معاون دادگستری استان مرکزی:

مشارکت برنامه محور رسانه‌ها در کاهش جرم و بهبود اعتماد عمومی ضروری است

تابناک مرکزی - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: مشارکت برنامه محور رسانه‌های جمعی در کاهش جرم و بهبود اعتماد عمومی در جامعه ضروری است و باید از این ظرفیت به شکل آگاهانه و هدفمند بهره گرفته شود.
کد خبر: ۷۵۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 15 June 2019

مشارکت برنامه محور رسانه ها در کاهش جرم و بهبود اعتماد عمومی ضروری است

به گزارش تابناک مرکزی، «حجت الله درودگر» روز شنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه، افزود: رسانه‌ها می‌توانند از ظرفیت خود در راستای انعکاس پیامد انواع معضلات و آسیب‌های اجتماعی با هدف کاهش ارتکاب جرم در جامعه استفاده کنند.
وی ادامه داد: اخبار حوادث و انحرافات اجتماعی از قبیل: قتل، میزان کشف مواد مخدر و اختلاس در جامعه مورد استقبال افراد قرار می‌گیرد، اما نقشی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ندارد بلکه باعث عادی شدن ناهنجار‌ها و در نتیجه افزایش جرم در جامعه می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اظهار داشت: اصحاب رسانه باید با اجرای سیاست‌های کاربردی در راستای تغییر ذائقه جامعه باشند و از انعکاس اخبار آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی به میزان غیر متعارف خودداری کنند.

درودگر اظهار داشت: برنامه‌های مختلف در راستای کاهش مصرف مواد مخدر در استان و کشور اجرایی شد و اعتبارات قابل توجهی نیز در این بخش هزینه شد، اما نه تنها این مشکل حل نشده بلکه بیشترین زندانیان استان مرکزی مربوط به جرایم مواد مخدر هستند، بنابراین بیان و انعکاس اخبار بیش از حد جرایم مختلف باعث عادی شدن آن جرم در جامعه می‌شود.

وی گفت: تشریح و تبیین قوانین مختلف قضایی از رسالت‌های اصلی رسانه است که می‌توانند با آگاه سازی و اطلاع رسانی مردم را در جریان چگونگی فرآیند قوانین قرار دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اضافه کرد: قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ مصوب و به استان‌ها ابلاغ شده است، اما اکنون به دلیل ناآگاهی مردم از این قانون، روزانه میزان قابل توجهی پرونده پیش فروش ساختمان به مراجع قضایی وارد و رسیدگی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز در این نشست گفت: اعلام برخی از جرایم از قبیل: خیانت، قتل و کشفیات مواد مخدر در جامعه اضطراب ایجاد می‌کند بنابراین در برخی از موارد از انعکاس این اخبار خودداری می‌شود.

«عباس قاسمی» افزود: فساد مالی و تبعیض مهمترین مشکلات جامعه هستند که اصحاب رسانه باید در این خصوص با دستگاه قضایی همکاری کنند.

وی بیان کرد: رسانه می‌توانند در صنایع، معادن، واگذاری اراضی ملی، جرایم مالی و اختلاس، در حوزه‌های شهری، جرایم آپارتمانی، جرایم مربوط به فضای مجازی، جرایم یقه سفید‌ها و در نهایت برقراری عدالت اجتماعی با مسئولان قضایی استان همکاری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: بیش از ۹۵ درصد از خبرنگاران و شاغلان رسانه استان مرکزی با رعایت اصل صداقت و امانت داری فعالیت می‌کنند که این مهم ظرفیت ارزشمندی برای استان است و دستگاه قضایی نیز تا آنجا که قانون اجازه بدهد با این قشر از جامعه همکاری می‌کند.

قاسمی افزود: اصحاب رسانه باید در راستای عمل به رسالت و تکلیف خود در راستای قانون حرکت کنند و از عملکرد احساسی بپرهیزد چرا که اقدام احساسی بازی با آبروی مردم و در نتیجه کاهش میزان رضایتمندی عمومی است.

وی با بیان اینکه برخورد جدی با موتور سواران مزاحم خیابان‌های امام خمینی (ره) اراک در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: هر جا که بی قانونی و جرمی اتفاق بیفتد دستگاه قضایی با جدیت ر. حضور پیدا کرده و باخاطیان بر اساس قانون برخورد می‌کند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک نیز گفت: سند تحول قضایی با همکاری موثر و برنامه محور اصحاب رسانه با دستگاه قضایی محقق می‌شود.

«صمد خدابخشی» افزود: بیان واقعیت دستگاه قضایی و تشریح فرآیند رسیدگی به پرونده ها، جلوگیری از حاشیه سازی در پرونده‌ها رسالت اصلی رسانه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

۲۱۲ شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه‌های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ مؤسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضائی ارائه می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار