بازیابی هر سانتیمتر از زمین 70 هزار سال زمان می‌برد

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: بیلان منفی آب‌های زیرزمینی‌کشور باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده‌ که این امر حاصل مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز است.
کد خبر: ۷۸۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 28 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ حامد فرضی اظهار کرد: فرونشست زمین یکی از مسائلی است‌ که بر اثر برداشت بی‌رویه آب‌های  زیرزمینی، ضخامت لایه رسوبی و ویژگی‌های مهندسی رسوبات اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده منابع آبی‌کشور افزود: بیلان منفی آب‌های زیرزمینی‌کشور باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده‌که این امر حاصل مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اینکه فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش خسارات زیادی در پی دارد، گفت: به اعتقاد کارشناسان 50 تا 70 هزار سال نیاز است تا زمین پس از فرونشست، به عمق یک سانتیمتر خود را بازیابی کند.

وی توضح داد: نشست زمین به عنوان آخرین حد بیایان‌زایی غیر قابل برگشت است چون در این پدیده شاهد از بین رفتن لایه رسی زمین و ایجاد شکاف‌هایی هستیم‌که چندین کیلومتر طول و چندین متر عمق دارند.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست زمین به صورت تدریجی است و به شکلی نیست که متوقف شود، افزود: اگر برداشت‌های بی رویه از منابع آبی ادامه یابد شاهد گسترش فرونشت زمین در مناطق مختلف خواهیم بود.

فرضی  با بیان اینکه حیات منوط به آب است و اگر آبی وجود نداشته باشد نمی‌شود زندگی کرد، افزود: مهمترین خسارت فرونشست زمین به تاسیسات زیر بنایی همانند خطوط انتقال، برق،گاز، راه آهن و جاده هاست.

مدیرکل منابع طبیعی البرز با تاکید بر اینکه جلوگیری از گسترش این پدیده نیازمند تعامل بین بخشی است، گفت: برنامه‌ریزی در این زمینه فقط توسط یک دستگاه و یا یک بخش ممکن نیست و همه باید دست به دست هم دهند چون همه ما در مقابل نسل‌های آینده مسئول هستیم.

حامد فرضی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت فرونشست زمین در البرز گفت: در پهنه‎هایی از دشت‎های البرز، متوسط فرونشست تا 10 سانتیمتر در سال و با نرخ بیشینه موضعی تا 20 سانتیمتر است که در مقایسه با نرخ مجاز (0.5 سانتیمتر در سال)، در وضعیت بحرانی قرار داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار