آنچه در ادامه می خوانید از سری یادداشت های تحلیلی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است که تحریریه تابناک به منظور احترام به نظر مخاطبان اقدام به درج آن می نماید و این به معنی تایید یا تکذیب مطلب مورد اشاره نیست. شما هم می توانید نکته نظرات خود را در تایید ، تکذیب و یا نقد آن بیان کنید.
تعامل منطقی و قانونی دولت و مجلس می تواند یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه در کشور ، استان و یا منتطقه باشد به نحوی که اگر هر کدام از نمایندگان این دو ارگان کشور بر اساس وظایف تعریف شده در قانون اساسی ضمن انجام وظایف باب تعامل و همکاری منطقی را با هم بنا نهند ، بی شک می تواند عامل موفقیتی برای منطقه ، استان و یا کشور باشد.
متاسفانه به جهت حضور اکثریت نمایندگانی که بیشتر عقبه سیاسی و قومیتی دارند ، باب لابیگری و رانتخواری در کل کشور باز شده است به گونه ای که یک پیمان نانوشته معامله گری میان مجلسیان و دولتیان کاملا محرز است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد هم این موضوع به وفور یافت می شود با این تفاوت که اولا یک دیدگاه غالب وجود دارد که نماینده و اطرافیانش حق کاملا طبیعی دارند از منابع و منافع حداکثری برخوردار باشند.
دوما مهمترین اولویت پس از خویشان و نزدیکان ، منطقه می باشد حتی اگر این قوم گرایی به "نرسیدن به توسعه" هم ختم شود!
و در نهایت هم مسائل سیاسی آن هم با اولویت دولتی ها (متناسب با اصولگرا یا اصلاح طلب بودن دولت) در تصمیم گیری ها ، خواسته ها و نظارت نمایندگان موثر خواهد بود.
در چند دوره ی اخیر همین رویه وجود داشت اما در دوره فعلی نمایندگان ، جای مسائل قومیتی پررنگ تر شد . بدین صورت که در مسائل توسعه ای و پروژه ها اولویت برای نمایندگان ، منطقه ای و قبیله ای بود و در مناصب دولتی سعی بر مباحث سیاسی با محوریت دولت بوده است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد این موضوع در سه حوزه کاملا مشابه هم نبوده است در برخی حوزه ها نمایندگان حتی وقتی به درون حوزه خود آمده اند مسائل قومیتی را باز هم پررنگ تر کرده اند و در برخی حوزه ها کمی متفاوت تر عمل کرده اند.
در حوزه کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی عدل هاشمی پور کمی متاوت تر از بقیه ی نمایندگان عمل کرده است و به نوعی باب جدیدی از تعامل را باز کرده است که در نوع خود یک نوع " مدیریت وضع موجود" بوده است.
عدل هاشمی که بیشتر عمر کاری خود را به صورت مدیریت بر مراکز پیمانکاری و اجرایی گذرانده است ، توانست از این تجربیات به نوعی تعامل دو سویه ی خوب با مجموعه مدیران کل و ستادی در استانداری برسد.
معمول در ادوار گذشته این بوده است که نمایندگان در مناصب دولتی دخالت های عجیبی می کردند هر چند هم اکنون هم به همان صورت ادامه دارد اما در چهار شهرستان حوزه نمایندگی عدل هاشمی چنین اتفاقی رخ نداده است .
عدل هاشمی بر اساس حساب سود و زیان ورود به مسائل "دون" معمول نمایندگان سعی کرد کمترین دخالت را در عزل و نصب مدیران داشته باشد و از همان ابتدا گفته بود اگر قرار باشد من برای موضوعات ریز و پیش پا افتاده با مدیران و استاندار درگیر شوم یک نوع اتلاف وقت ، انرژی و منابع است ضمن اینکه الان دولت در دست عده ای از سیاسیون است که شاید از نظر فکری چندان با من هماهنگ نباشند بنابر این بهترین کار عدم ورود به جدل های بی مورد است و من تلاشم را در حوزه های عمرانی انجام می دهم و ضمن تعامل در خصوص مسائل مدیریتی اما تلاش می کنم که در حوزه پروژه ها حداکثر بهره را از مدیران ببرم"
این سیاست کلی عدل هاشمی در این چند سال بوده است و اگر گاهی هم تنش هایی با استاندار داشته است در حوزه همین مسائل توسعه ای بوده است نه مسائل سیاسی .
پیگیری این سیاست از طرف عدل هاشمی باعث شده است که کمترین تنش ها را با مدیران در زمینه های نامعقول و معمول نمایندگان داشته باشد اما در حوزه ی مدیران اجرایی بیشترین کمک کار مدیران باشد و اگر به برخی مدیران از حوزه استانداری تا مدیران کل که در مباحث توسعه ای و عمرانی نقش دارند بپرسید خواهید دید که دیدگاه مثبتی نسبت به اقدامات و تعاملات وی خواهند داشت.
به عنوان نمونه یکی از ارشدترین مدیران استانی که تعامل خوبی با عدل هاشمی دارد ،معاون عمرانی استاندار است که می گوید برای توسعه استان جلسات مشترک زیادی را در مرکز کشور با وزرا یا مسئولین کشوری دارد.
مدیران دیگری هم هستند که در حوزه کاری از تجربیات خوب عدل هاشمی نهایت استفاده را می برند برای نمونه بحث گازرسانی در حوزه دیشموک و قلعه رئیسی که به باور نمایندگان و دولتیان قبلی حداقل 10 سال زمان برای پایان آن در نظر گرفته شده بود اما استفاده از تجربیات عدل هاشمی و همچنین تغییر در مدیریت دولتی های استان این پروژه پس از حدود دو سال در حال بهره برداری است.
مباحث مربوط به پروژه های حوزه ی آب شرب و کشاورزی از دیگر موضوعاتی بود که در حوزه چهار شهرستان کهگیلویه از تجربیات عدل هاشمی به خوبی بهره برده است و پروژه های خوبی تعریف و مقدمات اجرایی آن ها شروع شده است که به طور یقین اگر جای عدل هاشمی هر کس دیگری از افراد حاضر در صحنه انتخابات ، منتخب می شد حتی فکر به این پروژه ها هم نمی کرد چرا که تجربه میدانی چنین کارهایی را نداشتند.
استفاده از ظرفیت خیرین در خصوص کمک به احداث کلاس های درس ، پروژه های صنعتی ، کشاورزی و برخی موارد دیگر نشان می دهد که بسیاری از مدیران اجرایی از کار با عدل هاشمی خرسند هستند چرا که هم جنگ و جدل آن ها و هم خروجی کار آن ها در حوزه تخصصی کارشان است نه مسائل سیاسی و قومیتی.
محمدی