رئیس مرکز ملی فرش ایران:
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: همدان یکی از استان‌هایی است که به عنوان پایلوت طرح توسعه بازار و ارتقاء جایگاه فرش دستباف است که با همکاری صندوق کارآفرینی امید انجام خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳ 09 June 2021
فرحناز ارفع چهارشنبه ۱۹ خردادماه در جلسه کمیته فرش استان همدان، اظهار کرد: هزینه تمام شده فرش دستباف در همه استان‌ها بالاست و ما در رقابتی نفس‌گیر از زنجیره ارزش تولید فرش که دچار مشکل اساسی شده، عقب ماندیم.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایسنا؛ وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه فرش به صورت مصوب انجام شده است، اضافه کرد: در برخی استان‌ها کمیته فرش تشکیل شده است و در زیرمجموعه شورای برنامه ریزی قرار گرفته تا بتوانیم از تسهیلات کم بهره استفاده کنیم.

ارفع با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر در هنر- صنعت فرش فعالیت دارند و بیش از ۱۱۵ هنرستان فرش در مدارس کار و دانش داریم که ۵۵۰۰ دانش‌آموخته دارند، گفت: حاکمیت توجه ویژه‌ای به فرش نداشته، اما در این ۱۵ ماه، اقداماتی برای حل مشکلات انجام دادیم و به صورت حضوری به استان‌ها و کارگاه‌ها رفتیم و، چون اجرایی هستم و می‌خواستم فرصت‌ها و تهدید‌های هر استان را بدانم تا بر آن اساس برنامه بنویسیم، شخصاً به استان‌ها رفتم.

وی با بیان اینکه سه هدف اساسی در مرکز ملی فرش داریم، توضیح داد: تولید، صادرات و کارآفرینی سه هدف مرکز است و برای رسیدن به این اهداف انجمن‌هایی در استان‌ها انجام دادیم تا صدای رسای بافنده‌ها باشند و ما برای درآمدزایی آن‌ها برنامه نداریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: برای توسعه بازار و ارتقاء جایگاه فرش دستباف با صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه امضاء کردیم و چند استان را به عنوان پایلوت این طرح انتخاب کردیم که یکی از این پایلوت‌ها استان همدان است. این طرح در ابتدا برای حامیان سلامت، کارکنان استانداری، کارکنان اداره صمت و کارکنان صندوق کارآفرینی امید است تا فروش اقساطی در استان را داشته باشند.

ارفع با بیان اینکه در حوزه هویت کار‌هایی انجام دادیم، توضیح داد: با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت دادگستری علامت تأییدی برای فرش دستباف مشخص کردیم که از گل شاه عباسی، نشان صلح و دوستی و سرو تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ما روی برند فرش کار نکردیم و آنقدر گذشتگان کار خوبی ارائه دادند که این مسئله به هویت ما تبدیل شده و روی مارکتینگ و برندینگ کار نکردیم، یادآور شد: در بحث هویت فرش دستباف، پروژه شناسنامه دار کردن فرش‌ها را داریم و مجوز کارگزاری را به بعضی از استان‌ها خواهیم داد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: دانش نظری فرش دستباف از ایران به جهان صادر می‌شود و ما باید به جوانان کمک کنیم و خانه‌های خلاق، مراکز شتاب دهنده و مرکز رشد راه‌اندازی و از کسب و کار‌های نوپا حمایت کنیم.

ارفع با بیان اینکه می‌خواهیم تجارب و تاریخ شفاهی را به صورت مکتوب منتشر کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ جلد کتاب جمع‌آوری شده، اما این تعداد کم است و ما لازم داریم تا برای جمع‌آوری تاریخ فرش همدان به ما کمک کنید.

وی با بیان اینکه تمامی وظایف حوزه فرش به عهده مرکز ملی فرش است، اظهار کرد: تمامی نهاد‌هایی که قبلاً در این حوزه فعالیت کردند مانند جهادکشاورزی باید اموال این حوزه را به نام مرکز ملی فرش کنند، اما در استان همدان یک مورد است که تاکنون انجام نشده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد: بیش از شش سال بود که حوزه فرش تسهیلاتی دریافت نکرده بود، اما ما این تسهیلات را زنده کردیم و در حال حاضر آماده هستیم تا تسهیلات بدون سقف ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ستاد عالی راهبردی فرش دستباف راه اندازی شده است، گفت: هشت نفر از بخش خصوصی و هفت نفر هم از بخش دولتی در این شورا حضور دارند که پنج کمیسیون تخصصی در این شورا تشکیل شده که اگر مشکلات موجود در این کمیسیون حل شد، ستاد عالی که معاون اول رئیس جمهور در آن حضور دارد، برای حل مشکلات ورود می‌کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ برای بیمه گروهی که فرش‌بافان هم جزء این گروه هستند مشکلاتی ایجاد شده که قابل حل است و به دنبال رفع این موارد هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: در پایان سال‌های ۹۸ و ۹۹ کار‌های خوبی انجام و انجمن فرش ذیل اتاق بازگانی فعال شد و مصوبه‌ای از شورای برنامه‌ریزی استان گرفت و مطمئن هستم اگر کار کارشناسی انجام شود، شورای برنامه‌ریزی استان مسائل را با نگاه ویژه پیگیری می‌کنند.

ظاهر پورمجاهد در رابطه با خوشه فرش استان تصریح کرد: دغدغه‌هایی در رابطه با آمار بافنده‌ها وجود اشت و ما ساختار منسجمی نداشتیم و به همین علت از ابتدای سال ۹۹ تلاش‌هایی برای ایجاد خوشه فرش همدان صورت گرفت تا ارتباطی بین ذی‌نفعان، متولیان و دستگاه‌های اجرایی برقرار شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد در شورای برنامه ریزی استان مصوب و پرداخت کردیم، مطرح کرد: در حوزه بیمه فرشبافان مشکل داریم و به همین علت برخی سازمان‌های بیمه‌گر به سراغ این افراد می‌روند و سپس با کوچکترین مشکلی بیمه آن‌ها را قطع می‌کنند.

پورمجاهد با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش باید کار و تلاش کنیم و هر سال رقمی در نظر بگیریم چراکه تجربه کاری در کنار نیرو‌های جدید به طور قطع اثرگذار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تغییرات زیاد در سیاست‌گذاری حوزه فرش گرفتاری‌هایی ایجاد کرده است و ما باید برای استفاده از بازار خارجی، ثبات قوانین داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار