یزد، کانون نمایان مدنیت کاریزها

گزارش تابناک از وضعیت قنات در یزد
کد خبر: ۱۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷ 14 March 2015
یزد، کانون نمایان مدنیت کاریزهابه گزارش تابناک یزد، کاریز در ایران تنها یک فناوری دستیابی به منابع آب نیست، بلکه بی‎‎تردید حیات افتصادی، اجتماعی و فرهنگی سرزمین پهناور ایران از 3 هزار سال پیش تاکنون عمدتاً وابسته به آن بوده است.
به جرات می‌توان گفت که هیچ پدیده انسانی به این گستردگی، سودمندی، پیشینه و پایداری در ایران و جهان نمی‌شناسیم و پدیدآوری کاریز چنان که گفته‌اند و می‌دانیم، سرآغاز دگرگونی در فنون کهن دستیابی به آب و استفاده مدنی از عنصر حیاتی و موجد مدنیت کاریزی است.
اما متاسفانه بر خلاف این که گذشتگان ما همگام با طبیعت، بهترین راه انتقال آب را قنات انتخاب کردند، انسان‎های امروز با چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به جان زمین بی آب کویر افتادند و به این ترتیب هر چه آب بود را از دل زمین بیرون کشیدند و حیات قنات‌ها را نیز به مرور زمان به نابودی کشاندند.

قنات‌های ایران در زمره عجایب جهان

مشاور ارشد مرکز بین‏‏المللی قنات می‌گوید: در کشور ایران 37 هزار رشته قنات وجود دارد که از این تعداد 2900 رشته آن در استان قرار دارد که بیشتر برای کشاورزی مورد بهره‎‎برداری قرار می‎‎گرفته است.

«علی‌اصغر سمسار یزدی» اضافه می‌کند: بسیاری از دانشمندان، قنات‌های ایران را از جمله عجایب جهان شناخته‎‎اند، پدیده‎‎ای که از ذهن خلاق و اندیشه پویای ایرانیان باستان برخاسته و پیوسته گسترس و تکامل یافته است.

وی ادامه می‌دهد: سوابق تاریخی نشان می‌دهد که این شیوه بهره‏‏برداری از آب زیرزمینی از کشور ایران به دیگر نقاط جهان به ویژه مناطق خشک و کم باران نیز راه یافته است، اما ایران، مهد تمدن کاریزی و استان، کانون نمایان این مدنیت است.

این کارشناس قنات می‌گوید: پیشینه کاریز ایرانیان تا مرز 3 هزار سال هم می‌رسد و آثار به جامانده از قنات‌های کهن در داخل قلعه‌های باستانی و مسکونی، یکی از نشانه‌های این مدعا است.

30 قرن تامین آب و  برهم نخوردن تعادل بیلان آبی

سمسار یزدی ادامه می‌دهد: در طول 30 قرن گذشته، قنات‌ها با این‌که بخش عمده‎‎ای از نیاز آبی کشور را تامین می‌کرده‎‎اند، همواره حافظ تعادل بیلان آبی در سفره‌های آب زیرزمینی بوده و هیچگاه این موازنه را بر هم نزده‏‏اند؛ در حقیقت، نوسانات آبدهی قنات‌ها در دوره‌های ترسالی و خشک‎سالی، عامل اصلی حفظ این توازن بوده است.
وی می‌گوید: متاسفانه در نیم قرن اخیر، با ورود تکنولوژی جدید، تعداد فراوانی چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در همه جا حفر شدند و در برخی موارد تا اعماق سفره‌های آب رخنه کردند و به دنبال آن، آب‎‎کشی‌های بی‎‎رویه باعث افت شدید عمق آب زیرزمینی و بر هم زدن تعادل بیلان آبی سرزمین‌ها شد.
این کارشناس می‎‎ا‌فزاید: اساس شکل‎‎گیری و تداوم و بقای آبادی‌ها بیشماری در دامنه‌های پایکوهی و پهنه‌های بیابانی کشور، قنات‌ها بوده‎‎اند و قرن‌ها این بنیان، استوار و پابرجا مانده است.
وی ادامه می‎‎دهد: در چند دهه اخیر شاهد ویرانی این آبادی‌ها و مهاجرت انسان‌ها و متروکه شدن قنات‌ها و روی‎‎گردانی کشاورزان آبادی‌ها از قنات روستاهایشان هستیم، وضعیت خطرناکی که سامان اقتصادی و اجتماعی ما را تهدید می‌کند.

قنات‎‎ها، منابع مطمئن و پایدار استحصال آب

سمسار یزدی می‌گوید: اکنون جای این است که با کوششی کارآمد، برای حفظ قنات‌ها به عنوان منابع مطمئن و پایدار استحصال آب، تلاش کنیم.
وی اضافه می‌کند: بدیهی است که اولین قدم برای حفظ قنات‌ها و اصلاح مدیریت بهره‎‎برداری قنات‌ها‌ انجام اقدامات لازم برای نگهداری و بهسازی کاریز‌ها، کسب اطلاعات لازم برای شناخت دقیق آنهاست.
مشاور ارشد مرکز بین‏‏المللی قنات می‌گوید: ثبت علم و تجربه گذشتگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا گنجینه گرانبهای دانش‎‎های پیشینیان ما که در طول چند هزار سال با کار و اندیشه هزاران انسان کوشا فراهم آمده است در نیم قرن اخیر با تهاجمی ‌بی‏‏زنهار تکنولوژی حفر چاه، دستخوش بی‏‏‌توجهی و فراموشی شده است.
وی ادامه می‌دهد: همچنین از طرفی، کم‏‏ارزش کردن مقنیان و در نتیجه کم‏‏شدن انگیزه حفظ و نگهداری قنات‌ها باعث از رونق افتادن حرفه مقنی‏‏گری و کارشناس قنات شده است و ما امروز کمتر شاهد روی آوردن نسل جوان به این حرفه هستیم.

جوان‌ترین مقنیان، 50 تا 60 ساله هستند 
سمسار یزدی اضافه می‌کند: جوانترین استادکاران و مقنیان قنات عمری بیش از 50 تا 60 سال دارند و در حقیقت پس از نسل کهنسال حاضر، کمتر کسانی برای حفظ قنوات و کارشناسی قنات‌ها همت خواهند گماشت.

وی می‌افزاید: ضروری است که عاجلانه تجربیات و اندوخته‌های ارزشمند حرفه‎‎ای خبرگان و استادکاران حاضر را جمع‎‎آوری و به صورت کتابی که مرجع آگاهی و کار برای آیندگان باشد، در آوریم.
وی می‌گوید: در بررسی‌های اولیه دریافتیم که تجربیات گرانقدر استادکاران قنات، حاوی نکات فنی بسیار ارزشمند و مهمی، آمیخته با مسائل علمی‌ و مفاهیمی ‌است که امروزه در بحث کارشناسی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مشاور ارشد مرکز بین المللی قنات ادامه می‌دهد: قنات‌های یزد به دلایل مختلفی مانند انتخاب محل حفر قنات، مهندسی حفر قنات، نگهداری، به‎‎سازی و بهره‏‏برداری قنات، حفاران قنات، ابزار کار، مالکان و متولیان قنات حائز اهمیت هستند.

یزد، کانون نمایان مدنیت کاریزها

مطالعات باستان‎‎شناسی قنات‌ها
به گفته سمسار یزدی، قدیمی‌ترین قنات استان، قنات سلسبیل است و طولانی‎‎ترین قنات استان نیز قنات زارچ است که 80 کیلومتر طول دارد.
وی ادامه می‌دهد: برای مشخص شدن عمر قنات‌ها نیاز به کار باستان‎‎شناسی است که هنوز اقدامی‌ برای باستان‎‎شناسی قنات‌ها در هیچ کجای کشور انجام نشده است.
وی با اشاره به این‌که آماری از قنات‌هایی که در اثر خشکسالی یا سایر عوامل از بین رفته‏‏اند، وجود ندارد، می‌گوید: قنات‌های در انحصار استان‌های خشک و نیمه خشک است و بیشترین تعداد قنات در استان خراسان قرار دارد.
این مسئول می‌افزاید: گذشتگان ما با ایجاد قنات‌ها به ما نشان دادند که چگونه هماهنگ با محیط زیست برای مقابله با کم آبی برآمده‎‎اند و این باعث فعال بودن قنات‌های بیشماری در گذشته بوده است که تاثیری در کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی نیز نداشته است.

سمسار یزدی می‌گوید: امروزه با اقداماتی بر خلاف حفاظت از محیط زیست، با حفر چاه‌های عمیق  و نیمه عمیق به جان سفره‌های آب زیرزمینی افتاده‎‎ایم که در ادامه حیات قنات‌ها را نیز در معرض تهدید قرار داده است و بسیاری از آن‌ها را کم آب و بی‏‏آب کرده است.

نسلی که به پدیده حیاتبخش قنات بی‏‏حرمتی کرد
مشاور ارشد مرکز بین المللی قنات می‌گوید: رخدادهای کاهنده ارزش‏‏ها و سودمندی‌های قنات‌های ایران همه در نیم قرن اخیر بوده است و از زمان ما چندان دور نیست و در واقع همین نسل است که دانسته یا ندانسته این پدیده حیات‎بخش را چنین بی‏‏حرمت کرده است.
«علی اصغر سمسار یزدی» می‌افزاید: بنابراین توجه به قنات در ایران نوعی اعتراف به کاستی‌ها و همتی جانانه از سوی نخبگان جامعه را می‌طلبد تامعارف مربوط به این میراث مدنی و جهانی را در اختیار نسل امروز و دست‏‏اندرکاران امور آب کشور قرار دهیم.

وی تاکید می‌کند: با این اقدام علاوه بر غنی‏‏سازی گنیجینه اطلاعات و آگاهی‌های مربوط به کاریز، موضوع توجه به قنات از حال و هوای روشنفکرانه به یک باور تبدیل می‏‏شود و راه‎‎حلی اندیشمندانه برای برخورد مناسب با این مسئله اتفاق خواهد افتاد.
این کارشناس بر ضرورت ثبت و ضبط تجربه استادکاران قنات نیز تاکید می‌کند و می‌افزاید: با جمع‏آوری این اطلاعات و تدوین آن که به عنوان یک فعالیت تحقیقاتی با همکاری دفتر امور پژوهشی و پشتیبانی علمی ‌انجام گرفته است، می‌توان آن را به عنوان سندی ماندگار و کتابی مرجع برای علاقمندان مفید مورد استفاده قرار داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار