157 قنات قصرقند نیازمند ترمیم

کد خبر: ۳۹۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 10 March 2017
 فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: مرمت و بازسازی 157 رشته قنات این شهرستان یکی از خواسته های مهم و دیرینه کشاورزان است که نیاز به اختصاص اعتبار ملی و ویژه از سوی دولت دارد.

حمیرا ریگی روز جمعه در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: شهرستان قصرقند یکی از مناطق مستعد کشاورزی و گردشگری در جنوب استان به حساب می آید که توسعه و حل مشکلات آن نیازمند توجه بیشتر مسئولان ارشد کشوری است.
وی افزود: قنوات قصرقند با دبی آب پنج تا 60 لیتر در ثانیه از منابع مطمئن و مهم آبی در زمینه کشاورزی هستند که نیاز فوری به مرمت، بازسازی و بهسازی دارند.
وی بیان کرد: راه اندازی دانشکده کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی در قصرقند ضروری است.
وی بر بخشودگی وام های کشاورزی تاکید کرد و از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواست برای پیگیری مشکلات خشکسالی و بی آبی شهرستان قصرقند اقدامات لازم را انجام دهد.
فرماندار قصرقند با بیان اینکه بیش از 60 درصد جمعیت روستایی و 90 درصد زمین های کشاورزی این شهرستان در حاشیه رودخانه کاجو قرار دارد، خاطرنشان کرد: ساخت سیل بند و دیوار حفاظتی برای جلوگیری از خسارت ها ضروری است.
ریگی گفت: آب آشامیدنی شهری بر اثر فاضلاب خانگی دچار آلودگی های میکروبی شده و نیازمند اجرای طرح فاضلاب شهری و پساب هستیم.
وی ادامه داد: خشکسالی بیش از 18 ساله در منطقه قصرقند خسارت زیادی را برجای گذاشته است و مردم به ویژه قشر زحمتکش در انتظار حمایت و توجه دولت و مجلس هستند.
وی بیان کرد: بی آبی در روستاها و کم شدن سفره های آب زیرزمینی سبب بحران شده است و بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
فرماندار شهرستان قصرقند مطالعه و ساخت سد و سازهای آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک در حوزه این شهرستان را خواستار شد و افزود: با ساخت سد می توان آب را ذخیره و از تخریب زمین های کشاورزی و مسکونی جلوگیری کرد.
ریگی بر ساخت پل بر روی رودخانه کاجو در محدوده روستای حمیری ساربوک تاکید کرد و اظهار داشت: در مواقع بارندگی راه ارتباطی بیش از هشت هزار نفر تا چندین روز قطع می شود.
وی گفت: در محدوده منطقه کاجو بیش از 20 روستا وجود دارد که فاقد راه و امکانات رفاهی هستند.
به گزارش ایرنا شهرستان قصرقند با وسعت پنج هزار و 395 کیلومتر مربع و 61 هزار نفر جمعیت از سه بخش مرکزی، ساربوک و تلنگ و 6 دهستان هیت، هلونچکان، حمیری، شارک، تلنگ و ساربوک تشکیل شده است.
شهرستان قصرقند در 570 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار