مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: روند کند نسخه‌نویسی الکترونیکی باعث شد اقدامات تشویقی در دستور کار قرار گیرد و در آذرماه شاهد رشد ۷.۱ درصدی نسخه نویسی الکترونیکی در کشور باشیم که البته این میزان در استان همدان ۹.۱ درصد بود.
کد خبر: ۹۴۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 10 March 2021

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان اظهار داشت:روند کند نسخه‌نویسی الکترونیکی باعث شد اقدامات تشویقی در دستور کار قرار گیرد و در آذرماه شاهد رشد ۷.۱ درصدی نسخه نویسی الکترونیکی در کشور باشیم که البته این میزان در استان همدان ۹.۱ درصد بود. خوشبختانه این روند افزایشی ادامه یافت تا طبق آخرین آمار کشور ۱۴.۳ درصد و استان ۲۷.۱ درصد  نسخه پیچی ونسخه‌نویسی الکترونیکی را داشته باشند.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان همدان، دکتر سعید فرجی؛ مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اجرای طرح نسخ الکترونیک اظهار کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را شامل می‌شود، باید خدمات سلامت در قالب پرونده الکترونیک سلامت طی سال‌های اولیه همچون ۹۷ و۹۸ استقرار می‌یافت که به دنبال آن تا ۶ ماه سازمان‌های بیمه‌گر ساز و کار جبران خدمت و تنظیم سند‌ها را انجام می‌دادند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای طرح  نسخ الکترونیک باید همراهی لازم صورت می‌گرفت تا خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی در راستای پرونده الکترونیک سلامت اجرایی می‌شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت و به تبع دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه کند عمل کردند و بعد به ناچار بیمه‌ها در این زمینه ورود کردند، چون اهمیت طرح از لحاظ اقتصاد سلامت برای بیمه‌ها ملموس بود و مهم تلقی می‌شد.

وی با بیان اینکه  بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی هر دو سازمان بزرگ بیمه‌گر کشور  از همان سال‌های ابتدایی و ۹۷ کار را آغاز کردند، اما از ابتدای سال ۹۹ موضوع جدی شد گفت: در این راستا سازمان بیمه سلامت به سمت ارائه خدمات الکترونیک یعنی اجرای طرح نسخ الکترونیک و به دنبال آن پرداخت به روز مطالبات رفت.

فرجی با اشاره به اینکه ابتدای طرح مقاومت‌های زیادی بود و عمدتا از طرف همکاران پزشک آن را احساس می‌کردیم افزود: طبیعی است هر تغییری مقاومت‌هایی را به همراه دارد، چون افراد به نوعی  به رفتاری خاص عادت می‌کنند و وقتی قرار است آن رفتار تغییر کند قطعا به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از طرفی مشکلات زیرساختی در اجرای طرح نسخ الکترونیک مطرح بود و این مزید بر علت شده بود که کار کند پیش رود عنوان کرد: نداشتن تجهیزات کامپیوتری توسط برخی از پزشکان موانعی را ایجاد و مقاومت‌ها را بیشتر می‌کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تاکید به اینکه بیمه سلامت به دلیل الزامات قانونی و از طرفی ضرورت‌های کاری و فنی در این زمینه به صورت جدی ورود کرد گفت: از ابتدای تیرماه ارائه نسخه‌ها که در قالب یک (CD) به بیمه سلامت ارسال می‌شد، منتفی و ثبت در سامانه الزامی شد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای طرح نسخ الکترونیک، پزشکان در روز‌های خاصی اطلاعات را ثبت می‌کردند و روند طولانی بود و ثبت و ارسال اطلاعات با تاخیر بود و آنلاین نبود بیان کرد: این مسئله در نسخه‌پیچی مشکل ایجاد می‌کرد، چون نسخه روی کاغذ نوشته و بعدا ثبت می‌شد و امکان اینکه آن نسخه در همان روز نوشته شده و به داروخانه برود و به صورت الکترونیکی پیچیده شود، نبود.

فرجی با بیان اینکه پایان شهریورماه متوجه این مسئله شدیم و سعی کردیم همکاران را ترغیب و تشویق به نسخه‌نویسی آنلاین کنیم گفت: هرچند این کار سخت بود و کمی مشکلات زیرساختی و از طرفی مشکلات شبکه و قطعی برق و اینترنت موانعی را همچون افزایش مقاومت همکاران پزشک ایجاد می‌کرد، اما در مقابل از اهرم‌های تشویقی استفاده کردیم تا کار به خوبی پیش رود.

وی به اولویت در پرداخت مطالبات پزشکان نسخه‌نویس آنلاین که امکان نسخه‌پیچی آنلاین در داروخانه‌ها را نیز فراهم می‌کردند، اشاره کرد و افزود: تقریبا تفاوت پرداخت مطالبات نسخه‌نویسی آنلاین با دستی یک تا دو ماه بود و این باعث تشویق در نسخه‌نویسی آنلاین می‌شد.  

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خاطرنشان کرد: همچنین اصرار داشتیم در ۱۰ روز اول ماه بعد حق الزحمه پزشکانی که به صورت آنلاین نسخه نوشتند را در دستور کار قرار دهیم که این اهرم تشویقی طی ماه‌های بعد جواب داد و  رتبه استان در نسخه نویسی از یک طرف ارتقا یافت و بعد نسخه‌پیچی طی ماه‌های شهریور تا اواخر آذرماه روند صعودی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تعداد نسخ الکترونیکی که در شهریورماه در استان همدان نوشته می‌شد تنها ۲۰۰ مورد در مقابل بیش از ۱۰۰ هزار نسخه بود و عملا کمتر از ۰.۲ درصد را شامل می‌شد خاطرنشان کرد: این در حالی بود که در کشور ۴.۳ درصد نسخ به صورت الکترونیکی نوشته می‌شد.

فرجی با اشاره به اینکه روند کند نسخه‌نویسی الکترونیکی باعث شد اقدامات تشویقی در دستور کار قرار گیرد و در آذرماه شاهد افزایش ۷.۱ درصدی در کشور باشیم که البته این میزان در استان ۹.۱ درصد بود گفت: خوشبختانه این روند افزایشی ادامه یافت تا طبق آمار در ماه بهمن در کل کشور ۱۴.۳ درصد و در استان ۲۷.۱ درصد  نسخه پیچی الکترونیکی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه رتبه ما در نسخه نویسی الکترونیک در شهریورماه ۲۷ بود، اما امروز خوشبختانه رتبه هفتم هستیم افزود: در استقرار نسخه نویسی در مطب‌های طرف قرارداد استان همدان بیش از یک ماه رتبه اول کشور را داشته است که این موضوع حائز اهمیت است. 

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تاکید به اینکه صد در صد در مطب‌های استان نسخه‌نویسی الکترونیک استقرار یافته است گفت: مطب‌ها تقریبا ٨٠ تا۹۰ درصد نسخ خود را آنلاین می‌نویسند که قابل پیچیدن در داروخانه‌هاست، چون ممکن است برخی دستی بنویسند و بعد در سامانه ثبت کنند.

 وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح نسخ الکترونیک در مراکز دولتی و دانشگاهی نیز مشکلات زیرساخت‌ها مطرح  بود و از طرفی هم نحوه پرداخت‌ها متفاوت و کار پیچیده شده بود افزود: در بخش درمانگاه‌ها و مراکز دولتی و دانشگاهی اقدامات خوبی طی دو ماه اخیر انجام شده و تقریبا می‌توان گفت اکثر بیمارستان‌ها نسخه‌نویسی را شروع کردند، اما درصد کمی از پزشکان این کار را انجام می‌دهند و ما سعی داریم تعداد آن‌ها را افزایش  دهیم.

فرجی با بیان اینکه خوشبختانه در گام اول نسخه‌نویسی الکترونیک در بخش درمانگاه‌های دولتی و دانشگاهی و خصوصی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خیریه جزو سه استان اول در کشور هستیم گفت: در بخش دانشگاهی موضوع ارجاع کمی با مشکل مواجه است و به دنبال الکترونیکی کردن کار هستیم که امیدواریم محقق شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر نسبت به استقرار نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در مراکز خصوصی، دولتی و دانشگاهی هم سطح کشور و حتی شاید جلوتر حرکت می‌کنیم و امیدواریم همینطور روبه جلو  پیش رویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار