در گفتگو با تابناک تهران مطرح شد؛
نخالههای ساختمانی زیر پای رانندگان حرفهای؛ پدیدهای که با جان مردم بازی میکند
تابناک تهران- مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: اغلب با صحنهای مواجه شدیم که بار نخالههای ساختمانی نیم ساعت قبل خالی و باعث گرفتن جان بسیاری از هموطنانمان شده است؛ رانندگانی حرفهای که جریمه 50 هزار تومانی انگیزه آنها را کم نمیکند!.
فریبرز واحدی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران درباره جمع آوری نخالههای ساختمانی که در راهها و جاده های برون شهری و درون شهری از سوی برخی کامیون داران انجام میشود، اظهار داشت: در سال گذشته نامه ای را به وزیر کشور و استاندار تهران مبنی بر اینکه حجم زیادی از نخاله های ساختمانی و خاک و مصالح ناشی از ساختمان های قدیمی در جاده های کلان شهر تهران ریخته می شود فرستادم.
وی ادامه داد: راه های حوزه شمیرانات هم محور تلو و محور اقدسیه به سمت لشگرک به سمت قوچک، در حوزه راه های شهرستان شهریار و قدس و کهریزک و هم در محدوده جاده ری به ورامین، شاهد حجم وسیعی از نخاله های ساختمانی هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: در این نامه گفتم با اینکه اقداماتی توسط شهرداری ها و راه و شهرسازی انجام می شود اما مرتبا با بحث تخلیه نخاله ساختمانی در محور راه ها مواجه هستیم. این کامیون دارها شبانه نخاله ها را در وسط سواره رو پیاده کرده و مشکلات ایمنی تردد ایجاد می کنند.
واحدی گفت: به دستور وزیر کشور قرار شد کارگروهی در استانداری تهران فعال شود که متشکل از معاون عمرانی استاندار، نیروی انتظامی، شهرداران شهریار، کهریزک، لواسانات و برخی شهرهای درگیر این معضل است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار داشت: به استناد ماده قانونی ایمنی راه ها (تخلیه نخاله و نصب تابلوهای غیر مجاز ممنوع است) از دستگاه قضایی حکم برخورد با رانندگان کامیون های متخلف را گرفته و آن ها را به دادگاه ها معرفی می کنیم.اما میزان جریمه ها بازدارنده نیست و جریمه 50 هزار تومانی انگیزه تخلف آن ها را کم نمی کند.
وی افزود: ما سعی کردیم هم از ظرفیت پلیس راه و راهور هم نیروی انتظامی برای برخورد استفاده کنیم اما هم بضاعت مالی ما کافی نیست و هم نیروی انتظامی نمی تواند در طول سال صرفا برای برخورد با متخلفان درگیر شود چرا که ماموریت های مختلفی دارد.
واحدی گفت: اکثر متخلفان رانندگان حرفه ای هستند که نخاله ها را در حاشیه راه های استان تخلیه می کنند که هم منظره شهر را زشت می کنند و هم هزینه ای بسیار سنگینی را برجای می گذارند. سال گذشته محوری فرعی در تلو را بهینه سازی کردیم و کم تر از یک ماه که حاشیه آن پاک سازی و ایمن سازی شده بود مملو از نخاله های ساختمانی شد.
وی اضافه کرد: مطمئن باشید هیچ کدام از شرکت های ساختمانی مجوز تخلیه نخاله در مسیر راه ها را ندارند، این تخلف صد درصدی و غیرقانونی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: همه شهردارهای درگیر این مشکل مسئول رسیدگی هستند، باید مکان های مختلفی را در تمام نقاط تهران برای دپو نخاله ها درنظر بگیرند تا هم مشکل زیست محیطی نداشته باشد و هم بدانند محل مشخصی دارد.
وی گفت: این رانندگان با جان مردم بازی می کنند بارها در صحنه ای رسیدیم که بار نیم ساعت قبل خالی شده و باعث تصادفات متعدی شده است. کارگروه مسئول باید فعال تر از قبل شود. شهردارها نباید خود را از این مسئله شهری کنار بکشند. محیط زیست و نیروی انتظامی فعالیت های خود را بیشتر کنند. حضور مسئولانه نیروی انتظامی بسیار مناسب خواهد بود.
واحدی افزود: باید با دستگاه های اجرایی که ساده با این موضوع برخورد کرده و اهمال می کنند برخورد شود. نخاله های ساختمانی در اطراف شهر هاو راه ها پدیده ای است که مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و باید برخورد مناسب با عاملان آن صورت بگیرد.