مدیر عامل شرکت آب و فاظلاب استان همدان گفت: ظرفیت ذخیر آب سد اکباتان ۳۴ میلیون متر مکعب در سال است.
کد خبر: ۹۷۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶ 13 June 2021

مدیر عامل شرکت آب و فاظلاب استان همدان گفت: ظرفیت ذخیر آب سد اکباتان ۳۴ میلیون متر مکعب در سال است.


به گزارش تابناک همدان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تابناک همدان، که چرا با توجه به بارندگی‌های سال ۱۳۹۸ و لبریز شدن اکثر سد‌های کشور از جمله سد اکباتان همدان باید حد فاصل کمتر از دو سال آلارم کم آبی و خشک سالی به صدا در بیاید، گفت: در استان همدان بیشتر ۳۴ میلیون متر مکعب نمی‌توان آب ذخیره کنیم که حتی به مصرف یکسال همدان نمی‌رسد.

سید هادی حسینی بیدار افزود: فقط در شهر همدان سالانه ۵۰ میلیون متر مربع آب مصرف می‌شود البته برای تامین آب اقداماتی انجام شده از جمله آب رودخانه عباس آباد که زمستان هدر می‌رود و استفاده نمی‌شود را استفاده می‌کنیم که می‌توان گفت ۲۵۰ الی ۳۰۰ لیتر از آب رودخانه استفاده می‌شود که این امر کمک می‌کند برداشت از سد کم شود.

وی ادامه داد: با بندی که از رودخانه خاکو ساخته ایم نزدیک ۷۰۰ لیتر بر ثانیه در فصل غیر زراعی از طریق این بند برای همدان آب می‌آوریم بدون اینکه هزینه‌ای بدهیم. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خاطر نشان کرد: این سازمان تامین آب کننده نیست و این اهداف و برنامه ریزی‌ها به دلیل تفکر خلاق کارکنان این مجموعه است که ایده‌های خوبی دارند که می‌توانم با قطعیت بگویم به کشور وابسته نبودیم و خودمان مدیریت کرده ایم.

 حسینی بیدار اشاره کرد: متاسفانه توزیع مکانی و زمانی بارندگی‌ها نامناسب است بیشترین بارندگی‌ها در شمال کشور است و زمان بارندگی که کاش به طور مثال زمستان بارندگی نبود و حدفاصل فروردین تا خرداد بارندگی صورت می‌گرفت که این امر باعث عدم استفاده کشاورزان از موتور‌های چاه آب می‌شود و از آب باران تغذیه کنند که این امر برای کشاورز و همچنین عدم استفاده از آب‌های زیرزمنی مفید بود، زیرا نفوذ مجدد آب به منابع زیر زمینی حداقل ۷۰ سال طول می‌کشد.

وی خاطر نشان کرد: کشاوزان به هیچ عنوان چه در مواقعی که سال آب خوب باشد یا برعکس، نباید کشت دوم داشته باشد همچنین نباید محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند کاشته شود، زیرا حتی قیمت آب مصرفی تامین نمی‌شود و با استفاده ازمدیرت تراز واردات و صادرات و آب مجازی می‌شود کالا‌های کم آب بر را صادر کنیم و کالای پر آب بر را وارد کنیم که در مصرف آب صرفه جویی کنیم در صورتی که این عمل کاملا برعکس انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار