در هشت سال گذشته فقط وعده شنیدند، دلخوش کرده بودند، اما ناامید شدند، با این وجود با چنگ و دندان تولید را حفظ کردند، حالا با هزاران امید راه را به دولت آینده نشان می‌دهند و آرزو می‌کنند گوش شنوایی برای سخنان خود پیدا کنند.
کد خبر: ۹۶۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 05 June 2021
در هشت سال گذشته فقط وعده شنیدند، دلخوش کرده بودند، اما ناامید شدند، با این وجود با چنگ و دندان تولید را حفظ کردند، حالا با هزاران امید راه را به دولت آینده نشان می‌دهند و آرزو می‌کنند گوش شنوایی برای سخنان خود پیدا کنند.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از فارس؛ دلشان خیلی پر است، سال‌ها برای اینکه دود دودکش‌های کارخانه از نفس نیفتد، شبانه‌روز کار کردند و حرص خوردند، هر روز با این کابوس که یک بخشنامه جدید خط تولید را از حرکت بازدارد، سر از بالین برداشتند، اما باز هم با هزاران دعا و آرزو کار تولید را از سر گرفتند.

تولیدکنندگانی که در این سال‌ها ثابت‌قدم بودند، هنرمندانی هستند که کاری کمتر از معجزه انجام نداند، آن‌ها از خود گذشتند تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد، حتی با وعده‌هایی که هرگز محقق نشد، با این همه گاهی در راه ماندند.

حالا بخشی از صحبت‌های کاندیدا‌ها امید‌هایی را در دلشان زنده کرده، برخی حرف دل آن‌ها را زده‌اند از جمله اینکه بر بخشنامه‌های یک‌شبه پایان می‌دهند، ارز را تک‌نرخی می‌کنند، از تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند و البته چندین موضوع دیگر که در سال‌های قبل هم شنیده بودند، اما اجرایی نشده بود، اما این بار هم ناامید نشده و خطاب به رئیس جمهور آینده، تحقق این موارد را می‌خواهند.

 آن‌ها از بار سنگین اشتغال از دوش دولت می‌کاهند و «باید به حرفشان گوش داد»، با تولید از ارزش پول ملی کشور حمایت می‌کنند، «باید به حرفشان گوش داد» و اساس رونق تولید هستند پس «باید به حرفشان گوش داد».

اکنون تولیدکنندگان راه را می‌شناسند و آن را نشان می‌دهند، تنها نیاز به دو چشم بینا در بین مسؤولان است که این راه را ببینند و گام در این مسیر بگذارند. تولیدکنندگان امیدوارند در دولت آینده به سخنان آن‌ها توجه شود شاید گره از مشکلات اقتصادی باز شد و رفاه و آسایش حاصل آمد.

۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت همدان به تشریح موانع و مشکلات تولید می‌پردازد و می‌گوید: ۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است بدان معنا که در اغلب موارد خریدار کالای تولید شده دولتی‌ها هستند از همین رو با دخالت دولت، شرکت‌های زیادی ورشکسته هستند از جمله شرکت‌های خدماتی.

محمدرضا جعفری تصریح می‌کند: پس از انقلاب ریل‌گذاری‌ها درست بود به طوری که قرار شد سازمان‌های دولتی خصوصی شود تا قیمت سر جای اصلی خود قرار گیرد، اما متاسفانه امروز دقیقا به سال‌های اول انقلاب برگشتیم، روز‌هایی که اقتصاد صد درصد دولتی بود.

وی اقتصاد محدود، وابستگی اصلی کشور به نفت و پایین بودن تولید ناخالص ملی را جزو مشکلات اصلی می‌داند و می‌افزاید: تقاضای ما از خارج از کشور بیشتر از تولیدات داخل است و متاسفانه در این زمینه تعادل برقرار نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت همدان در ادامه با بیان اینکه نباید تاثیر سودجویان را بر تولید داخل نادیده گرفت ادامه می‌دهد: واردات بی رویه منجر به سقوط تولید داخل می‌شود بنابراین بهترین پیشنهاد اقتصاد آزاد و برقراری توازن است.

سوداگران اقتصاد معرفی شوند

وی به رانت دلار ۴ هزار تومانی اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: برخورد قاطع با عوامل خاطی و سودجو یکی از الزامات است، سودجویان اقتصادی که معیشت مردم را دچار چالش کردند باید معرفی و مجازات شوند تا سودجویی و خلاف اقتصادی رواج پیدا نکند.

جعفری با تأکید بر اینکه توجه مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به تولید ملی، تولید کالای ایرانی، جهش تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نشان از اهمیت این عرصه دارد از همین رو تولید باید در راس امور قرار گیرد بیان می‌کند: یکی از بزرگترین معضلات ما بحث نوسانات ارز است.

وی کاهش نقدینگی واحد‌های تولیدی را حاصل نوسانات ارز می‌داند و می‌گوید: با افزایش قیمت دلار نقدینگی و سرمایه درگردش واحد‌ها به یک سوم تقلیل پیدا کرد و این کمبود نقدینگی، اخذ تسهیلات مکرر و پی در پی با وثیقه‌های سنگین و دست آخر سقوط واحد تولیدی را به دنبال داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت همدان در بخش دیگر متذکر می‌شود: سال گذشته به روایت آمار قیمت مواد اولیه تولید صد درصد افزایش یافت و تولیدکنندگان چه طور باید این رقم را در تولید بگنجاند؟ پس تولید این روز‌ها مشکلات بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه باید بهای تمام شده هر کالا و خدمات مشخص شود بیان می‌کند: در بورس ما ورق فولادی بیشتر از قیمت جهانی عرضه می‌شود این تفاوت قیمت به جیب چه کسی می‌رود و دود آن به چشم چه کسی می‌رود؟ متاسفانه شرکت‌های دولتی یک سری شرکت اقماری ایجاد کردند که کالا را در بورس با قیمت بالا خرید می‌کند و تولیدکننده هم به تبع آن به اجبار بالاترین قیمت خرید را انجام می‌دهد در غیر این صورت تولید به خواب می‌رود.

جعفری قرارداد‌های دولتی و یک طرفه را از دیگر چالش‌های تولید می‌خواند و می‌گوید: جمله‌ای از امام راحل به عنوان حرف پایانی می‌گویم «اگر به من خدمتگزار بگویند بهتر از آن است که رهبر بگویند» این جمله باید آویزه گوش مسؤولان ما باشد تا مشکلات کشور یکی پس از دیگری حل شود.

دولت دست از متولی‌گری در حوزه اقتصاد بردارد

وی درباره انتظارات خود از رئیس جمهور آینده می‌افزاید: اگر می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور رفع شود علاوه بر برقراری روابط اقتصادی با دنیا باید حافظ حق و حقوق ایران باشیم و اقتصاد را آزاد کنیم بدان معنا که دولت دست از متولی‌گری اقتصاد بردارد.

تولیدکننده قدیمی دیگری درباره مشکلات تولید می‌گوید: عرصه تولید مشکلات فراوانی دارد که بار‌ها و بار‌ها این مسائل گفته شده، اما نتیجه‌ای نداشته به طوری که بی‌ثباتی اقتصاد ایران و تک نرخی نبودن ارز تولید را زمین‌گیر کرده است.

صادق هراتی با بیان اینکه چندنرخی بودن کالا ارمغان این روزهاست می‌افزاید: فرآیند تولید زمان‌بر و طولانی است و تا زمانی که کالا به دست خریدار برسد هزار و یک اتفاق می‌افتد و قیمت‌ها چندین بار تغییر می‌کنند!.

وی با اشاره به اینکه تنها تولید می‌تواند راه نجات کشور باشد ضمن اینکه مسؤولان هم به مشکلات تولید واقف هستند ادامه می‌دهد: متولیان امر بررسی کنند چند درصد از واحد‌های تولیدی در کشور و در استان فعال هستند و با تمام ظرفیت کار می‌کنند؟

این فعال اقتصادی به اهمیت ارتباط صنعت با دنیا تأکید می‌کند و می‌گوید: قوانین ناگهانی، هزینه‌های سربار تولید، چندنرخی بودن ارز و افزایش بی رویه قیمت‌ها مشکلات تولید است به نحوی که مانع ایجاد کرده و باعث توقف تولید شده است.

وی اضافه می‌کند: ما منتظر ثبات اقتصادی کشور هستیم چراکه در حال حاضر درآمد‌ها کاذب شده و در مسیر‌های دیگری افتاده است، در حالی که ثبات اقتصادی بسیاری از مشکلات را حل و تولید را قدرتمند می‌کند.

ارزش افزوده یکبار گرفته شود نه چندبار

هراتی به مشکل ارزش افزوده اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در سراسر دنیا فقط یکبار ارزش افزوده گرفته می‌شود در حالی که در ایران برای هر محصول در چند مرحله ارزش افزوده گرفته و در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود.

وی در ادامه افزایش قیمت تمام شده کالا را دلیلی بر از دست دادن قدرت رقابت با کشور‌های رقیب می‌داند و متذکر می‌شود: اقتصاد سالم و آزاد رمز موفقیت تولید و تولیدکننده است به طوری که جنس خوب با قیمت مناسب تولید و عرضه می‌شود و تمام آیتم‌ها سرجایش قرار دارد.

ارز چند نرخی یعنی ایجاد رانت

این تولیدکننده که سالیان سال در جاده سنگلاخ تولید موی سپیده کرده است می‌گوید: از نکاتی که تولید را با چالش مواجه کرده چندنرخی بودن ارز است تا جایی که برای عده‌ای محدود رانت ایجاد شده اگرچه این رانت ضربه مهلکی بر پیکر تولید است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تصویب محدودیت واردات کالا‌هایی که مشابه داخلی دارد اشاره می‌کند و می‌افزاید: محدودیت واردات کالایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود گام بلندی در راستای حمایت از تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

هراتی از افزایش بی‌رویه قیمت‌های مواد اولیه تولید از ابتدای سال ۹۹ تاکنون یاد می‎‌کند و ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت روزانه که به حامل‌های انرژی هم سرایت کرده شوکی برای تولید است که هر لحظه زنگ خطر رکود را نواخته و پیام تعطیلی تولید را مخابره می‌کند.

وی مشکلات تولید را تک به تک «مانع» می‌داند و یادآور می‌شود: شعار سال توسط مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» تعیین شده، اما دریغا که مشکلات شکست و توقف تولید را به ارمغان می‌آورد و متاسفانه جدیتی برای رفع موانع بین متولیان وجود ندارد.

امان از تصمیم‌های ناگهانی

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه با تصمیم‌های یک‌شبه مسؤولان خدا به فریاد ما برسد اضافه می‌کند: حداقل کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی را در جریان تصمیم‌های ناگهانی قرار دهند و دم به دقیقه مصوبه جدید صادر نکنند چراکه بی‌ثباتی و بی‌برنامگی مهمترین چالش تولید است و بازار را دچار سردرگمی می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: به تعدد در جلسات و در سطوح مختلف نکات کلیدی مهم تولید را بازگو کردیم، اما متاسفانه هیچ اتفاق خاصی برای نجات تولید و توسعه واحد‌های تولیدی رخ نداده و توجهی به ایجاد اشتغال صورت نگرفته است.

هراتی از علاقه‌اش به تولید یاد می‌کند و می‌افزاید: بنده از یک واحد تولیدی خیلی کوچک با ۶ نیروی کار شروع کردم و با راه‌اندازی سه واحد تولیدی امروز تمام عمر خود را وقف تولید کرده‌ام، با توسعه تولید افزایش اشتغال و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی را به جامعه ایرانی هدیه می‌دهیم، اما مسؤولان متوجه مشقت‌ها و اهمیت تولید نیستند.

شکوفایی کشور از مسیر تولید می‌گذرد

وی تولید و اشتغال را مسیر شکوفایی کشور می‌داند و بیان می‌کند: مسائل زیادی در کشور وجود دارد، اما اگر دولتمردان حمایت و توسعه تولید و اشتغال را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهند مشکلات عمده مملکت حل و فصل می‌شود.

این تولیدکننده در پایان از رئیس جمهور آینده ایران ثبات اقتصادی، تک‌نرخی بودن ارز و امنیت سرمایه‌گذاری را می‌خواهد و می‌گوید: عمل گرایی رئیس جمهور مهمترین ویژگی برای این پست حساس است پس کاندیدا‌ها از شعار و تخریب دوری کنند چراکه «تخریب» سریع اتفاق می‌افتد، اما «ساخت و ساز و آبادانی» سخت و زمان‌بر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار