استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: مشکل اصلی در قسمت آموزش آنلاین هوش دیجیتال است، در شرایط گسترش فضای مجازی، محصلین باید سواد دیجیتالی داشته باشد یعنی باید توانایی و مهارت تفکر منطقی و دریافت و ارسال و تحلیل و تجزیه اطلاعات دیجیتال و آنلاین را داشته باشد و عمل جستجو و ایجاد محتوا و اشتراک گذاری اطلاعات را یاد بگیرد.
به گزارش
تابناک همدان، دکتر لیلا پاشائی بناب با ۱۰ سال سابقه تدریس در دانشگاههای آزاد و پیام نور، دوره کارشناسی و ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر و مقطع دکترا را در رشته هوش مصنوعی گذرانده است و هم اکنون در کنار تدریس در دانشگاه، تحلیل گر بخش آی تی هوش تجاری هولدینگی مشغول به فعالیت است که با توجه به تخصص و تجربه ایشان به گفتگویی در خصوص آموزش آنلاین در دوران شیوع کرونا پرداخته ایم که در ذیل آید:
-به دلیل شیوع ویروس کرونا واحدهای دانشگاه به صورت مجازی برگزار میشود که به نظر شما میزان یادگیری و بهره وری دانشجویان در کلاسهای آنلاین چه تفاوتی با گذشته دارد؟از ترم بهمن پارسال، به خاطر شرایط خاص ویروس منحوس کرونا سیستم آموزش در همه جای دنیا کاستیهایی به همراه داشت بدین دلیل که هم میخواستند از سیستمهایی متناسب با شرایط حاضر استفاده کنند و هم اینکه دانشجویان نمیتوانستند خود را با این سامانه و آموزش آنلاین به روز کنند، اما به مروز زمان مشکلات بر طرف شد.
یک ایراد اساسی در ترم بهمن ماه این بود که دانشجویان میتوانستند در کلاس حضور نداشته باشند و در آخر ترم در امتحانات شرکت کنند و قبول شوند، زیرا سیستم نمره دهی دهی همانند آموزش حضوری بود که در نهایت با اصرار اساتید، سازمان تغییرات نمره را از ترم مهرماه اعمال کرد بدین صورت که اساتید بیشترین نمره را برای فعالیت کلاسی دانشجویان و مشارکتشان در کلاس در نظر بگیرند. به هر حال همانطور که الان نمیتوان از تلفن همراه ۲۰ سال پیش استفاده کرد روشهای تدریس هم باید نسبت به نسل گذشته تغییر کند.
من همیشه در کلاسهایم به دانشجویان امکان مشارکت میدهم و هیچوقت یکطرفه صحبت نمیکنم و جلسه اول کلاس را به صحبت با تمام دانشجویان اختصاص میدهم هر چند این کار زمان کلاس را بگیرد، اما در عوض با روحیات دانشجویان آشنا میشوم که باید به این موضوع توجه شود، مشارکت دانشجویان در کلاس باعث آمادگی لحظهای آنها میشود؛ بنابراین طبق مقالهای که در نشریه IJACT که ایندکس SCOPUS در سال ۲۰۱۱ منتشر کردم، تدریس و یادگیری دو فرایند کاملا جدا از هم هستند که خیلی خوب میدانیم هر تدریسی منجر به یادگیری نمیشود.
برای اینکه فرایند یادگیری که اکثرا معطوف به دانشجو هست بهتر و بهینهتر پیش رود از آموزش مشارکتی که مستلزم فعالیت و تعامل متقابل بین استاد و دانشجو هست استفاده کنیم بهتر است.
بهتر است با توجه به شرایط پاندمی که پیش آمده دانشجویان و دانش آموزان را برای آموزش مجازی و شهروند دیجیتالی بودن آماده سازیم، زیرا آموزش نیز مانند تمام مسائل روزمره دیگر به سمت هوشمند و بهینه بودن میرودکه این پروسه نیاز به شناخت هوش دیجیتال و اموزش و نحوه ارتباط با مسایل و مشکلات سایبری دارد.
-با توجه به معضلاتی که در این سیستم آموزشی آنلاین وجود دارد چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهید؟مشکل اصلی در قسمت آموزش آنلاین هوش دیجیتال است، که مدتی است درباره آن هوش صحبت میشود.
در شرایط گسترش فضای مجازی، محصلین باید سواد دیجیتالی داشته باشد یعنی باید توانایی و مهارت تفکر منطقی و دریافت و ارسال و تحلیل و تجزیه اطلاعات دیجیتال و آنلاین را داشته باشد و عمل جستجو و ایجاد محتوا و اشتراک گذاری اطلاعات را یاد بگیرد.
دانشجو برای داشتن سواد دیجیتال ملزم به اکستاب مهارتهای آموزش هوش دیجیتال میباشد که ابتدا کار باید مفهوم هویت دیجیتال برای دانشجو تفهیم شود.
یعنی دانشجو بتواند مسئولیت کار خود را به عهده بگیرد و بصورت ناشناخته با ایجاد جرایم سایبری نشود
هوش دیجیتال یک فرایند آموزشی و اکتسابی هست که دولتها در راستای این هدف کارهای زیادی انجام داده اند از جمله شهروند الکترونیک که با این متد بجای روشهای سنتی و وقت گیر بتوانیم کارها را بصورت غیر حضوری و سریعتر و امنتر از گذشته انجام دهیم.
-از اقشار مختلف جامعه دانشجو وجود دارد که ممکن است از امکانات زیرساختی برای حضور در کلاسهای مجازی برخوردار نباشند، برای اینکه این دانشجویان از درسهای خود عقب نمانند شما چه راهکاری را پیشنهاد میدهید؟مزایای آموزش آنلاین بسیار است خصوصا برای دانشجویانی که شاغل هستند چرا که این نوع آموزش مکان و زمان خاصی را نمیطلبد، ولی در خصوص برخی از دانشجویانی که امکانات لازم برای آموزش آنلاین را ندارند باید گفت که شناسایی این افراد بسیار سخت است؛ اما دولت در این ترم، اینترنت رایگان در اختیار دانشجویان قرار داده است و این سامانهای که دانشجویان استفاده میکنند دیگر نیازی به نصب برنامه خاصی ندارند بلکه دانشجویان با لینکی وارد سایت میشوند.
در خصوص این دانشجویان هم میتوانیم منابعی را به صورت دیجیتال در اختیارشان قرار دهیم و هر دوهفته یکبار از آنها بخواهیم که ایمیلی به ما ارسال کنند و از این طریق ارتباط داشته باشیم و درسهایشان را پیش ببرند که البته درصد کمی از دانشجویان به ابزار ارتباطی مثل گوشی و لپ تاپ دسترسی ندارند.
-با توجه به آنچه گفته شد شما بین آموزش آنلاین و آموزش حضوری کدام روش را ترجیح میدهید؟ چرا؟اگر خودمان را در دهکده جهانی جلو میبریم بهتر است که کم کم شروع به آموزش مجازی کنیم و دانشجویان را با آموزش هوش دیجیتال که چندین مرحله دارد آشنا کنیم و آموزش دهیم چرا که مجبور هستیم در زندگی از آن استفاده کنیم؛ درست است که در آموزش حضوری آن ارتباط چشم در چشم استاد و دانشجویان بسیار مهم است، ولی کل دنیا به سمتی سوق پیدا میکند که اطلاعات را با استفاده از دنیای مجازی جلو ببرد پس بهتر است که ما هم خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم و کرونا از این جهت عامل خوبی شد که بتوانیم خودمان را کمی در این زمینه هم به روز کنیم و بتوانیم از این ابزارها استفاده کنیم.
-به نظر شما آموزش آنلاین در خصوص دروس عملی هم مناسب است؟ آیا آموزش آنلاین باعث افزایش فاصله بین دانشگاه و صنعت نمیشود؟برای همه رشتهها نمیتوان این نسخه آموزش آنلاین را در نظر گرفت؛ خود رشته کامپیوتر هم که دانشجویان میتوانند تا حدودی کارهای عملی را با اشتراک صفحه خود پیش برند، اما مشکلاتی وجود دارد مثل اینکه با گوشی نمیتوانند کد بزنند، ولی دانشگاه کارگاه دارد و دانشجویان میتوانند از کارگاه استفاده کنند؛ به نظرم با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان هم شاغل هستند و زندگی شتاب پیدا کرده است آموزش آنلاین و حضوری به صورت ترکیبی باشد مناسبتر است مثلا برای برخی از رشتهها حضوری بسیار موثرتر است و باید حضوری باشد و نمیتوان گفت که تمامی رشتهها را مجازی کنیم، ولی برای بسیاری از رشتهها آموزش آنلاین بهتر از آموزش حضوری است به جز دروسی که فنی و مهندسی هستند و دانشجویان باید کار عملی انجام دهند.
-به عنوان سخن پایانی چه درخواستی از همکارانتان در دانشگاه دارید؟درخواستی که از همکارانم دارم این است که دانشجویان امروز را با دانشجویان نسل خودمان مقایسه نکنیم و سعی کنیم عمل مقدس تکرار و تمرین را در یادگیری مدنظر داشته باشیم و با توجه به اینکه سطح برداشت دانشجویان یکسان نیست در این خصوص استادها نیز به آموزشهایی نیاز دارند تا بتوانند به شناخت دقیق تری از دانشجویانشان برسند و مسیر را برای دانشجویان هموار کنند.
منبع: تابش کوثر