مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در نشست خبری:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با ابلاغ سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محیط زیست پس از سالها، به شورای فرهنگ عمومی استان ملحق می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 13 June 2021
 محسن جعفری نژاد بیان کرد: سال‌ها حفاظت محیط زیست و فرهنگ حفظ محیط زیست در شورای فرهنگی استان مغفول و غایب بود.

به گزارش تابناک همدان، وی افزود: در سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که ۳ دی ۹۸ در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب و به تازگی ابلاغ شده است، هفت راهبرد و ۵۴ اقدام با هدف افزایش مشارکت‌های بین بخشی و بین دستگاهی تعریف شده است.

جعفری نژاد بیان کرد: هدف این اقدام حفاظت از محیط زیست کشور و حفظ شرایط طبیعی آن از طریق ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه است.

وی اظهار کرد: افزایش آگاهی عمومی برای آشنا شدن تمامی افراد جامعه با نقش خود در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مشارکت در حفاظت از محیط زیست کشور، تقویت روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت آحاد جامعه برای حفظ مطلوب محیط زیست و منابع طبیعی و ارتقای نقش دستگاه‌های مختلف و سمن‌ها و مجموعه‌های مردمی برای فرهنگسازی در جهت حفاظت آگاهانه و داوطلبانه از محیط زیست از رویکرد‌های سند فرهنگی حفاظت محیط زیست است.

وی تاکید کرد: کارگروه استانی ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور در سطح استان همدان نیز تشکیل می‌شود و نیاز است در شورای فرهنگی استان این سند تبیین و وظایف دستگاه‌ها ابلاغ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: ما نیازمند بازنگری جدی و اساسی در برنامه ریزی، سیاستگذاری، آموزش و فرهنگسازی در حوزه محیط زیست هستیم.

کاندیدا‌ها رویکرد خود را در قبال محیط زیست شهری بیان کنند

وی در بخش دیگری از این نشست به انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: شهروندان و ساکنان روستاها، دغدغه‌های جدی در خصوص محیط زندگیشان دارند که رفع و کنترل این دغدغه‌ها جز با انتخاب درست ممکن نمی‌شود.

جعفری نژاد گفت: مردم و رسانه‌ها باید با مطالبه گری، رویکرد کاندیدا‌های شورا‌های شهر و روستا در خصوص محیط زیست شهری و روستایی را جویا شوند، زیرا بدون توسعه پایدار و توجه به ملاک‌های شهر و روستای سبز، در آینده نزدیک با بحران‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه سلامتی مردم به توسعه پایدار گره خورده است خاطرنشان کرد: استان همدان با اقلیم خشک و نیمه خشک و محدودترین سرانه جنگلی کشور، اکوسیستم بسیار شکننده‌ای دارد و هر تصمیم ما در آینده این سرزمین موثر خواهد بود.

وی گفت: خواست جدی ما پیاده شدن طرح شهر سبز در شهر‌های بزرگ استان به عنوان پایلوت مبتنی بر برنامه ریزی دقیق و برنامه جدی و عملیاتی و برنامه ریزی دقیق محیط زیست شهری است و شورای شهر جایگاه بسیار مهمی در تحقق این طرح دارد که انتظار داریم اعضای شورا در این باره پاسخگو باشند و در این زمینه اقدام به بودجه ریزی و برنامه ریزی و هماهنگی کنند نه اینکه همصدا با مردم به انتقاد بپردازند؛ زیرا در قبال رای مردم مسئولند.

عملکرد حفاظت محیط زیست استان در سال ۹۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص برنامه‌های فرهنگسازی در حوزه محیط زیست بیان کرد: دانشگاه ملایر به عنوان یکی از بیست دانشگاه پایلوت کشور در تدریس واحد محیط زیست برای کلیه دانشجویان تعیین شده است و تولید و تکثیر بسته آموزش محیط‌زیست ویژه مربیان کودکان پیش‌دبستانی و خانواده آن‌ها در سطح استان از دیگر برنامه‌های در حال اجرای حفاظت محیط زیست استان است که با پی گیری‌های بین بخشی متعدد حاصل شد.

وی با تبیین عملکرد این اداره کل در سال گذشته اظهار کرد: پیگیری ارتقاء سطح مناطق و قرار گرفتن در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور از جمله این اقدامات بود که ارتقای کوهستان الوند به اثر طبیعی ملی، غار سراب به اثر طبیعی ملی، تالاب شکار ممنوع آقگل به پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش در دستور کار قرار گرفته است که بعضا با موانعی از سوی صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی و آبخیزداری استان مواجه شده است.

وی گفت: با تخریب ۱۳۹ هزار و ۱۶۶ متر مربع از اراضی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان در سال گذشته برخورد شد و مجرمان به مقام قضایی معرفی شدند.

جعفری نژاد افزود: میزان روز‌های ناسالم هوای مرکز استان از ۶/۹ درصد روزهادر سال ۹۸ به ۰۱/۳ درصد روز‌ها در سال ۹۹ رسید.

وی بیان کرد: برنامه حفاظت و مدیریت چهار گونه، غاز پیشانی سفید کوچک، اردک سرسفید، میش مرغ و گرگ در ساتان همدان در حال تهیه و تدوین است.

وی گفت: طرح مدیریت زیست بومی تالاب آقگل با مشارکت ذینفعان تهیه شد و در مرحله ارسال به شورای برنامه ریزی دو استان همدان و مرکزی است.

وی در خصوص برخورد با متخلفان حوزه محیط زیست استان طی سال ۹۹ گفت: ۱۵۶ پرونده در بخش‌های محیط زیست انسانی و محیط زیست طبیعی در مراجع قضایی تشکیل شد و ۴۲۴ اخطاریه نیز برای واحد‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی به دلیل ایجاد آلودگی آب، خاک و پسماند صادر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: ابلاغ برنامه عملیاتی مدیریت و اطفا ء حریق و تجهیز مناطق به امکانات و تجهیزات اطفا حریق و حفاظت فیزیکی، نصب دوربین‌های مدار بسته و سیستم‌های حفاظتی در منطقه حفاظت شده خانگرمز، عقد قرارداد مطالعه جامع غار‌های استان، ۱۰- سرشماری وحوش شاخص مناطق حفاظت شده استان در دو نوبت بهاره و پاییزه، ۸- کشف، تیمار و رهاسازی بیش از ۲۰۰ قطعه انواع وحوش آسیب دیده از حوادث و سوانح و تدوین و بازنگری طرح مدیریت توجیهی-تفصیلی مناطق حفاظت شده شرا، خانگرمز، ملوسان، لشگردر، آلموبلاغ، گلپر آباد از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته بوده است.

وی تبیین کرد: ۱۶۱۸ مجوز استقرار، ۱۶۴ مجوز توسعه و تغییر خط و ۱۳۸ مجوز بهره برداری طی سال ۹۹ برای واحد‌های صنعتی استان صادر شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار