معاون مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان همدان گفت: این نهاد طی سال‌های اخیر با دو هدف پیشرفت و محرومیت‌زدایی با الویت مناطق محروم کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵ 22 August 2021
 
پیشرفت و محرومیت‌زدایی هدف اصلی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
 
این نهاد در سال ۸۶ با تاسیس بنیاد برکت، فعالیت‌های اجتماعی ستاد توسعه یافت و در باب مدرسه سازی، مسجد، تامین مسکن محرومین و خدمات فرهنگی، بهداشتی و ... وارد فعالیت شد.

به گزارش تابناک همدان، معاون مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان همدان گفت: طی چند سال گذشته حدود ۵۲۰ میلیارد تومان از محل خدمات بنیاد برکت صرف ساخت مدرسه، مسجد، مسکن محرومین، تکمیل و تجهیز بیمارستان و کمک به رونق بنگاه‌های خرد شده است.

 علی چهاردولی در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات انجام شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت در استان همدان، افزود: در چند سال اخیر با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده از محل اعتبارات ستاد ۷۰ باب مدرسه با ۱۵۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان، تکمیل و تجهیز ۲ باب مسجد با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان، ساخت ۱۷ باب مسکن محرومین و تکمیل بیمارستان آیت الله بهاری شهر بهار با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، تامین و تکمیل ۷ باب خاله عالم در روستا‌های شهرستان ملایر، تکمیل و ساخت کتابخانه فامنین و مریانج، حمایت از طرح‌های اقتصادی بنگاه محور با ۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و توزیع ویلچر، لوازم ورزشی و ... از مهمترین اقدامات بوده است.

وی از فعالیت بیمه برکت در روستا‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵ هزار بیمه نامه مسئولیت روستایی صادر شده است.

چهاردولی مشارکت در کمک‌های مومنانه را از دیگر اقدامات ستاد و بنیاد برکت اعلام کرد و افزود: از شروع کرونا تا به امروز حدود ۳۰ میلیارد تومان کمک مومنانه با همکاری گروه‌های اجتماعی، مددکاری، جهادی، بسیج محلات و کانون‌های مساجد شامل بسته‌های غذایی، پخت غذای گرم و تهیه جهیزیه صرف شده است.

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های عمده در استان بحث اشتغالزایی خرد در روستا‌ها بود که بسیار حائز اهمیت است.

چهار دولی با بیان اینکه ۹۰۰ شغل در شهرستان اسدآباد و نهاوند ایجاد کرده ایم، یادآور شد: ملایر و تویسرکان و کبودرآهنگ نیز در سال ۱۴۰۰ جز برنامه‌های اشتغالزایی بنیاد برکت قرار گرفته اند.

 وی در ادامه افزود: برای ۲۰ رسته شغلی، در روستا‌ها وام‌های ۴۰ میلیون تومانی با ۴ درصد سود و تنفس یک ساله پرداخت شده است که این رسته‌ها شامل پرورش دام سبک و سنگین، پرورش شتر مرغ، بوقلمون و ماکیان، قارچ، زنبور داری و گلخانه و مشاغل خدماتی، مانند صنایع دستی، سوپر مارکت، پیرایش و لوازم خانگی، کشت گیاهان دارویی و موسیر است.

معاون مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان همدان یکی از اهداف بنیاد و ستاد اجرایی را مهاجرت معکوس روستاییان اعلام کرد و اظهار داشت: برنامه‌های متعددی با شعار «به روستا بر می‌گردیم» ارایه شده است.
چهار دولی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده در شهرستان‌ها نیز گفت: در شهرستان ملایر برای ایجاد ۱۵۰ شغل با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان پرداخت شده که تا پایان سال برای ایجاد ۳۰۰ شغل با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگر سخنان خود، به دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرستان‌ها اشاره کرد وافزود: کمک خرید دستگاه زباله سوز شهرستان اسد آباد و تکمیل و راه اندازی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی ۲ و نیم میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

چهاردولی حمایت از کشت دیم و آیش در استان همدان را نیز از دیگر اقدامات اعلام کرد و یاد آور شد: ازسال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی در ۱۰ شهرستان و با همراهی ۱۰ هزار کشاورز زیر کشت دیم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این حمایت‌ها از کشت دیم، مرحله کاشت، داشت، برداشت و نظارت عالیه و نگهداری را شامل می‌شود، تصریح کرد: سال جاری افزایش ۵۷ هزار تن محصولات دیم در استان را با توجه به سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی را پیش بینی کرده بودیم که متاسفانه به دلیل کمبود بارش‌ها علیرغم هزینه‌های انجام شده به هدف تعیین شده دست پیدا نکردیم.

چهار دولی یادآور شد: برای سال زراعی آتی ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم را با همکاری جهاد کشاورزی از مرحله خرید بذر، کاشت، داشت و برداشت ورود خواهیم کرد و حمایت‌های لازم را از کشاورزان خواهیم داشت.

 وی با بیان اینکه قشر ضعیف کشاورزان، دیم کاران هستند، افزود: ستاد با برنامه‌های خود می‌تواند امنیت غذایی را تامین کند و هم حمایتی از این کشاورزان داشته باشد.

چهاردولی در بخش دیگر سخنان خود به تفاهم نامه با استانداری همدان اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه سه ساله است و ستاد تا سه سال آینده ۲ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان برای اجرای دوهزار ۱۵۶ طرح سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی در بحث توانمند سازی اقتصادی از طریق اجرای طرح‌های خرد و متوسط نیز، خاطر نشان ساخت: یک هزار و ۵۳۰ طرح خرد و متوسط با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیارد تومان با هدف ایجاد ۵ هزار ۷۰۰ شغل ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر طرح‌هایی که منجر به اشتغال می‌شوند، تصریح کرد: شش طرح با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان با اشتغال حدود ۲ هزار نفر توسط گروه توسعه اقتصادی تدبیر ستاد انجام خواهد شد که در حال پیگیری آن هستیم.

چهاردولی اشاره‌ای نیز به ایجاد مرکز دامپروری ۲ هزار راس دام شهرستان نهاوند داشت و افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است که مکاتبات آن انجام شده و دنبال این هستیم که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی زمین مورد نیاز این دامپروری را به ستاد تخصیص دهند که حدود ۲۲ هکتار زمین برای این طرح مورد نیاز است.

معاون مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت در استان همدان با اشاره به پروژه ۱۱۰ واحدی واقع در چهار راه میدان بار تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه را شرکت بهساز کاشانه ستاد به عهده دارد که اراضی آن تامین و پروانه ساخت گرفته شده که به زودی کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

چهاردولی از احداث یک باب کارخانه تولید تجهیزات پزشکی و دارویی طبق مفاد تفاهم نامه در استان خبر داد و افزود: یکی از پروژه‌های عظیمی که در استان توسط ستاد دنبال می‌شود احداث کارخانه تولید تجهیزات پزشکی و دارویی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان است که توسط شرکت دارویی برکت اجرایی خواهد شد.

وی طرح فرآوری و بسته بندی و شناسنامه دار کردن حداقل ۵۰ تن بذور اسانس دار را از دیگر برنامه‌های ستاد اعلام کرد و یاد آور شد: به طور مثال فرآوری کشت بذر گشنیز در نهاوند جز این طرح محسوب می‌شود. 

چهاردولی افزود: احیای کارخانجات غیر فعال یا نیمه فعال از دیگر برنامه‌های ستاد و بنیاد برکت با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان با اشتغال ۳۰۰ نفر است که توسط کلینیک احیای صنعت ستاد اجرایی می‌شود که نمونه آن مرغ ماکیان قهاوند، که به صورت مشارکتی با اعتباری بالغ بر ۷ و نیم میلیارد تومان، احیا شده و فعالیت آن از سر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به بند سه تفاهم نامه، نیز گفت: ۴ طرح جامع دانش بنیان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان با اشتغال ۲۴۰۰ نفر توسط موسسه دانش بنیان برکت با مشارکت استانداری در بخش گیاهان دارویی و فناورانه و نو آورانه اجرا خواهد شد.

چهار دولی یاد آور شد: ستاد فرمان امام (ره) زمین مورد نیاز این طرح را به متراژ ۱۸ هزار متر به موسسه دانش بنیاد برکت اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۶۱۵ پروژه زیر بنایی و عمرانی با اعتباری بالغ بر ۲۱۹ میلیارد تومان یکی از بند‌های این تفاهم نامه است، خاطر نشان ساخت: طرح اقدام مسکن ملی هم در این بند گنجانده شده است.

چهر دولی در ادامه به دلایل تاخیر در طرح مسکن ملی در استان اشاره کرد و افزود: دلیل تاخیر مسکن ملی در همدان، پروژه ۴۸۰ واحدی شهرک فرهنگیان به دلیل مشکل سست بودن خاک این منطقه قابلیت ساخت و ساز در آن نیست در حالی که همه مباحث پروانه و عوارض آن پرداخت شده و لازم به ذکر است که با یک شرکتی رایزنی کردیم که زیر سازی آن انجام شود و همچنین پروژه ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی که تا یک ماه آینده ساخت آن شروع می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی واگذاری این واحد‌ها به متقاضیان نیز، یاد آور شد: ما به عنوان پیمانکار و کارگزار هستیم و در واگذاری این واحد‌ها نقشی نداریم و افراد از طریق مسکن و شهر سازی می‌توانند ثبت نام کنند.

 رییس اداره اجتماعی ستاد اجرای فرمان آمام (ره) نیز در این نشست گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به عنوان کمک به دولت وارد مسایل اجتماعی و اقتصادی شده و به دنبال رفع محرومیت و ایجاد اشتغال در مناطق محروم است. 

حمید رضا صلح جو با اشاره به اینکه ۲۰ هزار و ۴۵۰ طرح حمایتی و معیشتی، ورزشی و بهداشتی با اعتباری بالغ بر ۱۲ و نیم میلیارد تومان در حال انجام است، افزود: پوشش بیمه آتش سوزی واحد‌های مسکونی روستایی به میزان ۳۰ درصد که به همت ستاد اجرای فرمان امام در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از برنامه‌های ستاد ارتباطی با برنامه ها‌ی قوای سه گانه ندارد، یاد آور شد:ستاد اجرایی امام و بنیاد برکت به صورت مستقل پروژه‌ها را پیگیری می‌کند.

صلح جو یاد آور شد: برای طرح توانمند سازی خانواده‌های بی بضاعت برنامه‌های مختلفی داریم و هدف ستاد و بنیاد برکت در واقع رفع محرومیت زدایی و اشتغالزایی خرد و خانگی است که با اجرای طرح "سهاب و آسمان" در روستا‌ها پیگیری هستیم.
 
وی با بیان اینکه طرح "به روستا برمی گردیم" یکی از مهمترین طرح‌های ستاد است که در تفاهم نامه با استانداری اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

صلح جو با اشاره به کمک‌های مومنانه به محرومین نیز گفت: بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بسته کمک‌های مومنانه بین نیازمندان توزیع کرده ایم که این توزیع با همکاری نیرو‌های جهادی انجام شده است.

وی از پرداخت تسهیلات ۴۰ الی ۶۰ میلیون تومانی به روستاییان خبر داد و افزود: تسهیلاتی که توسط ستاد پرداخت می‌شود با کمترین بروکراسی اداری است و با کمترین هزینه بهره در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

رییس اداره اجتماعی ستاد فرمان امام در استان همدان در پایان خاطر نشان ساخت: ستاد به صورت سالانه برنامه‌هایی را در راستای اشتغالزایی روستایی و ماندگاری روستاییان و نجات بنگاه‌هایی که دچار رکود شده اند، ارایه می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار