بادامی نجات:
عضو شورای شهر همدان گفت: با مصوبه شورای شهر همدان و بر اساس قانون، شهرداری حق برون سپاری تفکیک پسماند از مبدا را به پیمانکار ندارد و نمی‌تواند از فعالیت اپلیکیشن‌های تفکیک پسماند از مبدا در شهر جلوگیری و ممانعت کند بلکه تنها می‌تواند پروسه را تسهیل و ساماندهی کند.
کد خبر: ۹۶۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ 07 June 2021
حمید بادامی نجات در نشستی به مناسبت هفته محیط زیست در خصوص شورای شهر و شهر سبز پایدار افزود: بستر برای فعالیت و رقابت تمامی اپلیکیشن‌های تفکیک پسماند در شهر همدان فراهم شده است و هر استارت آپی که مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت دارد و با خدمات بهتر می‌تواند رضایت مردم را جلب کند در این رقابت ماندگار خواهد بود.

به گزارش تابناک همدان، وی تاکید کرد: ما ناچاریم به سمت فناوری حرکت کنیم؛ در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ از شهرداری‌ها انتظار جمع آوری زباله داشتند، اما اکنون از شهرداری‌ها انتظار خدمات الکترونیک می‌رود.

وی بیان کرد: در گذشته به مدت ۱۷ سال شهرداری همدان تفکیک زباله را به پیمانکار سپرده بود و سالی یک میلیارد تومان از پیمانکار دریافت می‌کرد که مبلغ ناچیزی بود و در بودجه سال جاری نیز حذف شده است؛ فضا به این شکل بود که زباله گردها، زباله‌های خشک را به وانت، مغازه یا گاراژ‌ها می‌رساندند و در نهایت به پیمانکار فروخته می‌شد و از پیمانکار حمایت هم می‌شد که پایان سال ۹۸ با اقدامات کارشناسی شورای شهر همدان، این روند با مصوبه‌ای متوقف شد.

وی تاکید کرد: تفکیک زباله باید از درب خانه‌ها و به سهولت با تماس و اپ‌های اینترنتی انجام شود و از آنجا که زباله با ارزش، زائد نیست و باید به ارزش افزوده تبدیل شود، انتفاع مردم از این فرایند می‌تواند موجب جلب مشارکت شهروندان در تفکیک زباله شود.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان اظهار کرد: در سال‌های اخیر جشنواره‌های متعددی در خصوص فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا در همدان برگزار شد و هیچ گاه مسئله مالی در این خصوص نداشتیم، اما در عمل زیرساخت‌های لازم برای مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا مهیا نشده بود و زباله‌های خشک و‌تر شهروندان در جلوی درب منازل قرار می‌گرفت که راه خوبی نبود به همین دلیل استفاده از استارت آپ‌های تفکیک پسماند را پیشنهاد کردیم تا سهولت دسترسی شهروندان به این فرایند ایجاد شود و فرهنگسازی‌های انجام شده به بار بنشیند.

وی بیان کرد: توقف این فرایند تمام سرمایه گذاری‌های قبلی و فرهنگسازی‌های انجام شده را زیر سوال می‌برد و بار دوم سخت‌تر می‌توان موضوع تفکیک زباله از مبدا را نهادینه کرد لذا استارت آپ‌ها می‌توانند با فراهم کردن عوامل اجرایی فعالیت خود را در این زمینه در همدان از سر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: هرجا گردش مالی وجود دارد، احتمال فساد نیز وجود دارد و در شهرداری‌ها نیز تبادلات مالی زیاد است و پسماند هم دراین حوزه قرار می‌گیرد؛ لذا با هر نوع تغییر مقاومت‌ها شروع می‌شود، اما شورای شهر همدان تلاش کرد تا ایستادگی کند و پلترفرم‌ها را پیشنهاد کرد تا امکان رقابت در خصوص بازیافت و تفکیک پسماند فراهم شود و این موضوع از انحصار خارج شود.

بادامی نجات بیان کرد: روزانه ۳۵۰ تن زباله در شهر همدان و ۲۵۰ تن زباله از شهر‌های دیگر به سایت دفن زباله همدان منتقل می‌شود که نیاز به مدیریت ویژه‌ای دارد لذا در سال ۱۴۰۰، توجه ویژه‌ای به پسماند در بودجه‌های شهرداری شده است.

عضو شورای شهر همدان گفت: از آنجا که در مسائلی از جمله توزیع عادلانه فضای سبز خلا‌های بزرگی در شهر همدان داریم، باید سهم بیشتری در دور ششم شورای شهر همدان برای محیط زیست شهری در نظر گرفته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: اعضای شورای شهر در دور بعدی بتوانند مشکلات و موانع حوزه تفکیک پسماند از مبدا و الکترونیکی شدن این فرایند را مدیریت و جایگاه واقعی محیط زیست در مدیریت شهری را بازآفرینی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار