادی برای اشتغال جوانان وجود دارد، که با فعال‌سازی این حوزه می‌توان برای طیف گسترده‌ای از جوانان امکان اشتغال را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برای بالفعل کردن ظرفیت‌های نهفته در حوزه گردشگری باید برنامه عملیاتی تدوین کرده و به مرحله اجرا رساند، اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این راستا گام‌هایی برداشته و پیشنهادات خود را ارائه داده است.
عطاپور به وجود مشکلات ارتباطی بین جوانان با اعضای خانواده آنها اشاره کرد و افزود: نبود مهارت برقراری ارتباط بین اعضای خانواده، ازدواج، مشکلات قبل و بعد از ازدواج، مشکلات مالی برای تامین مخارج ازدواج، جوانان بازمانده از ازدواج، عدم علاقه به اشتغال و نداشتن انگیزه برای یافتن کار مناسب از جمله مسائل دیگر نسل جوان به شمار می‌رود.

وی وجود مشکلات خانوادگی و ارتباطی بین والدین و زوجین، فقر معنوی و ... را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسائلی از این نوع منجر به این می‌شود، که جوانان در محیط خانواده دچار آسیب شده و در صورت ناسازگاری بین والدین مسائل جوانان به مراتب بیشتر می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه باید در راستای تغییر سبک زندگی و ارائه آموزش‌های لازم از جمله مهارت‌های زندگی به جوانان و والدین آنها گام برداشته شود، اظهار کرد: آگاهی دادن به خانواده‌ها در ارتباط با دغدغه‌ و نگرانی‌های جوانان حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه باید با رویکرد حل مسائل موجود برای رفع دغدغه‌ها گام برداشته شود، اضافه کرد: پیشگیری از ازدواج‌های اجباری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و حمایت مالی از آنها باید مورد توجه قرار گیرد و راهکارهایی از این نوع به کار بسته شود.

عطاپور با اشاره به اینکه مجموعه فرماندهی انتظامی استان بیکاری را عامل دست زدن جوانان به جرایم مختلف عنوان کرده است، اظهار کرد: بنابراین اشتغالزایی برای این قشر، انجام تحقیقات و پژوهش‌های گسترده در حوزه جوان، تشکیل میزگرد و کارگروه‌های تخصصی برای بررسی مسائل باید مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه در شرایط کنونی ما بیش از هرمشکلی نیازمند فرهنگ سازی هستیم.فرهنگ سازی در تمامی زمینه ها،از سبک زندگی گرفته تا آداب معاشرت ،از استفاده تکنولوژی های روز گرفته تا تعامل با دیگران،از تربیت فرزندان گرفته تا رفتارهای داخل خانه و بیرون خانه.

اینجا باید سوالی پرسید:چه مسائلی باعث دور ماندن ما از آداب و سنتها،از ارزشها و باورداشتها،از تعاملات اجتماعی گردید.چرا نسلهای گذشته ما نتوانستند فرهنگ اصلی ما را که نشات گرفته از باورهای دینی،مذهبی و آداب و رسوم ما بود به نسلهای بعدی منتقل کنند.

کسی منکر پیشرفت زمان ،پیشرفت تکنولوژی و بوجود آمدن مسائل جدید در زمان حاضر نیست.اما میشد فرهنگ کهن ما که آمیختهایی از دین،آداب و رسوم،قومیت و هزاران فاکتور دیگر بود را بروز کرد و با شرایط جدید مطابقت داد.

برخی از آداب و سنن ما برای همیشه ماندگار است و در هیچ زمانی نه کهنه میشوند و نه مغایر با تکنولوژی.احترام به بزرگترها،ملایمت و مردم داری ،کمک کردن و به داد هم رسیدن،همسایگان هوای هم را داشتن،صله رحم و غیره از مواردی هستند که لزوما نباید با تکنولوژی تغییر کنند.بلکه با ظهور تکنولوژی بر شدت آنها بعنوان فاکتورهای انسانی و اجتماعی افزود.تا در پیچ و خمهای زندگی روز مره  گم نشوند.

اما مقصر کیست ؟ و چه باید کرد؟

مقصر خودمانیم و بس .چراکه وقتی پدران و مادران در محیط خانه غرق تماشا و استفاده از تکنولوژی های روز همانند موبایل و تلویزیون و کامپیوتر میشوند ،وقتی که مادران بیش از آنچه که به تربیت فرزندان خود همت گمارند بر صورت و چهره و پوشش خود صحه میگذارند ،وقتی که پدران برای تحقق آرزوهای بلند خود ،برای تجمل گرایی و برای چشم هم چشمیها بی وقفه کار میکند و کمترین ارتباط را با اطرافیان دارد،وقتی که ما در مهمانیها نیز بجای گپ و گفتگو ،همگی پای برنامه های تلویزیون مینشینیم و دست آخر بدون هیچ صحبت گرم و صمیمانه ایی مهمانی را ترک میکنیم،وقتی که اهمیت یک بازی فوتبال و یا یک مسابقه تلویزیونی و یا یک بازی کامپیوتری از فرزندانمان بیشتر میشود ،دیگر چه انتظاری از جوانان داریم .دیگر چه انتظاری از سلامتی جامعه داریم.

باید فکری اندیشید .باید فرهنگ سازی کرد.باید فرهنگی از نو بسازیم.باید مروری بر خود و رفتارهای خود داشته باشیم.و باید...

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار