کد خبر: ۹۶۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱ 05 May 2021

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشورگفت: قشر کارگر به لحاظ اقتصادی، تاکتیکی وعملیاتی، حرف اول را در کشور می‌زند. متأسفانه به لحاظ اشتغال، معیشت کارگران در این سال‌ها که به شدت مورد کم لطفی قرار گرفت و به نظرمی رسید که با شعار تدبیر و امید سازگاری چندانی نداشت.

سعید کوچعلی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور در خصوص جایگاه قشر کارگر گفت: تاریخ از موجودیت بشر تا به امروز چیز‌های زیادی در مورد کارگر و موجودیت این قشر بزرگ درک کرده است که بخشی از آن ثبت شده و بخشی دیگر نیز فقط روایت شده است که اگر به صدر اسلام نگاهی بیندازیم و سیره پیامبر اکرم (ص) را در خصوص کارگر بررسی کنیم می‌بینیم که بعد از دست حضرت زهرا (س) این دست کارگر بود که وجود مبارک نبی اکرم (ص) بر آن بوسه زد و این امر مکرر روایت شده است.

وی افزود: بیانات مقام معظم رهبری که فصل الخطاب است و مانند چراغ هدایتی مسیر جامعه را مشخص می‌کند که چگونه باید درباره موضوعی عمل شود در این زمینه فرمودند که کارگران بازوان توانمند ملت هستند که این امر جایگاه کارگران را در سطح جامعه مشخص و نمایان می‌کند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور گفت: قشر کارگر به لحاظ اقتصادی، تاکتیکی و عملیاتی حرف اول را در کشور می‌زند که متأسفانه به لحاظ اشتغال معیشت کارگران در اثر بی تدبیری‌های صورت گرفته به شدت در این سال‌ها آسیب دیده است در صورتی که این وجود کارگران است که اقتصاد کشور را فعال کرده است.

وی ادامه داد: به نظر بنده با توجه به نامگذاری امسال که توسط مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها انتخاب شده است، در این ماه‌های پایانی دولت، بحث مسکن که نیاز است هیئت وزیران آن را مصوب و ابلاغ کنند هرچه سریع‌تر صورت گیرد، اما با گذشت حدود ۴۰ روز از سال متأسفانه هیچ حرکت و تحولی در این زمینه انجام نشده است.

کوچعلی تصریح کرد: امسال بانک مرکزی تورم را ۴۱ درصد اعلام کرده است که با حداقل حقوق دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و خط فقر فاصله زیادی دارد و این سوال مطرح می‌شود که چگونه کارگران می‌توانند مشکلات معیشتی را حل کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور گفت: در بخش اقلام مصرفی، مخصوصا ۳۳ قلم کالای اساسی حدود بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بوده ایم، همچنین بخش مسکن که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰درصد افزایش قیمت را رقم زده، حال آیا این حداقل حقوق می‌تواند کفاف معیشت کند؟ ابتدا ذهن کارگر باید از مشکلات مبرا شود تا بتواند خدمت خود را به شایستگی انجام دهد.

کوچعلی با تأکید بر اینکه کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگر هستند گفت: با وجود کارگر است که کافرمایی هم وجود دارد و بالعکس، این دو قشر با یکدیگر مشکلی ندارند که اگر دولت رسالتش را به نحو احسن انجام دهد خیلی از معضلات و مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در دوران تحریم و مشکلات اقتصادی کارگران همواره شرایط را درک و قناعت می‌کردند که متأسفانه طی این سال‌ها افزایش حقوق‌ها به صورت منطقی انجام نشد و تا زمانی که کارگر زحمتکش حداقل‌بگیر باشد و مسئولین نجومی بگیر باشند قطعا فاصله طبقاتی کم نمی‌شود.

کوچعلی با اشاره به تشکیل کارگروه حقوق و دستمزد گفت: کارگروهی تحت عنوان حقوق دستمزد در جامعه اسلامی کارگران کشور شکل گرفت تا معضلات و نقاط ضعف را شناسایی کند و ایده‌های جدیدی را ارائه دهد.

وی افزود:هر سالی که افزایش حقوق مطرح شد برخی از مدیران دولت بانی ایجاد یک سری تور‌های کاذب شدند و موضوع سه جانبه گرایی مطرح شد که عملا رسالت سه جانبه گرایی لحاظ نشد و کارگر و کارفرما بر سر معیاری بحث و تبادل نظر کردند که دولت خارج از گود بود و نقش خود را در هیچ زمینه‌ای ایفا نکرد و می‌توان گفت همیشه این دوجانبه گرایی بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهم دولت نقش خود را در افزایش‌ها چه در حوزه کارگر و چه در حوزه کارفرما به تفکیک لحاظ کند و آن را برای مردم نمایان و تشریح کند، مثلا در بحث مالیات‌ها تجدید نظر کند، دربحث حامل‌های انرژی تخفیف‌هایی اعمال شود و حداقل در بحث درصد حق بیمه چه در حوزه سهم کارگر همان ۷ درصد و سهم کارفرما ۲۳ درصد تخفیف‌هایی اعمال شود.
 
منبع: تابش کوثر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار