رئیس دادگستری استان همدان به همراه فرمانده انتظامی استان عصر روز گذشته با حضور در کلانتری ۱۱ شهر همدان با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته روسای کلانتری‌ها و پرسنل زیرمجموعه با آن‌ها دیدارو گفتگو کرد.
کد خبر: ۹۴۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ 05 March 2021
 
 رئیس دادگستری استان همدان به همراه فرمانده انتظامی استان عصر روز گذشته با حضور در کلانتری ۱۱ شهر همدان با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته روسای کلانتری‌ها و پرسنل زیرمجموعه با آن‌ها دیدارو گفتگو کرد.
 
 به گزارش تابناک همدان به نقل از خبرنگار پایگاه خبری پلیس، "محمدرضا عدالتخواه» در جمع رؤسای کلانتری‌های فرماندهی انتظامی شهرستان همدان، از پیشرفت‌های طرح نوین کمیته معتذرین به عنوان یکی از کمیته‌های زیرمجموعه ستاد تألیف قلوب خبر داد و گفت: این طرح مبتکرانه که برای نخستین بار در کشور از سوی دستگاه قضایی استان همدان در یک سال اخیر ایده پردازی، طرح ریزی و عملیاتی شده تاکنون اثرات مثبی در سطح استان داشته است.
 
وی اظهار کرد: هرچند که سابق بر این در شورا‌های حل اختلاف و یا دادگستری‌ها تعدادی از پرونده‌ها منجر به صلح و سازش می‌شد، اما این امکان هم وجود داشت که مجرم از عمل خود پشیمان نشده باشد، در حالی که با اجرای طرح کمیته معتذرین شرایط به سمتی سوق داده می‌شود، تا متهم با اظهار ندامت حقیقی، رضایت شاکی را جلب کند.
 
 رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه عملیاتی شدن این طرح، تحولی حقیقی و عمیق در فرد خاطی ایجاد می‌کند، افزود: اشاعه فرهنگ صلح و سازش، مهربانی و بخشش در جامعه از ضرورت‌های امروزی است.
 
عدالتخواه با اشاره به اینکه در سه مرحله نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و زندان با مجرمین و متهمین مواجه هستیم، تصریح کرد: برنامه جامع کمیته معتذرین شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌سازد که متهم در هر کدام از این مراحل با ابراز پشیمانی، فرصت عذرخواهی از شاکی را داشته باشد و بدین ترتیب می‌توان بیش از پیش شاهد صلح و سازش در رسیدگی‌ها و در نهایت کاهش پرونده‌های ورودی‌ها به دستگاه قضایی باشیم آن هم به صورت سازماندهی شده است.
 
وی عنوان کرد: متهمان جزیی از جامعه ما هستند و باید نگاه ما به آنان از روی رأفت باشد و به سمت اصلاح شدنشان حرکت کنیم.
 
 رئیس کل دادگستری استان همدان معتقد است سر زدن برخی اعمال مجرمانه از سوی عده‌ای به طور عمده به دلیل عدم آگاهی از عمل خودشان است که در اینجا باید درخصوص بیان حق الناس به شیوه‌های مختلف گام پیش گذاشت تا با تشویق و ترغیب افراد به صلح و سازش، به سمت اصلاح و تربیت متهمان حرکت کنیم. او عملیاتی شدن طرح کمیته معتذرین را از ابزار اصلی و اصولی اشاعه چنین تفکری می‌داند.
 
 وی گفت:بی تردید هرچه فرهنگ روحیه گذشت پررنگ‌تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه‌ای منطبق با آرمان‌های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می‌شویم، این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی به عنوان مصداق بارزی از اجرای عدالت است که در کمیته‌های مصلحین و معتذرین پیگیری می‌شود.
 
 این مقام مسئول عنوان کرد که چند ماهی می‌شود دستگاه قضایی استان همدان به دنبال ایجاد فرصت‌های مناسب و بیشتری به منظور تعامل دو سویه دستگاه قضائی و نیروی انتظامی است و در این زمینه برنامه‌های متعددی طراحی و پیش بینی کرده و اجرای طرح معتذرین در کلانتری‌ها این تعامل را ارتقاء می‌بخشد.
 
 عدالتخواه افزود: با فعالیت کمیته معتذرین در چند ماه اخیر بیش از ۸۰۰ پرونده به مصالحه ختم شد تا درنهایت معادل هفت میلیارد تومان جزای نقدی از نظر جنبه خصوصی و سه میلیارد تومان جزای نقدی از نظر جنبه عمومی جرم بخشیده شود.
 
 سردار " سلمان امیری"در این مراسم نیز با تقدیر از تعاملات و حمایت‌های بی دریغ دستگاه قضائی در استان گفت: بیش از ۷۷ درصد از پرونده‌های ارجاعی به دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها منجر به صلح و سازش شده است.
 
 وی افزود: از ابتدای سال جای تا کنون تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ پرونده به دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌ها ارجاع شده که از این تعداد ۴ هزار و ۹۰۰ پرونده به تلاش مشاوران و مددکاران پلیس به سازش ختم شده است.
 
 فرمانده انتظامی استان همدان دستگاه قضائی را یار و یاور پلیس در اجرای ماموریت‌ها دانست و گفت: بدون حمایت‌های دستگاه قضایی در اجرای ماموریت‌ها و تعاملات دوسویه، نتیجه مطلوب در ماموریت‌ها حاصل نمی‌شود.
 
 این مقام مسئول در خاتمه از ارائه خدمات قضائی پلیس به شهروندان در استان یاد کرد و گفت: بخشی از اقدامات پلیس ارائه خدمات قضائی به شهروندان است که در این حوزه خدمات بیش از گذشته رشد داشته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار