کد خبر: ۹۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 16 September 2015

خواب آلودگي تنها دشمني است كه بدون هيچگونه مقاومت و در اولين فرصت بايد تسليم آن شد و به هر دليلي و در هر زماني كه احساس خستگي كرديد، بايد از ادامه رانندگي منصرف شويد و استراحت کنيد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي استان همدانسرهنگ "حسين طلايي"طي يادداشتي خواب آلودگي را يکي از علل اصلي تصادفات رانندگيو كاهش قدرت تشخيص خطر و قدرت تفكر وهوشياري راننده،مي داند.

در اين يادداشت مي خوانيد:

شايد بتوان خواب آلودگي را به عنوان يکي از علل اصلي تصادفات رانندگي نام برد، زيرا خواب آلودگي باعث كاهش قدرت تشخيص خطر و قدرت تفكر و هوشياري راننده مي شود و وقتي راننده اي مي خواهد با خواب آلودگي مقابله كند به استقبال خطر مرگ براي خود و ديگران رفته است.

با توجه به روزهاي پاياني شهريور ماه و اوج مسافرت هاي درون و برون شهري غالباً رانندگان زمان زيادي را به رانندگي مشغول بوده و اين اولين زنگ خطر در افزايش تصادفات اين ماهاست.

اگر در هنگام رانندگي احساس خستگي و بي حوصلگي کرديد بلافاصله خودرو خود را در كنار خيابان و جاده (البته در محل امن و در پاركينگ هاي موجود) متوقف کرده و از ادامه مسير در اين حالت خود داري کنيد.

رانندگي در مواقعي كه احساس خستگي مي كند بسيار خطر آفرين است،سرنشينان وسايل نقليه بويژه سرنشينان رديف جلو كه در كنار راننده نشسته اندبايد همواره سطح هوشياري و اعمال راننده را زير نظر داشته و از هوشياري كامل وي اطمينان حاصل كنند؛ راننده اي كه نياز به استراحت دارد در صورت تعويض جاي خود با يكي از همسفران بايد به صندلي عقب رفته واستراحتکند.

راه هاي تشخيص خواب آلودگي رانندگان متفاوت و بر حسب رفتار و اعمالي است كه از آنان سر مي زند كه عمده روش تشخيص خواب آلودگي، در ذيل بيان مي شود:

1- احساس خستگي در پلكها و بسته شدن غير ارادي آنها كه راننده در ناحيه چشم خود احساس سنگيني مي كند.

2- خميازه كشيدن متوالي بنحوي كه راننده نمي تواند جلو خميازه خود را بگيرد.

3- راننده نمي تواند سر خود را به راحتي بالا نگه دارد.

4- راننده بصورت مارپيچ در بين خطوط رانندگي مي كند و خودرو روي يك مسير صاف و مشخص حركت نمي كند.

5- راننده فاصله خودرو خود را تا خودروي جلويي حفظ نمي كند.

6- رفتار غير ارادي مانند صحبت بيش از حد با سرنشينان، خوردن مداوم تنقلات و ... انجام مي دهد، كه همگي در راستاي غلبه بر خواب آلودگي است.

كاهش تلفات انساني ناشي از تصادفات، بالاترين و ارزشمندترين هدف پليس راهور در اجراي طرح هاي ترافيك و انجام برنامه هاي آموزشي است كه بدون كمك و همراهي رانندگان و دستگاه هاي متولي امكان پذير نيست و كمك رانندگان به پليس هم تنها اين است كه به قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي احترام گذاشته و وظائف قانوني خود را در حين رانندگي به نحوه احسن انجام دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار