«تابناک هرمزگان»، زینب نورالدینی؛ روزی جاده، روز دیگر واژگونی نیسان حاملت، طغیان رودخانه ، نبود مدرسه و امروز کمبود غذا ، بیتدبیری متولیان مانع پیشرفتت میشوند اما تو ادامه بده چرا که عزمی راسختر از همت مدیرانت داری
آری اهالی بشکرد میدانند که علم آموزی سخت است و موانع بسیار، اما حتی اگر در چین هم که باشد فرزندان خود را برای آموختن میفرستند این گوشه از دنیا آرزوهای مردم و دانش آموزانش متفاوت است این مردمان سهمشان از مترو، مدارس لاکچری بالاشهر یا غیرانتفاعی دلخواه به داشتن مدرسهای در دور دست با داشتن تنها وسیلهای ایمنتر از وانت نیسان تقلیل یافته است.
داستان جاده، مردم بشکرد و موانعی که هر ساله همچنان برای دانش آموزان وجود دارد شنیدنی است هنوز ۴۰ روز از مرگ ۲ دانش آموز بشاگردی نمیگذرد که روح و روان هم کلاسیها و خانوادهشان را آزرده که خبر غمبار دیگری از شرایط بغرنج خوابگاههای شبانهروزی به گوش میرسد داستان واقعی از چگونگی رفتن دانشآموزان به مدارس و خوابگاه و برگشت آنها پس از مدتها به خانهها، اینجا در این گوشه از دنیا علم آموزی سخت است و موانع بسیار، شرط اول علم آموزی زنده ماندن در برابر(گرسنگی ، سیل ، طوفان و تحمل طی کردن کیلومتر راه با وسایل حمل و نقل ممنوعهی از جنس وانت نیسان و...) است اما این شروع یا پایان داستان نیست موقعی این داستان تراژیک میشود که دانش آموزان بعد از ماهها دوری از خانواده باید به خوردن تنها یک نوع غذا در طول هفته عادت کنند در حالی که کمتر از یک هفته خبر افتتاح مدرسهای ۱۲ میلیارد تومانی در مرکز استان را شنیدید خبر ناخوشایند وضعیت بحرانی تغذیه مدارس شبانه روزی در گوشه دیگر همین استان به گوش می رسد.
یادمان نمیرود همین چند سال پیش بود که ۳ دانش آموز دختر دبیرستانی متعلق به حوزه گافر و پارمونت در مسیر بازگشت در اثر طغیان رودخانه سرکش جانشان را از دست دادند ، یا در روزهای آغازین سال تحصیلی جاری مرتب خبر از واژگونی سرویس حامل دانش آموزان را شنیدیم که موجب مصدومیت آنها و در مورد دیگری از واژگونی سرویس دانش آموزان منجر به فوت ۲ تن از آنان شد که همین امر به گفته ریاست آموزش و پرورش شهرستان باعث جمع کردن سرویسهای ممنوعه و جایگزین کردن مدارس شبانه روزی شده است.
میتوان گفت: عوامل زیادی درعدم رعایت عدالت تحصیلی دخیل هستند از زیر ساختهای نامناسب «راه» گرفته تاخطای انسانی وضعف مدیریت وعدم نظارت مؤثر آموزش و پرورش، علی احسانی مدیر دبیرستان شبانه روزی پسرانه شهید رجایی سردشت شهرستان بشاگرد درخصوص آخرین وضعیت این آموزشگاه اعلام کرد: این مدرسه ۱۸۰ نفراز دانشآموزان مستعد مقطع متوسطه اول بخشهای محروم گافر و پارمونت را در خود جای داده است، اکثر تجهیزات رفاهی خوابگاهی و آموزشی این مدرسه شبانهروزی فرسوده و غیرقابل استفاده است به دلیل ناچیز بودن سرانههای غذایی و گرانی لجام گسیخته فعلی؛ این مدرسه شبانهروزی توان تأمین حداقل موادغذایی برای صبحانه، نهار، شام دانشآموزان راندارد، به طوری که برنامه غذایی هفتگی دانشآموزان در کل ایام هفته عدس پلو، نخود پلو، لوبیا پلو و سویا پلو با برنج نامرغوب هندی بوده که آنهم به اتمام رسیده و مدرسه امکان دادن حتی یک وعده غذای گرم به دانش آموزان را ندارد و این موضوع موجب سوءتغذیه آنها شده است، به علت بدهی مالی بجای مانده از سنوات گذشته و گرانی فعلی، هیچکدام از عمده فروشیهای مواد غذایی شهرستان بشاگرد و شهرستانهای همجوار (جاسک - میناب ) حاضر به فروش غیر نقدی مواد غذایی به این مدرسه و سایر مدارس شبانه روزی نبوده و آموزشگاه مذکور نیز به دلیل مشکلات حاد مالی و کمبود شدید سرانههای غذایی امکان خرید نقدی نداریم و در آستانه یک بحران آموزشی و تعطیلی ناخواسته قرار داریم
احسانی تصریح کرد: به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی و معیشتی خانوادههای این شهرستان و همچنین عدم استقرار نهادهای قوی برون سازمانی امکان جلب مشارکتهای مالی نیز وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تنها ۵ میلیون تومان سرانه غذایی برای ۱۸۰ نفر دانش آموز دریافت کرده است اضافه کرد: برای پیشبرد اهداف آموزشی - پرورشی و جلوگیری از سوءتغذیه دانشآموزان و همچنین برای برون رفت از وضعیت نابسامان مالی این آموزشگاه خواستار اهتمام بیشتر مسئولین و خیرین هستیم.
فرماندار شهرستان بشاگرد طی گفتوگویی وضعیت اسفبار خوابگاههای شبانه روزی این شهرستان را تائید کرد و آنرا ناشی از سوءمدیریت دانست، به گفته وی بطور منظم سرکشیهای ناگهانی داشته که گاهی شاهد دادن پلوی مرغ به دانش آموزان هم بوده اما در بازدیدها در اکثر ظرفها تنها بخش گردن مرغ خودنمایی میکرد وی اذعان کرد؛ لازم است خیرین استان به یاری بشتابند و نقش بیشتری داشته باشند.
مدرسه متوسطه دوم شبانه روزی «ام کلثوم» سردشت بشاگرد با ۱۷۰ نفر دانش آموز (۱۲۵نفر خوابگاهی و ۴۵ نفر روزانه)
انتهای پیام/*