طاعون به تهران رسید

آمارها حاکی از این است که ویروس طاعون تاکنون تلفات انسانی نداشته است.
کد خبر: ۲۰۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 09 April 2016
دکتر نبوی معاون رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های واگیردار، گفت: ویروس طاعون شایع در تهران انسانی نیست و ویروسی حیوانی است.

به گفته دکتر نبوی این ویروس در منطقه حفاظت‌شده خوجیر شناسایی شده و می‌بایست هر چه سریع‌تر برای واکسینه کردن دام‌ها اقدام شود از طرفی این ویروس به انسان منتقل نمی‌شود و ویروسی حیوانی است. هیچ گونه نگرانی برای انتقال این ویروس به انسان نیست و اطلاعات دقیق‌تر می‌بایست توسط سازمان دامپزشکی در اختیار مردم قرار گیرد.

داريوش جهان پيما مدير كل دفتر بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي در پي انتشار خبر شيوع طاعون در تهران تاكيد كرد: خبر شيوع طاعون در تهران ترسي به اشتباه در دل مردم به راه مي اندازد چرا كه طاعون مشترك بين انسان و حيوان عامل باكتريايي دارد و از جوندگان ناشئ مي شود و در سال ٢٠١١ در كشور ريشه كن شده است.

وي در خصوص بيماري كه در ميان دام ها در تهران شايع شده توضيح داد:اما طاعون نشخواركنندگان كوچك بيماري مشترك ميان إنسان و حيوان نيست و عامل ويروسي دارد. اين بيماري در كشورهاي آسيايي همچون كشور ما و كشور هاي آفريقايي رواج دارد.

جهان پيما از اهداف سازمان دامپزشكي در مورد ريشه كن سازي طاعون نشخواركنندگان كوچك گفت: در جهان بنا بر اين است طي برنامه اي از سال ٢٠١٥ تا ٢٠٣٠ اين بيماري ريشه كن شود.سازمان دامپزشكي كشور برنامه هاي شش ساله ي عملياتي،دو ساله ي پايش و يكساله آماده سازي را براي ريشه كني در نظر دارد.

وي افزود: درگيري ٨٥ رأس در كلاوش در منطقه خوجير و سرخه حصار مربوط به نشخواركنندگان كوچك و داناي سبك است. ما توانستيم با پوشش اماكن حفاظت شده ي محيط زيست و اجراي برنامه هاي ملي، ٦٥ درصد اين بيماري را كنترل و كاهش دهيم.

جهان پيما خاطرنشان كرد: ضد عفوني آبشخور، همكاري سازمان محيط زيست، بيمار يابي و باشه يابي، دفع بهداشتي لاشه ها از اقدامات سازمان دامپزشكي در اين منطقه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار