تفاوتهای فیلمسازی در پایتخت با دیگر نقاط ایران/ بعضی فیلم‌های کوتاه، ضدفرهنگ هستند!

یک کارگردان جوان معتقد است: فیلمسازان کوتاه باید توجه بیشتری به مقوله فرهنگ و مسائل فرهنگی و شهرنشینی و اجتماعی بکنند چون در بعضی از فیلم‌های کوتاه فرهنگ جای خود را به ضد فرهنگ داده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵ 21 November 2021

تابناک رضوی/ محمد بوری متولد ۱۳۶۴ مشهد مقدس، بازیگر و فیلمنامه نویس و دستیار کارگردان و کارگردان مشهدی است.
وی تاکنون در فیلم های زشت و زیبا و نبض خیس و فانوس خیس دستیار کارگردان بوده و فیلم‌های رنج ترنج و مردی از جنس سادگی و حیات و هدیه و لحظه و در حسرت یک خواستگار و چه زود دیر میشود را بازیگری و نویسندگی و کارگردانی کرده است.

بوری در گفتگو با خبرنگار تابناک خراسان رضوی خود را هنرمندی معرفی می کند که می کوشد با قلم خویش راه را برای علاقمندان به هنر فیلم و بازیگری هموار نماید.

او معتقد است: امروزه رسانه واقعاً توانسته جای خود را در دل مخاطبان باز کند به طوری که رسانه های دیداری و شنیداری روز به روز در حال افزایش است و مردم رسانه‌ها را به عنوان چشم بینا می نگرند و یکی از رسانه‌های دیداری و شنیداری مقوله هنر فیلمسازی است.

به گفته وی، فیلمسازی در شهرستانها و استانها با پایتخت، کاملاً متفاوت است تهران به واسطه قرار گرفتن تمامی شرکت‌های پخش و تولید فیلم و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی محل مناسب تری برای ساخت فیلم است و فیلمساز از حمایت‌های بیشتری برخوردار است و کمتر نگاه سلیقه‌ای به فیلمساز می شود و فیلم‌ساز می‌تواند سرمایه مورد نیاز فیلم خود را از سازمانها و ادارات و ارگانهای مربوطه که بودجه خاص فرهنگی دارند تهیه نماید البته به همان میزان که شرایط مناسب‌تری نسبت به شهرستان وجود دارد در عوض دستمزد عوامل و لوکیشن و تجهیزات سینمایی به مراتب بیشتر است و به همین دلیل فیلم های تولیدی با هزینه بیشتری ساخته می شود فیلم کوتاه خاستگاه خودش را دارد فیلمساز فیلمسازی که فیلم کوتاه می سازد می‌خواهد توانایی‌ها و ارزشهای هنری خودش را در قالبی کوتاه به نمایش بگذارد و به مراتب ساختن فیلم کوتاه سخت‌تر از فیلم بلند است چون فیلمساز می خواهد تمام حرف خود را مثلاً در ۵ دقیقه بزند و نتیجه بگیرد و به همین خاطر نماها و برشها به مراتب بعضا تند تر خواهد بود و به همین دلیل تدوین فیلم کوتاه بسیار سخت می باشد فیلمی که دارای فیلمنامه بکر و ناب و دکوپاژ خوب و میزانسن سازنده کارگردان و بازی روان بازیگران و تدوین درست و حساب شده باشد می‌تواند فیلمی شایسته و جشنواره پسند باشد.

این هنرمند جوان باور دارد:
اگر فیلمساز بتواند فیلم خود را برای حضور در جشنواره‌های خارجی آماده کند یعنی برای حضور در جشنواره‌های خارجی دارای سرمایه گذار و اسپانسر و پخش‌کننده جهانی فیلم باشد می‌تواند فیلم خود را در وسعت بیشتری به نمایش بگذارد و بیشتر مورد توجه و اقبال قرار بگیرد.

بوری تصریح می کند:
امروزه تهیه‌کنندگان و کارگردانان های بزرگ سینما توجه ویژه‌ای به بدنه فیلم کوتاه دارند و به دنبال استعدادهای ویژه در این عرصه می باشند چه بسا بازیگرانی که در فیلمی کوتاه خوش درخشیدند و بعدها مورد توجه کارگردانی برجسته قرار گرفتند و وارد بدنه اصلی سینما و تلویزیون شدند و این امر می‌تواند انگیزه جوانان برای ساخت فیلم کوتاه را افزایش دهد و گرفتن جایزه و به دست آوردن اعتبار بسیار برای فیلمساز کوتاه حائز اهمیت می باشد چون می‌تواند آینده فیلمسازی او را تضمین کند.

وی تاکید می کند: فیلمسازان کوتاه باید توجه بیشتری به مقوله فرهنگ و مسائل فرهنگی و شهرنشینی و اجتماعی بکنند چون در بعضی از فیلم‌های کوتاه فرهنگ جای خود را به ضد فرهنگ داده و فیلمساز باید به وطن و کشور پایبند باشد و ارزشهای معنوی را مورد توجه خود قرار دهد به امید روزی که شاهد موفقیت بیش از پیش جوانان کشور ایران باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار