بر طبق آزمایش‌های ژنتیکی این احتمال وجود دارد که ویتامین دی در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بی‌اثر باشد.
کد خبر: ۹۶۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴ 05 June 2021
بر طبق آزمایش‌های ژنتیکی این احتمال وجود دارد که ویتامین دی در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بی‌اثر باشد.
 
به گزارش تابناک همدان، مطالعات بالینی نشان داده بود که افزایش سطح ویتامین دی ممکن است از فرد در برابر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ محافظت کند. با این وجود این تحقیقات بی‌نتیجه و گیج کننده بودند.

مقاله‌ای که توسط گیلام باتلر لاپورت (Guillaume Butler-Laporte) و توموکو ناکانیشی (Tomoko Nakanishi) و همکارانشان از دانشگاه مک‌گیل، کانادا در مجله‌ی "PLOS Medicine" به چاپ رسیده است شواهدی ژنتیکی مبنی بر بی‌اثر بودن ویتامین دی در محافظت در برابر کووید-۱۹ را نشان می‌دهد.

توانایی ویتامین دی در محافظت از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ برای متخصصان حوزه‌ی سلامت موضوع قابل توجهی است، اما شواهد کمی برای پشتیبانی از این نظریه وجود دارد.

محققان برای بررسی ارتباط میان ویتامین دی و کووید-۱۹ مطالعه‌ای تصادفی با استفاده از قوانین مندلی (وراثت) انجام دادند. آن‌ها از ژن‌هایی که در افزایش سطح ویتامین دی موثر هستند استفاده کردند.

نویسندگان این مقاله گونه‌های ژنتیکی ۴ هزار و ۱۳۴ نفر که مبتلا به کووید-۱۹ بودند و یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۷۶ نفر را که سالم بودند از ۱۱ کشور مورد بررسی قرار دادند تا دریابند وجود ژن‌های مرتبط با افزایش ویتامین دی با شدت کمتر بیماری در فرد ارتباط دارد یا خیر.

نتایج این تحقیقات نشان داد که هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر سطوح ویتامین دی ژنتیکی بر کاهش شدت بیماری وجود ندارد و افزایش سطح ویتامین دی خون با استفاده از مکمل ممکن است نتیجه‌ای برای کنترل بیماری در بر نداشته باشد.

با این حال در این تحقیقات کمبود‌هایی نیز وجود داشت به طور مثال این تحقیقات افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند را شامل نمی‌شد بنابراین ممکن است استفاده از مکمل برای افرادی که از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند مفید باشد علاوه بر آن این تحقیقات تنها بر روی ژن‌های نژاد اروپایی انجام گرفت بنابراین مطالعات دیگری درآینده باید بر روی سایر جوامع انجام شود.

دکتر باتلر لاپورت می‌گوید: تفسیر مطالعات مربوط به ویتامین دی دشوار است، زیرا نمی‌توان آن را با سایر عوامل خطر مانند سن بالا و داشتن بیماری مزمن تطبیق داد. این عوامل خطر نشانه‌هایی از کمبود ویتامین دی نیز هستند. بهترین راه برای یافتن اثر ویتامین دی بر کووید انجام آزمایشات تصادفی است، اما این آزمایش‌ها پیچیده و زمان‌بر هستند و آزمایش تصادفی مندلی می‌تواند بینش مناسبی در مورد نقش ویتامین دی به ما بدهد. با این حال این آزمایش شواهدی قوی مبنی بر اثر مکمل‌های ویتامین دی بر کووید-۱۹ ارائه نمی‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار