آفتِ سهم خواهی در انتخاب مدیران

عدم مقبولیت یک مدیر در بین کارکنان یک دستگاه اداری و اجرایی علاوه بر دلسردی و ایجاد یاس و نا امیدی پرسنل،باعث بازدهی پایین و به تبع آن پایین آمدن میزان بهره وری در آن دستگاه یا سیستم اداری می شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲ 13 December 2022

تابناک ایلام ، سعید صید یوسفی :: یکی از آفت های جامعه ما سهم وسهم خواهی و گروکشی های سیاسی متعاقب برگزاری انتخابات از سوی طرفداران و اعضا ستاد های انتخاباتی کاندید پیروز است که البته این امر در استان ما بدلیل نگاه سنتی و طایفه ای نمود بیشتری دارد.

از تقسیم پستهای مدیرتی توسط نمایندگان مجلس و لابی گریهای قوی برای تصاحب پست های ارشد مدیریتی گرفته تا معرفی و بالابردن وزن افرادی که هیچ درک و فهمی از مدیریت نداشته ولی صرفا"بدلیل همسویی و همراهی با ستادهای انتخاباتی جریانهای سیاسی در راس مدیریت یک دستگاه اجرایی قرار می گیرند که البته این وضعیت مختص یک دولت خاص نبوده و در دولت های مختلف که روی کار آمده اند کم و بیش وجود داشته است.

انتظاری که از آقای رئیس جمهور بعنوان کسی که خود دوره ای ریاست قوه عدلیه را برعهده داشتند این بود که در چینش و انتخاب مدیران ارشد،میانه وتا پایین ترین سطح مدیریتی، جانب انصاف و عدالت رعایت می گردید و بدون نگاه حزبی و محفلی و فقط براساس شایستگی تعهد وتخصص مدیران را انتخاب می نمودند  تا اینگونه در میانه راه مجبور به تغییر نمی شدند.

از همان روزهای تشکیل ستادهای انتخاباتی و سبقت گرفتن افراد از هم برای مسئولیت های مختلف در ستاد ها و تشکیل انواع و اقسام ستادها با عناوین مختلف و صدور احکام گوناگون و متعدد برای روُسای ستادها معلوم بود که قصد و نیت برخی از این افراد صرفا" 《فی سبیل الله 》نبوده و برای این روزها دندان طمع تیز کرده بودند تا به نان ونوایی رسیده و از این نمد کلاهی نصیبشان بشود.

اصولا" لازمه انتخاب مدیران علاوه بر شایستگی،درایت و پاکدستی؛دارا بودن حسن شهرت،مردم داری،درک صحیح از سیستم و پرسنل تحت امر و مهمتر از همه مقبولیت در بین کارکنان آن مجموعه می باشد.

عدم مقبولیت یک مدیر در بین کارکنان یک دستگاه اداری و اجرایی علاوه بر دلسردی و ایجاد یاس و نا امیدی پرسنل،باعث بازدهی پایین و به تبع آن پایین آمدن میزان بهره وری در آن دستگاه یا سیستم اداری می شود.

مدیری که درطی فقط چندماه از آغاز دوران مدیریتی خود با اقدامات و رفتار خارج از عرف و خارج از قانون، موجبات نارضایتی گسترده کارکنان را فراهم نموده نه تنها زمینه پویایی و شکوفایی را در دستگاه تحت مدیریت خود بوجود نخواهد آورد بلکه زمینه بروز آسیب های روحی و روانی و ایجاد جو متشنج در محیط کار را فراهم می نماید.

مسئولین امر باید در انتخاب و چینش مدیران نهایت دقت را بکار گرفته و در انتخاب مدیران زیر مجموعه خود فارغ از مسائل حزبی و گروهی،صرفا" کارآمدی و شایستگی افراد و مقبولیت آن فرد در بین پرسنل را ملاک قرار دهند وگرنه در اقدامات مخرب و خسارت بار چنین مدیرانی سهیم بوده و باید پاسخگو باشند.

برای درک دقیق موضوع و اهمیت آن رجوع کنیم به کلام امام علی(ع) در خصوص توصیه حمکرانان به کارگزاران، آنجا که در فرمان استانداری مصر به مالک اشتر فرمودند:"در کارهای کارگزارانت اندیشه و تأمّل کن و پس از آزمودنِ آنها، ایشان را به کار گمار و به صرف جانبداری یا علاقه به کسی او را عهده‏‌دار کاری مکن؛ زیرا این دو، کانونِ انواع ستم و خیانت است. کارگزاران خود را از میان افراد با تجربه و آبرومند و خاندان‏‌های‏ نیک و خوشنام‏ و پیشگام در اسلام انتخاب کن."

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
انتخاب جان سلام علیکم
حاشیه نرو لوپ کلام دنبال حذف چه کسی وقدرت گرفتن چه کسی هستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
جناب دروغ!کسی که با رانت، ریاوتزویر بر جایی تکیه داده به این راحتی حذف نمی شود.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار