سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی اعلام کرد:

تشرف سالانه 300 میلیون زائر به مشهد مقدس

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: سالانه 300 میلیون تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) انجام می شود.
کد خبر: ۲۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ 11 April 2015
تشرف سالانه 300 میلیون زائربه گزارش تابناک یزد، سید احمد هاشم آبادی در جمع خبرنگاران استان یزد با بیان اینکه 30 هزار خادم در قالب 32 نوع خدمت، به زائران و مجاوران بارگاه حضرت ارائه خدمت می کنند افزود: این میزان تشرف ظرفیتی بسیار مطلوب برای نشر معارف متعالی و غنی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

وی اظهار کرد: لطف خداوند شامل حال مردم این کشور شده که یک بارقه از 14 بارقه نور الهی در این مرز و بوم است.

هاشم آبادی با بیان اینکه بهداشت و نظافت در حوزه حرم مطهر رضوی اهمیت بسیار زیادی دارد تصریح کرد:سالانه بیش از 150 میلیون عدد لیوان یکبار مصرف در این بارگاه ملکوتی مصرف می شود.

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی افزود: همچنین سالانه دو میلیون و 500 هزار نفر در مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) پذیرایی می شوند که از این تعداد حدود 360 هزار نفر در ماه مبارک رمضان میهمان سفره رضوی هستند.

*** وجود 300 هزار مستاجر در اراضی موقوفی مشهد

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی هم با بیان اینکه این نهاد 300 هزار مستاجر در اراضی موقوفی خود دارد و موقوفات این آستان در 12 استان فعالیت دارند گفت: بیشتر موقوفات حضرت امام رضا (ع) در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی واقع شده است.

سیدجواد محسنی تصریح کرد: قدمت موقوفات منقول آستان قدس رضوی به 700 سال قبل و موقوفات منقول به 500 سال پیش باز می گردد.

وی تعداد وقف نامه این آستان را یکهزار و335 مورد بیان کرد و افزود: تمام این وقف نامه ها بازخوانی شده و در اجرای نیات واقفین اجرا می شود.

محسنی اظهار کرد : از مساحت حدود 30 هزار هکتاری اراضی خدمات شهری مشهد، 13 هزار هکتار متعلق به آستان مقدس است و به عبارتی 43.5 درصد از اراضی واقع در حوزه خدمات شهری مشهد اراضی آستان قدس رضوی است.

وی افزود: 20 اداره املاک و اراضی موقوفات آستان قدس رضوی در شهرستان های مختلف به صورت شبانه روزی تلاش می کنند تا خدشه ای بر موقوفات و نیات واقفان این بارگاه مقدس وارد نشود.

*** یک میلیون مترمربع فضای زیارتی حرم مطهر امام رضا(ع)

معاون فنی و عمران آستان قدس رضوی هم با اشاره به وجود یک میلیون متر مربع زیربنای فضای زیارتی در حرم مطهر رضوی افزود: خدمات متعدد بدون وقفه در طول شبانه روز توسط خادمین بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) به زائران ارائه می شود.

خلیل اکبری ساخت فضای ورزشی، درمانی و مساجد بین راهی را از اقدامات این حوزه بیان کرد و گفت: هم اکنون دو میلیون متر مربع پروژه جدید در دست اجرا داریم.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار