«درس‌‌پژوهی» خط سیر توانمندسازی معلمان

طرح «درس‌‌پژوهی» که به همت آموزش و پرورش استان اردبیل در حال اجرا است، خط سیر مشارکت بالای معلمان در بهبود شرایط تدریسی است که می‌تواند نقطه عطفی در آموزش روبه جلوی نسل آینده باشد.
کد خبر: ۱۶۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸ 22 January 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، با همراهی معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل در اجرای طرح درس‌پژوهی در مدرسه شیخ مفید اردبیل به سراغ کلاس‌‌های صمیمی رفتیم که معلمان در آن با همدیگر مشق تدریس می‌کردند و سعی در رفع اشکالات و نکات ضعف خود داشتند تا با ارائه بهترین تدریس‌ها نسل آینده را در مسیر توسعه آموزش‌های نوین و جدید قرار دهند.

طرح درس‌‌پژوهی که مبتکر آن معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش است از ابتدای سال تحصیلی در مناطق و نواحی مختلف آموزش و پرورش استان اجرا می‌شود که هدف اصلی آن تبادل تجربیات معلمان و دبیرانی است که مشتاقانه سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند تا بهترین یافته‌های علمی، آموزشی و تربیتی خود را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

معلمان مشتاقانه و با رغبت تمام در این کلاس‌ها حاضر شده و سعی‌شان بر این است تا در فضایی صمیمی به دور از هرگونه تشریفات و قاعده و رسم پرطمطراق سعی کنند تا به صورت خودمانی و صمیمانه تدریس‌های خودشان را انجام داده و به رفع اشکال در نحوه تدریس، بیان مطالب و انتقال مفاهیم بپردازند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل در حالی که به سه کلاس اجرای طرح درس‌پژوهی شامل معلمان شیمی، فلسفه و منطق و برای خواهران و برادران به صورت مجزا سر زد، در مورد ابعاد مختلف اجرای این طرح گفت: درس‌پژوهی سبک و سیاق جدید منطبق بر شیوه‌های بین‌المللی است که در بسیاری از کشورها در 9 مرحله اجرا می‌شود اما ما تصمیم گرفتیم در سطح محدود این طرح را به زبان ساده برای همکاران دوره آموزش دوم متوسطه به شکل ساده مطرح کنیم تا تبادل تجربیات انجام شود.

شهداد عبداللهی افزود: برخی‌ها به ما ایراد می‌گیرند که چرا در بین مولفه‌‌های مختلف توسعه نظام آموزشی و تربیتی فقط معلم در اجرای این طرح‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و شاید سایر حوزه‌ها نادیده گرفته می‌شود در حالی که به هیچ‌وجه هدف و قصد ما نیست که با برگزاری این طرح بخواهیم ضعف‌ها و نارسایی‌های معلمان را برجسته کنیم بلکه می‌خواهیم اگر ایراد و اشکالی وجود دارد با استفاده از توان معلمان بازنشسته، باتجربه و متبحر این ضعف‌‌ها و نقص‌ها را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: یقین داریم در این شیوه تجربیات مفید و سازنده انتقال می‌یابد و به نظر می‌رسد طرح درس‌پژوهی راهگشای کیفی‌سازی تدریس است و به هیچ وجه هدف ما این نیست که شان و جایگاه معلم را بخواهیم مورد بی‌توجهی قرار دهیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل خطاب به معلمان ادامه داد: یقین داشته باشید که مشتری خاص شما دانش‌آموزان و عام و اصلی شما جامعه است که قطعا در فرایند تعلیم و تربیت فعالیت‌ها را ارزیابی کرده و به این فعالیت‌ها نمره می‌دهند.

عبداللهی یادآور شد: بدون فراهم شدن سایر مولفه‌ها قطعا خروجی آموزش و پرورش مناسب نخواهد بود همان طوری که برای پختن یک غذا به ابزار و امکانات مختلف نیاز است در کنار معلم باید مولفه‌های دیگری همچون کتاب و محتوای آموزشی، فضای آموزشی، ارائه مشاوره‌ها و مدل‌های مناسب تربیتی و ... مدنظر و مورد هدف قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه استان اردبیل باید در کنکور ارتقاء یابد و این ارتقاء را مرهون تلاش معلمان هستیم، گفت: ما در این طرح تلاش می‌کنیم تا در همه مواد درسی که آزمون‌های نهایی در آنها برگزار می‌شود معلمان در کنار هم در فضای صمیمی تدریس‌هایشان را انجام دهند تا رفع ایراد و اشکال به درستی انجام شود.

طرح درس‌پژوهی در 12 ماده درسی در 6 منطقه و ناحیه آموزشی در حال اجرا است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: در مورد ابعاد اجرای طرح درس‌پژوهی برای اولین بار در استان اردبیل و با یک الگوی ساده و متفاوت این طرح را اجرا می‌کنیم و از سه ماه پیش عملیاتی شدن این طرح را با حضور معلمان و دبیران شش منطقه و ناحیه آموزش و پرورش شامل ناحیه یک و دو اردبیل، گرمی، خلخال، مشگین‌شهر و پارس‌آباد با مشارکت بالا و علاقمندی معلمان اجرا می‌کنیم.

عبداللهی بیان کرد: در 12 ماده درسی شامل دروس لازم‌التوجه امتحانات نهایی، شامل پنج ماده درسی در رشته علوم انسانی، ریاضی سه، فلسفه و منطق، آرایه‌های ادبی، جغرافیا، زبان خارجه، در گروه تجربی و ریاضی در چهار ماده درسی حسابان، فیزیک سه و آزمایشگاه، شیمی سه و آزمایشگاه و زیست‌شناسی دو و سه، ماده درسی پایه نهم شامل ریاضی، علوم و ادبیات اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: استقبال خوبی را از سوی معلمان در اجرای این طرح شاهد هستیم و استاندار اردبیل در شورای آموزش و پرورش قول دادند که 100 ملیون تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص دهند تا به ازای تدریس هر معلم 50 هزار تومان پاداش برای معلمان در نظر گرفته شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: برای هر ماده درسی تا پایان امسال 16 جلسه درس‌پژوهی پیش‌بینی شد که در برخی از مناطق و نواحی آموزش و پروش اجرای این طرح به پایان رسیده و در نواحی یک و دو اردبیل همچنان اجرای ان ادامه دارد.

عبداللهی استفاده از تجربیات معلمان باسابقه و رفع ایرادات اساسی دبیران را یادآور شد و گفت: امیدواریم خروجی این طرح به افزایش توانمندی دبیران دوره متوسطه تبدیل شود.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، اما در جریان بازدید از اجرای این طرح برخی از معلمان نیز از درد و دل‌های خود مرتبط با فضای آموزشی، کمبود کلاس‌ها و تراکم بالای دانش‌آموزان در یک کلاس درس، ضعف دانش‌آموزان در آموزش رشته‌های تخصصی، تخصصی نبودن تدریس‌ها، سازماندهی نامناسب در مناطق و نواحی مختلف آموزش و پرورش، ارائه دروس تخصصی به نیروهای غیرتخصصی و گاه غیرمرتبط با رشته‌های مورد نظر و ... سخن به میان آوردند که معاون آموزش متوسطه استان اردبیل قول داد تا در برنامه‌ریزی و ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی آینده این ایرادات و اشکالات را برطرف کرده و نسبت به ایجاد رضایتمندی بیشتر در بین دانش‌آموزان تلاش کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
مبتکر درس پژوهی معاونت آموزش متوسطه اردبیل نیست بلکه نوعی اقدام پژوهی است که یکی از معلمان یکی از موضوعات کتاب درسی را انتخاب کرده و دبین همکاران تدریس می کنند و همکاران نظر خود را در مورد آن اعلام می نمایند و نتیجه بحث ها به ایجاد دانش و روشی جدیددر آموزش ان درس می انجامد که البته اگر به روشی صحیح اجراشده باشد، معاونت متوسطه استان تنها آن را مطرح کرده و اجرا می نماید
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار