رونمایی از سامانه جامع روابط کار در استان اصفهان با حضور مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست سه جانبه گرایی دولت، کار و کارفرما انجام شد.
در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده که در مرحله نخست ۲ زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان» راه اندازی میشود.
کارگران و کارفرمایان به وسیله سامانه در سطح استان میتوانند فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست سه جانبه گرایی دولت، کار و کارفرما و رونمایی از سامانه جامع روابط کار گفت: کمبود حقوق کارگران و اختلافات کارگر و کارفرما بر سر این موضوع را میتوان در یک برنامه پنج ساله حل و اصلاح کرد.
کورش یزدان افزود:باید تلاش کرد در یک مقطع پنج ساله و با برنامهریزی تفاوت حقوقی با میزان تورم موجود را به حداقل رساند تا مشکلات معیشت کارگران رفته رفته حل و وضعیت برای آنان بهتر شود.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد انگیزه در تولید و کار در سطح کشور، اضافه کرد: این امر باید بتواند میزان رضایتمندی جامعه کار را نیز افزایش دهد و رونق تولید را تقویت کند.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: میتوان با محاسبه عدد تورم و میزان سبد معیشتی و جبران اختلاف حقوق موجود، وضعیت زندگی کارگران را بهبود بخشید.
یزدان همچنین به اهمیت کیفیسازی در تولید و توجه به این مقوله از سوی کارفرما و کارگر اشاره کرد و گفت: هدف غایی جلساتی با موضوع بهبود وضعیت کار و روابط کار با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان باید رسیدن به استانداردهای جهانی باشد و در این راستا باید ترازهای موجود بهبود پیدا کند.
شکایت جامعه کار استان اصفهان 11 درصد کاهش داشته است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهاندراین نشست گفت: تعداد شکایتهای حوزه کار در هیاتهای تشخیص این خطه در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، حدود ۱۱ درصد کاهش داشته است.
محسن نیرومند افزود: در ۶ ماه اول سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۰۰ دادخواست و شکایت در این منطقه ثبت شد، اما در بهار و تابستان امسال این عدد به ۱۵ هزار و ۲۶۱ شکایت کاهش پیدا کرد.
وی اظهارداشت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵۷ شرکت خدماتی تایید صلاحیت شدند و ۲ شرکت نیز نتوانستند مجوزدار شوند و این نشان میدهد که ما موضوع صلاحیتها را با جدیت پیگیری میکنیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: ۷۰ درصد از زمان و انرژی این نهاد در موضوع روابط کار صرف میشود و البته میزان نفرات و کارشناسان این بخش نیز کافی نیست و نیاز است که نفرات جدیدی به بدنه اضافه شوند.
وی با اشاره به اهمیت آموزش درست و مشاوره عملیاتی و اجرایی در حوزه روابط کار، تصریح کرد: آموزش به وسیله کارشناسان مشاوره نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا چنین مشاورانی میتوانند در کاهش پروندههای حقوقی و کم شدن اختلافات بین کارگران و کارفرمایان نقش موثری ایفا کنند.
نیرومند حضور دلالان در مراجع کار را به عنوان آفتی در این عرصه ذکر کرد و افزود: خواهان حذف دلالان هستیم، حتی ایجاد چارچوب نظاممند و تایید صلاحیت برخی از آنان میتواند مشکلات کنونی ناشی از فعالیت غیر شفاف آنان را کاهش دهد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در این استان ۳۸ هیات تشخیص فعالیت میکنند و در تمامی شهرستانها حداقل یک هیات مشغول به کار است.