تابناک: مزیت های کارت بازرگانی در فعالیت های تجاری به ویژه بخش جذاب واردات هم به فرصت هم به تهدید در فضای تجارت ایران تبدیل شده است.کارت های با نامی که بی نشان صادر می شود و با آن فعالیت های اقتصادی کلان صورت می گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱ 07 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، با نزدیک شدن به روز انتخابات اتاق های بازرگانی سراسر کشور ، رقابت ائتلاف های مختلف برای ورود و نشستن بر کرسی های کمیسیون های مختلف اتاق های بازرگانی به اوج خود رسیده است.

در روزهای داغ رقابت البته هستند برخی تبلیغاتی که خواندنشان بیشتر از جذب آدم را داغ می کند. از جمله این تبلیغات صدور کارت بازرگانی رایگان برای افرادی است که قرار است به کاندیداهای اتاق رای بدهند.

ین اتفاق از سوی برخی کاندیداها و ائتلاف ها با ارسال پیامک های تبلیغی به وفور مشاهده شده است.

این جریان موضوع بحث ما نیست که البته خود همین موضوع هم می تواند دلیلی بر وضعیتی که در ذیل شرح آن خواهد آمد باشد.

چندی پیش رییس مجمع کارآفرینان ایران ادعا کرده بود که برخی کارت بازرگانی به نامشان صادر شده اما خودشان خبر ندارند!.

محمدرضا دیانی در این خصوص اظهار داشته بود: : در حال حاضر 95 درصد از کسانی که کارت بازرگانی دارند اشخاص حقیقی هستند اما بسیاری از این افراد تنها به اسم‌شان کارت بازرگانی گرفته شده و حتی خودشان نیز خبر ندارند؛ بنابراین باید بررسی شود که افرادی که در حال حاضر کارت بازرگانی دارند واقعا چه کسانی هستند.

از همین موضوع می توان به این نتیجه رسید که مزیت های کارت بازرگانی در فعالیت های تجاری به ویژه بخش جذاب واردات هم به فرصت هم به تهدید در فضای تجارت ایران تبدیل شده است.

کارت های با نامی که بی نشان صادر می شود و با آن فعالیت های اقتصادی کلان صورت می گیرد می تواند در بلند مدت و حتی در همان کوتاه مدت نیز سبب ریشه دواندن فساد اقتصادی در این حوزه شود و صاحبان اصلی ایده و اندیشه در اقتصاد کشور را که از قدرت رانت و ثروت برخوردار نیستند را به انزوا بکشاند.

از سوی دیگر باب شدن این روند، اعتماد به بخش تجارت را از کشور سلب خواهد کرد و در آینده بازرگانی که زمانی در فرهنگ ایرانی از او به عنوان فردی صاحب منزلت و قدرت واقعی و پاک نام برده میشد و اهرم کمکی دولت و مردم در اقتصاد بود، خود به آفتی در جامعه بدل خواهد شد.

شاخ و برگ گرفتن مقوله هایی از این دست، به ویژه در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی که باید منادی خواسته های بر حق اقتصاد بخش خصوصی به ویژه حوزه تولید باشد، به کانون قدرت و ثروت های نامشروع تبدیل خواهد شد.

دیانی در این میان مثالی هم زده است که بسیار جای تامل و تفکر دارد، وی مدعی شده است، چندی پیش اعلام شد 1800 خودروی لوکس به نام یک خانم روستایی به کشور وارد شده است؛ بنابراین این نشان می دهد که بعضا اطلاعات کارت های بازرگانی درست نیست. ما واردکنندگانی داشته ایم که کارت بازرگانی دارند و در عین حال تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند که باید پیگیری شود این کارت‌ها به نام چه کسانی است؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار