کد خبر: ۹۹۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲ 27 September 2021
 کرونا و یا دیر شروع کردن واکسیناسیون و همچنین سردرگمی فعالان گردشگری، این حوزه را در یک نابسامانی عمیق فروبرده است.

به گزارش تابناک همدانی، گردشگری مجموعه تعامل‌هایی است که در فرآیند جذب و میهمانداری، بین توریست‌ها، سازمان‌های مسافرتی، دولت‌های مبدا، دولت‌های میزبان و مردم محلی برقرار می‌شود.

با توسعه فعالیت‌های گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشور‌هایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ۱۰ نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

اکنون، اما کرونا وارد حوزه گردشگری شده و پایش را در گلیم گردشگری دراز کرده است؛ پایی که آنقدر دراز است که ماه‌ها درب هتل‌ها را بسته و حوزه‌های جدید جذب گردشگر را به کلی از ما گرفته است؛ امری که اگر پیش از این به آن اندیشیده بودیم و یا راه‌هایی، چون تولید محتوای مناسب الکترونیکی را با آزمون و خطا سنجیده بودیم؛ شاید این چنین ما را سردرگرم نمی‌کرد. حال آنچه مانده خستگی بیش از حد فعالان حوزه گردشگری و تور‌ها و هتل داران است که نه تنها آنان را بیکار ساخته بلکه اکنون نمی‌دانند چه کنند تا قریب ۱۹ ماه عقب ماندگی کرونایی را جبران کنند.

جاذبه‌هایی بکر، اما ناشناخته

رضا بهمنش، رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر گردشگری خراسان جنوبی به ایسنا گفت: خراسان جنوبی، سومین استان بزرگ و پهناور کشور است که در نقطه به نقطه این استان جاذبه‌های طبیعی و میراث فرهنگی وجود دارد که در واقع این‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه ما جاذبه‌های طبیعی ارزشمندی داریم همچون بیابان لوت که اولین جاذبه‌ای است که در کشور به ثبت جهانی رسیده است، افزود: در حوزه میراث فرهنگی نیز بیش از هزار اثر در استان وجود دارند که به ثبت ملی رسیده و در سطح جهانی نیز چهار اثر ثبت شده وجود دارد و در آستانه به ثبت رساندن دو اثر دیگر (آسیاب‌ها و کاروانسرا‌ها) هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه کشور ایران بسیار زیباست و خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور ایران و خاستگاه جاذبه‌های فراوان میراث فرهنگی و میراث معنوی نیز است، تصریح کرد: در میراث فرهنگی ما دارای شاخصه‌های بزرگی در سطح کشور هستیم و قدمت آثار فرهنگی در این استان از هفت هزار سال پیش تا کنون ادامه داشته است و با درایت و مدریت مدیران در استان در این حوزه این آثار ارزشمند به خوبی حفظ و مرمت شده است.

بهمنش با بیان اینکه در خراسان جنوبی جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت انگیزی وجود دارد که هنوز شناخته نشده‌اند، افزود: ارگ کلاه فرنگی یکی از بنا‌های دوره قاجار است که در آن زمان عمارت و دارالحکومه شهر بوده است و از نظر معماری دارای معماری منحصربفردی است.


محصولات استراتژیک خاص؛ بعد دیگری از گردشگری

وی اظهار کرد: در کنار میراث فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی، یک سری محصولات استراتژیک خاص را دارا هستیم که این محصولات شامل؛ زعفران، زرشک، عناب و گل نرگس بوده که خاستگاه اصلی زعفران، زرشک و عناب، خراسان جنوبی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه مزارع کشت زرشک همچون دریایی سرخ و بسیار زیبا هستند و روستای افین خاستگاه اصلی کشت زرشک در این استان است، تصریح کرد: بهترین فصل سفر به استان زیبای خراسان جنوبی می‌تواند از شروع شهریور تا اواخر آبان باشد چرا که هوا کم کم رو به خنکی می‌رود و برای گردشگری و کویرنوردی مناسب است و زرشک و زعفران نیز در این فصل از سال برداشت شده و مناظر بسیاری چشم نوازی را رسم می‌کند.

حمایت لازم در حوزه پرواز‌ها صورت نمی‌گیرد

بهمنش ادامه داد: گردشگری در اقتصاد غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است همانطور که مقام معظم رهبری نیز تایید کرده‌اند گردشگری و صنایع از این قبیل می‌توانند راه خوبی برای برون رفت از مشکلات کشور در مباحث اقتصادی باشند که امیدواریم پس از کرونا شاهد توسعه این صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه حمایت لازم در حوزه پرواز‌ها صورت نمی‌گیرد، گفت: برای معرفی توانمندی‌های فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و جذب توریست باید بیش از این فعال باشیم و توسعه حمل و نقل هوایی می‌تواند ما را در معرفی این توانمندی‌ها بسیار کمک کند؛ در بخش گردشگری شاهد دخالت‌هایی از دستگاه‌هایی هستیم که هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد.


پای درد دل هتلداران بنشینید؛ شاید کمی بیاسایند

سید محمد آذرکار، رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی نیز با اشاره به ضربه بسیار کرونا به هتل‌ها، افزود: مسافران و گردشگران اولین محکی که مردمان آن شهر را خواهند زد از رهگذر ویترین هتل‌ها و مراکز اقامتی است بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به این مهم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه اسکان و اقامت گردشگران دستگاه‌های اجرایی مأمورسرا‌ها و مهمان‌سرا‌هایی دارند که گاه خدماتی با کیفیت مطلوب به گردشگران ارائه نمی‌دهد، گفت: هتل‌ها با ۵۰ درصد هزینه تمام شده برای دستگاه‌های اجرایی آمادگی ارائه خدمات به مراتب باکیفیت‌تر را داریم.

وی خواستار معرفی بیشتر و شایسته استان در سطح کشور شد و افزود: باید مسیر ورود گردشگران به خراسان جنوبی تسهیل شود در حالی که اکنون ممکن است کار شخصی صورت نگیرد.

آذرکار بیان کرد: در حوزه گردشگری یکی از مؤلفه‌های مهم سهولت سفر و دسترسی به راه‌ها چه زمینی، هوایی و ریلی است که خراسان‌جنوبی در این زمینه یا کم بهره و یا بی‌بهره است.

وی یادآور شد: در دوران کرونا دولت باید آسیب به جامعه هتل‌داری را به گونه‌ای جبران کند؛ آسیبی که شاید تا سال‌ها هتل‌ها را به سودآوری نرساند که ارتباط با فعالان هتل‌داری و شنیدن مشکلات آنان می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.


پیچ و خم بروکراسی اداری برای اخذ مجوز‌ها

مسعود کرباسچی، مدیرعامل کمپ گردشگری کویر نوردی دهسلم نهبندان نیز به ایسنا گفت: بروکراسی اداری برای اخذ مجوز در بخش گردشگری بسیار زیاد است به گونه‌ای که برای احداث یک واحد گردشگری باید ۱۴ استعلام از دستگاه‌های اجرایی اخذ کنیم که این امر تعداد زیادی از سرمایه گذاران را بی رغبت کرده است.

وی بیان کرد: باید کمی از سخت‌گیری‌های اداری کاست چراکه رونق گردشگری با دید باز و تفکر چالشی و گاهی ریسک پذیر ممکن است.

از لاک ناشناختگی بیرون آییم

احمد کاشانی، یک فعال گردشگری نیز به ایسنا گفت: در رونق پرواز‌ها ورود شرکت‌های مختلف می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ در حالی که گاهی در خراسان جنوبی این امر دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اتاق فکر‌هایی که در زمینه گردشگری شکل گرفته قابل تحسین است، افزود: باید از لاک ناشناختگی بیرون آمده و در عرصه ملی و بین المللی ورود پیدا کنیم.

این فعال گردشگری با تاکید بر هم افزایی مجموعه گردشگری استان با هدف معرفی پتانسیل‌ها، اظهار کرد: به طور مثال روستای دهسلم قابلیت‌های گردشگری بسیاری دارد؛ آورده‌های کویر لوت را باید به گردشگر معرفی کنیم و گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت است در حالی که هنوز این امر را نشناسانده‌ایم.

رئیس انجمن گردشگری پایدار گفت: فعالان گردشگری به تنهایی نمی‌توانند باعث تحول و بازدهی ثروت شوند در حالی که در این حوزه دست تنها بوده و کسی کمک دستشان نیست.


راه‌های جدید کشف کنیم

وی بیان کرد: دانش آموختگان گردشگری که به صورت آکادمیک گردشگری را می‌آموزند و یا در دوره‌ها اصول را فرامی‌گیرند، گا‌ها از نبود شغل رنج می‌برند و فعالان حوزه گردشگری نیز از اینکه نمی‌توانند خوب کار کرده و خوب گردشگری کنند شکایت دارند.

رئیس انجمن گردشگری پایدار با بیان اینکه عموم مردم جامعه تاریخ را فراموش کرده و گاهی فعالان گردشگری و یا راهنمایان تور تاریخچه یک روستا را نمی‌دانند و این بسیار بد است، تصریح کرد: وقتی دانش و آگاهی وجود داشته باشد گردشگر نیز بهتر جذب مناطق بکر می‌شود.

رئیس انجمن گردشگری پایدار با بیان اینکه ادامه داد: باید ببینیم در شرایط کرونا چگونه برخورد کنیم و این امر ما را نجات خواهد داد تا به بخش‌های جدیدی ورود پیدا کنیم تا ارزآوری گردشگری پایان نیابد و حتی می‌توان در حوزه‌های الکترونیک ورود پیدا کنیم.

کمی دید باز داشته باشیم؛ خط بردن صرف از قانون‌ها در حوزه‌ای مانند گردشگری که باید هر روز مسیر‌های تازه‌ای برای جذابیت در آن خلق کرد؛ کار درستی به نظر نمی‌رسد.
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار