مدیر کل تامین اجتماعی استان همدان، از ۲۴ هزار و ۴۵۴ کارگاه تحت پوشش خبر داد و گفت: این تعداد کارگاه در استان همدان ۹/۱ درصد از کل کارگاه‌های بیمه شده کل کشور را تشکیل می‌دهد.  
کد خبر: ۹۸۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 26 August 2021

در مفهوم کلی، تأمین اجتماعی، حمایتی است که جامعه در قبال پریشانی‌های اجتماعی و اقتصادیِ پدید آمده به واسطه قطع یا کاهش درآمد بر اثر بیکاری، بیماری، بارداری، از کارافتادگی، سالمندی، فوت سرپرست خانواده و ... برای افراد فراهم می‌آورد. مبنای این حمایت نوعی قرارداد اجتماعی میان افراد جامعه است.

 به گزارش تابناک همدان، مدیر کل تامین اجتماعی استان همدان، از ۲۴ هزار و ۴۵۴ کارگاه تحت پوشش خبر داد و گفت: این تعداد کارگاه در استان همدان ۹/۱ درصد از کل کارگاه‌های بیمه شده کل کشور را تشکیل می‌دهد.  

شهناز حمزه لویی در جمع خبر نگاران، با اشاره به نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار و مطالبه گری، افزود: رسانه‌ها می‌توانند با زیر ذره بین قرار دادن عملکرد مدیران و مسئولین در پیشرفت و ارایه خدمات موثر مدیران، نقش داشته باشند.

وی در ادامه سازمان تامین اجتماعی را سازمان بیمه گر اجتماعی دانست و تصریح کرد: مأموریت اصلی سازمان تأمین اجتماعی پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است.

 حمزه‌لویی خاطر نشان ساخت: براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل پرداخت حق بیمه‌ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست و به همین دلیل، دارایی‌ها و سرمایه‌های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌های متوالی است و نمی‌تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا غیردولتی باشد.  

وی تکیه گاه اصلی سازمان تامین اجتماعی را مشارکت سه جانبه کارفرمایان، بیمه شدگان و دولت درعرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی عنوان کرد و افزود: مهمترین محصول تامین اجتماعی براساس نظریه سرمایه اجتماعی، ایجاد اعتماد عمومی و امید به آینده است.

حمزه‌لویی با بیان اینکه تامین اجتماعی برای نیروی کار، امید به آینده را ایجاد می‌کند، یاد آور شد: کارگر در محیط کار با حس تعلق کار می‌کند، انضباط کاری و بهره وری نیروی کار افزایش می‌یابد و زمینه تقویت اشتغال را فراهم می‌سازد.

تامین اجتماعی در ایجاد سلامت ازطریق ارائه خدمات درمانی موثر است

مدیر کل تامین اجتماعی استان همدان خاطر نشان کرد: تامین اجتماعی در ایجاد سلامت ازطریق ارائه خدمات درمانی موثر بوده و درسرمایه گذاری برای نیل به سلامت عمومی جامعه، مشارکت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بودجه سازمان تامین اجتماعی را ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سازمان تامین اجتماعی مانند همه بنگاه‌های اقتصادی دارای منابع و مصارف است که از محل‌های مشخصی کسب و در موارد مشخصی هزینه می‌گردد.

حمزه‌لویی در خصوص تعداد بازنشستگان استان نیز گفت: تعداد مستمری بگیران استان همدان ۶۰ هزار و ۳۵۹ نفر است که از این تعداد ۳۸ هزار و ۳۹۸ نفر بازنشسته، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر کارافتاده و ۱۸ هزار و ۴۲۱ نفر فوت شده را شامل می‎ شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش عبارت است از تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی به علاوه مستمری بگیران اصلی و تبعی، یاد آور شد: جمعیت تحت پوشش در استان همدان ۷۶۵ هزار و ۸۸۹ نفر است که از این تعداد بیمه شده اصلی ۲۴۳ هزار و ۹۴۴ نفر، بیمه شده تبعی ۳۹۸ هزار و ۱۵۷ نفر، مستمری بگیران اصلی (بازنشسته و ازکارافتاده) ۴۱ هزار و ۹۳۸ نفر، تبعی (بازنشسته و ازکارافتاده) و ۸۱ هزار و ۸۵۰ نفر بازماندگان هستند.
 
شهرداریها بزرگترین بدهکاران سازمان تامین اجتماعی هستند/ جمعیت تحت پوشش همدان ۱۱% کمتر از میانگین کشوری است

جمعیت تحت پوشش همدان ۱۱% پائین‌تر از میانگین کشوری است

حمزه‌لویی تعداد جمعیت استان را طبق سرشماری سال ۹۵، یک میلیون و هزار و ۷۳۸ و ۲۳۴ نفر بیان کرد و گفت: نسبت جمعیت تحت پوشش به کل جمعیت استان ۴۴ درصد بوده که این نسبت در سطح کشور ۵۵ % است.

وی یاد آور شد: جمعیت تحت پوشش همدان ۱۱% پائین‌تر از میانگین کشوری است که که با اطلاع رسانی‌های گسترده، اقشار مختلف جامعه را می‌توان جهت بیمه شدن تشویق کرد.

حمزه‌لویی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منابع و در آمد‌های عمده سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: دریافت لیست و مبلغ حق بیمه از بیمه شدگان و کارفرما‌ها به صورت ماهیانه، وصول مطالبات معوق (بدهی‌های بیمه شدگان و کارفرمایان که به تعویق افتاده) و سهم دولت از مبلغ حق بیمۀ، بیمه شدگان (البته مبلغ بسیار زیادی از بدهی سهم دولت باقی مانده که تاکنون پرداخت نشده و سازمان را با چالش و عدم تعادل در منابع و مصارف روبرو نموده است) و همچنین از محل درآمد حاصل از سرمایه گذاری که این مورد فعلا در استان همدان وجود ندارد.

مدیر تامین اجتماعی استان همدان به مصارف عمده سازمان تامین اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت کمک‌های کوتاه مدت، پرداخت مستمری‌های بلند مدت و هزینه‌های درمان مستقیم و غیر مستقیم از مهمترین پرداختی‌ها و مصارف سازمان محسوب می‌شود.

حمزه لویی با اشاره به مراکز درمانی استان نیز خاطر نشان ساخت: بیمارستان آتیه شهرک مدنی همدان، بیمارستان شهید غرضی ملایر، پلی‌کلینیک شهید شهبازی همدان، درمانگاه شهید سپهری همدان، درمانگاه نهاوند، درمانگاه تویسرکان، درمانگاه اسدآباد و درمانگاه رزن و همچنین مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی مراکزی هستند با که با سازمان عقد قرار داد دارند.

وی در ادامه به موانع و مشکلات سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: درخواست تعویق وصول بدهی‌های کارگاه‌های بدهکار از سوی مراجع برون سازمانی، سبقت گرفتن مصارف از منابع سازمان، افزایش سرعت رشد مستمری بگیران نسبت به بیمه شدگان، رشد کم تعداد کارگاه‌های تحت پوشش، تصویب قوانین مغایر با اصول بیمه‌ای در مجلس شورای اسلامی، وجود تورم اقتصادی و تاثیر بر جذب بیمه شدگان اختیاری و خاص، عدم پرداخت حق بیمه سهم دولت و تاثیر تعطیلی کارگاه‌ها بر افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری و کاهش بیمه شدگان اصلی از مهمترین مشکلات سازمان است که تمام تلاش بر ما بر این است که این موانع هر چه سریعتر مرتفع شود.
 
حمزه لویی با اشاره به سهم استان در خصوص کارگاه‌های بیمه شده افزود: ۲۴ هزار و ۴۵۴ کارگاه در استان در بخش پیمانکاری و کارگاه‌های بالای ۱۱ الی ۵۰ نفره هستند که سهم ما در این حوزه ۲درصد است.

 مدیر کل تامین اجتماعی استان همدان، با اشاره به بیمه‌های بیکاری نیز گفت: تاکنون به ۸۰۰ نفر از کار افتادگان ناشی از بیماری کرونا و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز به طور ثابت بیمه بیکاری پرداخت می‌شود که در سال گذشته ۶۶ میلیارد تومان سازمان بیمه بیکاری پرداخت کرده است.
 
حمزه لویی، متناسب سازی حقوق بازنشستگان، بخشودگی جرائم بیمه‌ای، طرح غیرحضوری ۳۰۷۰، ارائه نسخ به صورت الکترونیک وحذف دفاتر درمانی را از طرح‌های موفق سازمان طی سال گذشته و سال جاری دانست و اظهار داشت: این عملکرد نوید بخش یک سازمانی پویا و چابک هست که علاوه بر کاهش هزینه‌های سازمان مطلوبیت ارائه خدمات را افزایش داده وباعث کاهش هزینه‌های سربار بیمه شدگان نیز شده است.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود به بدهکاران سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: شهرداری‌های استان بزرگترین بدهکاران سازمان هستند وبالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به سازمان بدهی دارند و درمجموع کلیه کارفرمایان استان بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان به سازمان بدهکار هستند.
 
حمزه لویی در پایان بیمه شدگان اصلی در استان را در حال حاضر ۲۴۴ هزار نفر اعلام کرد و تاکید کرد: این میزان بیمه شده اصلی را طبق برنامه در سال جاری به عدد ۲۵۵ هزار نفر خواهیم رساند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار