قیام ۱۷ شهریور، اثبات رهبری روحانیت بود

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نکته مهم و مؤثر این است که رهبران انقلاب اسلامی با وجود دست به سلاح بردن رژیم شاه و کشتار ناجوانمردانه مردم، بحث ترور و حمله مسلحانه را تجویز نکردند و همواره بحث افکار عمومی و هدایت ذهن‌های مردم و آگاهی‌بخشی آن‌ها را مد نظر قرار دادند که این شیوه راهبری سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد.
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴ 07 September 2024

به گزارش تابناک قم، سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت قیام ۱۷ شهریور در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: قیام ۱۷ شهریور مردم از چند جهت جزء سر فصل‌های انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.    

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در مسیر انقلاب و مخالفت با شاه گروه‌های مختلفی مبارزه می‌کردند، اما محوریت قیام ۱۷ شهریور با انقلابیون طرفدار اسلام و حکومت اسلامی بود و رهبری روحانیت به اثبات رسید.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از برگزاری نماز باشکوه عید فطر به امامت آیت‌الله مفتح در قیطریه، بحث پیگیری مباحث انقلاب مطرح شد و در نهایت قرار بر این شد مردم در ۱۷ شهریورماه مجدداً مخالفتشان را با رژیم اعلام کنند.

وی اضافه کرد: سقوط سلطنت و شعار علیه شاه و ایجاد حکومت اسلامی از جمله مباحثی بود که در آن ایام برای نخستین بار مطرح شد، این در حالی است که با روی کار آمدن دولت شریف امامی بحث دولت ‌ملی و صلح و دوری از خشونت مطرح شده بود.

این استاد تمام گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی اظهار کرد: با گذشت زمانی کوتاه معلوم ‌شد رژیم شاه با بستن مردم به گلوله به طور ناجوانمردانه بنا بر صلح ندارد؛ مردمی که بدون خشونت و سلاح فقط تظاهرات کرده بودند و شعار می‌دادند.  

وی با اشاره به آسیب‌های زیادی که مردم شهر تهران و دیگر شهرها دیدند، ادامه داد: در این جریان با راهبری آیت‌الله مفتح، حمایت امام و جمعیت میلیونی، نماد حکومت اسلامی و ضدیت با شاه شکل گرفت.

ایزدهی ادامه داد: سقوط رژیم شاه از طریق جنایت‌ با سلاح‌های سخت و سنگین به مردم غیر نظامی، رقم خورد که افراد زیادی را به شهادت رساندند و از همین رو این روز، «جمعه سیاه» نامیده شد.  

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: این اتفاقات در شرایطی رخ داد که دولت بحث وفاق و آشتی ملی را مطرح کرده و روسیاهی را برای رژیم شاه به بار آورد.

ایزدهی با اشاره به آشکار شدن وزن و عیار انقلاب اسلامی، بیان کرد: گروه‌های مختلف در حال مبارزه بودند اما جمعیت حاضر در نماز عید فطر تا روز ۱۷ شهریور و وقایع پس از آن، طرفدار انقلاب اسلامی و امام(ره) و روحانیت بودند.

وی با بیان اینکه در ۱۷ شهریور سقوط نظام طاغوت، رفتن شاه و استقرار حکومت اسلامی مطرح شد، تصریح کرد: نکته مهم و مؤثر این است که رهبران انقلاب اسلامی با وجود دست به سلاح بردن رژیم شاه و کشتار ناجوانمردانه مردم، بحث ترور و حمله مسلحانه را تجویز نکردند و همواره بحث افکار عمومی و هدایت ذهن‌های مردم و آگاهی‌بخشی آن‌ها را مد نظر قرار دادند که این شیوه راهبری سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان بیان کرد: حدود ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی مردم همچنان پای نظام انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و امیدواریم پرچم انقلاب به دست امام زمان(عج) برسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار