کد خبر: ۹۹۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 08 September 2021
مشاور دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره دوران نقاهت بیماری کرونا و نقش تغذیه در آن بیان داشت: پس از بهبودی از کرونا بدن در حالت کوفتگی و خستگی قرار دارد و از طرفی، اشتها افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

رعایت رژیم غذایی غنی از غذا‌های گیاهی

دکتر عزیزاله کمال زاده، متخصص تغذیه و فیزیولوژی در گفتگو با خبرنگار شفقنا اظهار داشت: بطور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذا‌های گیاهی شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، و شیر و لبنیات و ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز و مصرف مواد انرژی زا مثل عسل و خرما برای تسریع در بهبودی توصیه می‌شود. دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می‌شود. تأمین مقادیر زیاد مایعات: به طور معمول هشت لیوان آب و مایعات مناسب و نوشیدنی‌های بدون قند مثل شیر و آب میوه تازه طبیعی مثل آب هندوانه، آب پرتقال، آب سیب و آب سبزی‌های تازه طبیعی، آب کرفس، آب هویج، چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ و آب آشامیدنی به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی لازم است. آب‌رسانی مناسب برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروریست. برای مصرف کافی مایعات می‌شود برش‌های خیار، نعناع، لیمو یا پرتقال را به لیوان آب اضافه کرد.

مصرف انواع سوپ داغ

وی تصریح کرد: مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ شیر، سوپ سبزیجات، سوپ جو، بلغور، جو دوسر و آش‌های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات. مصرف روزانه میوه و سبزی تازه مثل کاهو، کلم، سبزی خوردن یا سبزیجات آبپز بصورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تأمین ریزمغذی‌های لازم. استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، شیر و لبنیات، ماهی، جگر، میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، برگ‌های تیره رنگ کاهو، اسفناج. استفاده از منابع غذایی ویتامین C بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن: مانند مرکبات و سبزیجات سبز رنگ مانند فلفل دلمه‌ای، بویژه آب تازه میوه‌ها و سبزی‌ها یا آب نارنج یا آب لیموترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها نیز می‌شود.

استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین

دکتر کمال زاده ادامه داد: استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین، روی، آهن، سلنیم که تقویت کننده سیستم ایمنی است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی (سالمون) یا میگو، شیر و لبنیات، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز بادام، گردو، پسته، فندق و خشکبار. استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های غذایی روزانه. استفاده از روغن نباتی شامل زیتون، کنجد، کلزا، آفتابگردان، به منظور تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تأمین برخی از اسید‌های چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی در تهیه غذا. استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه. استفاده از زردچوبه در تهیه غذا بعلت خاصیت ضد التهاب آن. اضافه کردن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذا‌ها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد. اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی (برنج یا گندم) فراوری شده و استاندارد به غذا‌هایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست.

مصرف زیاد منابع کلسیمی برای تقویت استخوان‌ها

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف زیاد منابع کلسیمی برای تقویت استخوانها، کلسیم یکی از مهمترین ترکیبات معدنی است و باید از طریق غذا وارد بدن انسان بشود گفت: غذای روزانه هر فرد بالغ باید حداقل حاوی هزار تا هزار و دویست میلی‌گرم کلسیم باشد. مصرف روزانه سه لیوان شیر بسته بندی شده نیاز کلسیمی بدن را تأمین می‌کند. مصرف زیاد منابع ویتامین D، منابع غذایی ویتامین D بسیار محدود است و شامل شیر و فرآورده‌های لبنی، ماهی و تخم مرغ است بعلاوه نور مستقیم آفتاب که عملاً در اکثر نقاط کشور قابل استفاده نیست.

نقش مهم ویتامین دی در پیشگیری و درمان کرونا

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه و نقش مهم این ویتامین در پیشگیری و درمان کرونا، نیاز هست افراد بالای ۱۲ سال روزانه یک قرص ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحدی یا ماهانه یک قرص ۵۰ هزار واحدی مکمل ویتامین D، طبق پروتکل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مصرف نمایند. کودکان ۳ تا ۱۲ ساله نیز روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند. کودکان زیر یک سال روزانه ۴۰۰ واحد و کودکان یک تا سه سال روزانه ۶۰۰ واحد مصرف کنند.

مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تأمین بهتر انرژی

دکتر کمال زاده افزود: مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تأمین بهتر انرژی و ریز مغذی‌های مورد نیاز ضروری است. کمبود خواب شبانه نیز تأثیر منفی برترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد. خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.
 
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار