شهردار کرمانشاه:

شاهنامه فردوسی اسطوره فرهنگ و تمدن فارسی است

گروه استان ها- شهردار کرمانشاه گفت: شاهنامه فردوسی اسطوره فرهنگ و تمدن فارسی است.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹ 27 September 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، نادر نوروزی امروز (۶ مهرماه) در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق‌بستان که در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، ضمن خیر مقدم به تمامی سفیران و بزرگانی که در حوزه شاهنامه خوانی فعالیت دارند، اظهار کرد: من به عنوان یک فرد ایرانی و غیرتخصصی در خصوص شاهنامه سه موضوع به ذهنم می‌رسد که ممکن است مورد توجه شما هم باشد.
 
وی ضمن بیان  موضوع اول که تاریخ و تفکر بشر سه بخش دارد، افزود: بخش اول اسطوره‌ها است که انسان‌ها در ماقبل از تاریخ برای پاسخ به سوالات خود اسطوره‌‌ها را آفریدند، اسطوره ‌ها بخشی از تاریخ بشر است.
 
شهردار کرمانشاه تصریح کرد: بخش دوم فلسفه است که انسان‌ها تلاش می‌کردند با عقل به مسائل خود پاسخ دهند.
 
نوروزی با بیان بخش سوم گفت: دوران علم که همین دوران اخیر و دوران فرا علم است.
 
وی در ادامه بیان کرد: دوران اسطوره که دوران تفکر ‌انسان که بسیار مهم است ریشه در تاریخ و تمدن بسیار غنی  ما دارد، شاهنامه اسطوره تمدن فارسی ماست.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: موضوع دوم تاثیر شاهنامه در ادبیات و زبان است، این بزرگ‌مرد تاریخ ۳۰ سال زحمت کشید که اگر نبود و قدرتی در زبان ما وجود نداشت.
 
وی ادامه داد: موضوع سوم ابعاد معنوی  شاهنامه است، در شاهنامه دو عنصر مورد توجه قرار دارد، یکی مسئله توحید و یکتا‌پرستی و دور از شرک و بت‌پرستی را می‌توان نام برد که مظهر یک مرد مذهبی در شاهنامه اسفندیار است.
 
نوروزی بیان کرد: دیگری غیرت ملی و روح سلحشوری در قهرمانان شاهنامه در دفاع از مرز و بوم ایران و روح پهلوانی را در قالب رستم نشان می‌دهد.
 
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: شاهنامه در ادبیات دنیا هم سایه افکنده است و بسیاری از اسطوره‌های ادبیات ریشه در شاهنامه دارد‌.
 
نوروزی ‌در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت شهر کرمانشاه و پیشینه تمدنی ما در بحث تاریخ ملی و شاهنامه‌خوانی تصمیم گرفته شد مراسم شاهنامه‌خوانی در استان برگزار شود.
 
وی گفت: در استان استقبال بسیار خوبی از این جشنواره شد با  ارسال مقاله‌‌ها از دوستان شاهنامه دوست که برای ما فرستاده شد متوجه این استقبال شدیم.
 
نوروزی بیان کرد: نقالی یکی از هنرهای نمایشی است، بیان شاهنامه با روش نقالی و تاثیر آن در احیا جوانمردی و غیرت ملی بسیار مهم و حائز اهمیت است که در ابن جشنواره مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
شهردار کرمانشاه در پایان ابراز کرد: امید است برگزاری چنین جشنواره‌هایی در استان و کشور باعث همبستگی و وحدت در میان کشورهای فارسی زبانان از جمله تاجکستان شود.
 
انتهای پیام/
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار