مدیرکل بیمه سلامت استان همدان:
مدیرکل بیمه سلامت همدان از ارتقای رتبه همدان در طرح نسخ الکترونیک خبر داد و گفت: در موضوع نسخه نویسی الکترونیکی وضعیت استان همدان در سطح کشور بهتر شده است . قبلا رتبه استان همدان از بیستم بالاتر بود اما امروز جزو هفت استان اول هستیم.
کد خبر: ۹۲۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶ 05 January 2021
دکتر سعید فرجی؛ مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به وضعیت اجرای طرح نسخ الکترونیک در استان  همدان اظهار کرد: آمارهایی که ماه‌های اخیر داشتیم نشان می‌داد که همدان در لیست استان‌های رتبه آخر قرار دارد اما  تلاش کردیم بهبود یابد.

به گزارش تابناک همدان، مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه این طرح به نوعی مستلزم هماهنگی گسترده و وجود زیرساخت‌های لازم از  کامپیوتر گرفته تا اتصال به اینترنت در تمام مراکز بود خاطرنشان کرد: انصافا اقدام بزرگی بود و همه اینها باید دیده می‌شد و زیرساخت‌ها فراهم و فرهنگ‌سازی صورت می‌گرفت.

وی با تاکید به اینکه معتقدم طرح نسخ الکترونیک از طرح تحول نظام سلامت نیز بزرگتر است چراکه رویکردها را متفاوت می‌کند و هم موضوعات فرهنگی مطرح است و هم  مسئله اجتماعی و اقتصادی گفت: از همه مهمتر این بود که در حوزه سلامت تحولی صورت می‌گرفت که اگر به طور کامل اجرایی شود پزشک به راحتی با یک کد ملی اطلاعات لازم را در مورد بیمار نسبت به درمان‌هایی که از قبل داشته در پرونده  الکترونیک سلامت می‌ببیند و بعد براساس آن بهترین تجویز را انجام می‌دهد.

دکتر فرجی با بیان اینکه اگر طرح نسخ الکترونیک کامل اجرایی شود سال‌های آینده درمان بیماران راحتتر می‌شود و از تحمیل هزینه به خانواده و جامعه نیز می‌کاهد افزود: این کار ،  کار بزرگی است و در بخش‌های مختلف نیاز به اقدامات جدی است.

وی با بیان اینکه معتقدیم پزشکان باید به صورت جدی وارد این طرح می‌شدند افزود: برای پزشکی که در ماه ، صد مورد ویزیت انجام می‌دهد شاید مقرون به صرفه نبود که هزینه‌هایی داشته باشد و کامپیوتر مستقر کند که این یک مشکل کشوری بود و بزرگترین چالش ما.

مدیرکل بیمه سلامت استان یادآور شد: از تیرماه نسخ کاغذی پزشک عمومی جمع شده و دیگر پایان ماه   CDهایی مبنی بر اینکه چه تعداد نسخه نوشتند را به ما ارائه نمی‌دهند و می‌توانند از طریق سامانه به صورت آنلاین ویزیت را ثبت کنند.

دکتر فرجی گفت : وجود مشکلاتی در طرح نسخ الکترونیک باعث شد که جلساتی  برگزار کنیم و به این نتیجه برسیم که پزشکان را تشویق و مطالبات آنها را زودتر پرداخت کنیم و برای آنهایی هم که استحقاق سنجی داشتند زودتر این کار صورت گیرد. چون از سوی پزشکان مشکلاتی در اجرای طرح دیده می‌شد این در داروخانه‌ها هم بروز می‌کرد که طی چند ماه با تعاملات صورت گرفته سعی کردیم آنها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه طی چند ماه اخیر تعاملاتی داشتیم و از پزشکان خواستیم نسخ را کامل بنویسند و مطالبات آنها را در اولویت پرداخت قرار دادیم گفت: به داروخانه‌ها نیز این امکان را دادیم تا بتوانند نسخ را تبدیل کنند و قبلا ماه بعد این کار را انجام دهد اما اکنون طی روز باید این کار را انجام دهند. ترجیح می‌دهیم نسخه آنلاین نوشته شود و به داروخانه برود و آنلاین نیز پیچیده شود. 

وی با اشاره به اینکه تلاش ما این بوده در صورتی که پزشک به صورت آنلاین نسخه بنویسد در حداکثر ۱۰ روز اول آن ماه حق الزحمه را پرداخت کنیم و حتی کسانی که کار را شروع می‌کنند برای تشویق در اولویت پرداخت مطالبات هستند تصریح کرد: به دنبال این هستیم تشویق‌ها ادامه یابد و خوشبختانه کار خوب پیش می‌رود.

دکتر فرجی با بیان اینکه طرح نسخ الکترونیک هم جزو قوانین مجلس است که در قانون برنامه ششم توسعه آمده و طی دو سال اخیر  بودجه‌ای به آن اختصاص یافته و با هماهنگی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی کارهایی انجام می‌شود گفت: به نظرم دانشگاه علوم پزشکی خیلی در این کار پای کار نبود و انتظار داشتیم بهتر ورود کند چون در اصل تهیه پرونده الکترونیک سلامت وظیفه وزارت بهداشت است و به تبع دانشگاه علوم پزشکی‌ در استانها نماینده وزارت بهداشت هستند و  تکلیف آنهاست.

وی اضافه کرد: طبق قانون باید وزارت بهداشت و  دانشگاه علوم پزشکی پرونده الکترونیک سلامت را مستقر و بعد ما به عنوان بیمه سلامت و تامین اجتماعی پرداخت‌ها را در جهت استمرار این طرح انجام می‌دادیم که در حال حاضر بیمه‌ها این کار را پیش می‌برند که این کار سنگین بوده و انتظار داریم همکاران دانشگاه علوم پزشکی همکاری بیشتری داشته باشند و اگر مقاومتی از سوی مراکز درمانی و داروخانه‌ها وجود دارد آنها را مجاب و تاکید به اجرای طرح کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: با وجود اینکه احساس می‌کنیم دانشگاه همراهی خوبی در این زمینه نداشته اما نسبتا وضعیت اداره‌‌کل بیمه سلامت در کشور بهتر شده و در حوزه نسخه‌نویسی الکترونیک جزو استان‌هایی که قبلا بعد از بیستم بودیم امروز جزو هفت استان اول هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نسخه‌پیچی کمی عقب هستیم و قبلا  تا رتبه بیست و هفتم تنزل پیدا کرده بودیم اما با جلساتی که برگزار شد و طبق هماهنگی صورت گرفته به رتبه پانزدهم در سطح کشور رسیدیم و به نوعی در جایگاه خود قرار گرفتیم که امیدواریم با تلاش مجموعه آن را ارتقا دهیم.

دکتر فرجی خاطرنشان کرد: امیدواریم جزو استان‌های برتر باشیم چرا که معتقدیم نسخه‌نویسی الکترونیک یک تحول و خدمت ماندگار در حوزه سلامت برای مردم است و کمک بسیاری در ساماندهی وضعیت سلامت مردم خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار