تولید 300 کیلوگرم گزانگبین در مراتع چهارمحال و بختیاری

تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از تولید 300 کیلوگرم گزانگبین از مراتع استان خبر داد.
کد خبر: ۵۱۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 30 October 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- فرامرز مردانی اظهار کرد: گزانگبین نوعی محصول مرتعی است که حشره ریزی به نام پسیل روی گون‎گزی مبادرت به تخم‌ریزی و تولید پوره می‌کند و این پوره‌ها در مرحله چهارم و پنجم زندگی نوعی مان به نام گزانگبین تولید می‌کنند.
وی افزود: طی سال‌های گذشته این محصول در مراتع شهرستان‌های کوهرنگ و بروجن مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت که تولید آن به دلیل کم شدن حشره و دلایل نامشخص محدود شد.
مردانی با اشاره به اینکه این محصول از نظر دارویی و غذایی بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: از گزانگبین در تولید گزسازی به خصوص گزهای مخصوص استفاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 120 هکتار از مراتع کوهرنگ به کشت گزانگبین اختصاص یافت، گفت: سال گذشته 350 کیلوگرم و در سال جاری 300 کیلوگرم توسط 23 بهره‌بردار تولید شد.
وی گفت: مقداری از این محصول در صنعت گزسازی استان مصرف و مقداری به فریدونشهر اصفهان برای تولید گز فرستاده می‌شود.
مردانی با اشاره به سوددهی بالای این محصول با ارزش، ادامه داد: متأسفانه در سال‎های اخیر با کاهش محسوس فعالیت این حشره مواجه هستیم و تولید گزانگبین در سطح مراتع استان به شدت کاهش یافته است.
وی از بین رفتن حشره‌ بالغ و لاروها بر اثر برداشت غیراصولی و بی‌رویه، چرای مفرط از سطح مراتع و فشار دام بر روی گون را از عمده علل افت تولید این محصول دانست و خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی و خشکسالی‎های اخیر موجب شده است گون‎های موجود در سطح مراتع از شادابی و طراوت کافی برخوردار نباشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار