ثبت پرونده جهانی در آستانه روز همدان

محمد صیفی کار همدانی
کد خبر: ۱۱۲۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵ 22 August 2023

عرصه پرونده ثبت جهانی"هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" در آستانه روز همدان و گرامیداشت بوعلی سینا و پزشک مورد ارزیابی میدانی ارزیاب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد"یونسکو " قرار می‌گیرد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یک سازمان تخصصی در سازمان ملل متحد است که با هدف کمک به «ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و گفتگوی بین فرهنگی از طریق آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات» به وجود آمده است و جانشین کمیته بین‌المللی همکاری اندیشمندانه جامعه ملل است.

اکنون که ایران و همدان در انتظار ثبت جهانی یکی از مهمترین و پر بارترین دارایی‌های تاریخی، فرهنگی، معماری و اقتصادی خود می‌باشد، بر ماست تا با تمهید مقدمات فنی، اجرایی و از همه مهمتر فرهنگی و اقتصادی، زمینه‌های لازم برای نیل به این هدف بزرگ را محکم، با اقتدار و با نگاه عمیق به حوزه ذینفعان را فراهم کنیم.

باشد تا در تارک تاریخ سراسر شور و شعور دیارمان مانا گردد و آیندگان بر انجام این حرکت سترگ فرهنگی به گذشتگان خود ببالند.

همانگونه که ما به گذشتگان خود از کاسی ها، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان و... می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.


با نگاهی کوتاه به حجم عظیم دارایی‌های این پرونده می‌توان گفت، نگاه هوشمندانه و عمیقی برای ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" وجود داشته و دارد، چرا که ۱۱۵ اثر تاریخی، معماری، دینی، اقتصادی و فرهنگی همزمان به ثبت جهانی خواهند رسید.

این جدای از بخش‌های پژوهشی و تاریخی شامل مستندات مکتوب در قالب سفرنامه‌های مورخان و کتیبه‌های تاریخی در دنیای دور و نزدیک همدان است که به بزرگی تمدن‌های پیشین #ایران_ فرهنگی می‌پردازد؛ که از آغاز تاکنون بدون جابجایی همچنان در "کارکاشی" پابرجا و استوار، قامتش را به بلندای تاریخ حفظ نموده است.

بر ماست تا با بر شمردن ظرفیت‌های بی بدیل هنری و تاریخی این دیار که در موزه‌ها و گنجینه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌شوند، موجبات بازشناخت این همه موجودیت فرهنگی، تاریخی و هنری را فراهم آوریم.

بازتاب و بازشناخت آثار زرین، سیمین، سفالینه‌ها و... که وزن اصلی موزه‌های خصوصی و دولتی دنیا را شامل می‌شود، باید بیش از پیش معرفی گردند.

وجود پیروان ادیان الهی مختلف در همدان در اعصار گذشته و زندگی مسالمت آمیز و تجارت و همنشینی تاریخی ان‌ها نشان از عمق فرهنگ غنی ایرانیان نوع دوست می‌باشد که شاید نمونه آن کمتر در جهان دیده بشود.

ثبت جهانی کمترین تلاش برای حفظ این همه ارزش و دارایی فرهنگی است که تلاش بی وقفه ما را برای بالندگی آن می‌طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار