خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: مواضع صریح آیت الله خامنه ای در مورد برنامه جامع اقدام مشترک و روابط با آمریکا در دو هفته اخیر برای شمار زیادی از کارشناسان این پرسش را ایجاد کرده که رهبر ایران آیا با برجام یا رابطه با آمریکا مخالف است؟
کد خبر: ۹۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 11 September 2015
تابناک تبریز:  در ادامه این مطلب آمده است: هر کارشناس آشنا به امور سیاسی ایران و خاورمیانه می تواند دریابد که آیت الله خامنه ای یک روحانی عالیرتبه و سیاستمدار کارکشته است و معمولا بی دلیل و از روی احساس سخن نمی گوید و اگر هم با مذاکرات یا برجام مخالف بود یک اشاره کافی بود.
«رهبر جمهوری اسلامی معمولا در موارد و اختلافات سیاسی داخلی مستقیما وارد میدان نمی شود... سخنان رهبری «رهنمود» به حساب می آیند و رهنمود ها بیشتر برای این ابراز می گردد که رهبر جمهوری اسلامی می خواهد هدف و راه صحیح را به دولتمداران و عموم مردم نشان دهد.
اسپوتنیک افزوده است: سوابق تاریخی ناجوانمردی های سیاستمداران ایالات متحده چه در مقابل ایران چه در قبال کشورهای دیگر همیشه دیواری از واهمه در همه مسایل بوجود آورده است.
«بر کسی پوشیده نیست که اصلی ترین دلیل ورود ایران به مذاکرات با 1+5 رفع کامل تحریم ها ضمن حفظ «منافع ملی» این کشور بود و هست. دلیل تاکید بر منافع ملی این است که برخی موارد منافع ملی حتی فراتر از مصالح و منافع نظام حاکم در جمهوری اسلامی است و به بودن یا نبودن ایران و ایرانی بر می گردد که در آن صورت به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.
نقشه جغرافیایی ایران نشان می دهد که این کشور از سوی دشمنان مختلفی محاصره شده که همگی درصدد نابودی آن هستند، پس بدیهی است که نظام حاکم بر آن باید تمام تلاش خود را برای تامین امنیت و دفاع از خود فراهم کند.»
«زمانی جنگ اول در خلیج فارس، تنها عراق نبود که به ایران حمله کرده بود بلکه همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حمله کردند و کشورهای غربی و ایالات متحده نیز پشتیبان بغداد در این جنگ بودند. امروزه مسئولان عربستان سعودی تقریبا در همه سخنرانی های خود رسما اعلام می کنند میلیاردها دلار تسلیحات مدرن برای مقابله با ایران خریداری کرده اند.»
«نخست وزیر اسرائیل رسما اعلام می کند که برای حمله به ایران نقشه دارد و رئیس جمهوری ایالات متحده نیز رسما اعلام می کند که هنوز گزینه نظامی علیه ایران حتی در صورت اجرای کامل برجام توسط تهران روی میز است و فقط در تلاش است ایران را تضعیف کند.»
همین چند روز پیش رئیس جمهوری آمریکا به جای اینکه پادشاه عربستان سعودی را برای حمایت از تروریست های القاعد، داعش، بوکوحرام و… یا زیر پا گذاشتن همه قوانین و مقررات انسانی و بین المللی و کشتار مردم بی گناه یمن مواخذه کند، وی را تشویق و اعلام کرد که چند میلیار دلار دیگر تسلیحات کشتار جمعی در اختیار ریاض قرار می دهد تا مردم بی گناه بیشتری را در یمن قتل عام کنند.»
خبرگزاری روسی افزوده است: در سوریه و عراق به جای اینکه دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا حملات علیه کردهای در حال جنگ با تروریست های داعش را متوقف کند از عملکرد این کشور حمایت می کند؛ عملی که عملا به معنای حمایت از تروریست های داعش است.
«ظاهرا آمریکایی ها تصور می کردند که با توافق هسته ای می توانند از ایران باجگیری و اعراب را وادار کنند که سیاست های منطقه ای خود را تغییر دهد. برای باجگیری نیز آنها خلاف توافق به شگردهای مختلف می خواستند تحریم ها را تعلیق و نه لغو کنند تا هر وقت نیاز باشد مجددا آنها را چماق کنند.»
«براساس نقشه، آمریکایی ها می خواستند تاسیسات هسته ای ایران کاملا نابود شود و سازمان بین المللی انرژی هسته ای اقدام به جمع آوری اطلاعات در مورد تاسیسات نظامی ایران کند تا زمانی که نیاز شد هم بدانند با چه چیزی مواجهند و هم اینکه بتوانند این تاسیسات نظامی را نیز نابود کنند.»
«طبق اظهارنظرهای رسمی مسئولان ایالات متحده، آنها درصدد بودند با این «نقشه خلاقانه» بدون حمله نظامی از شر تاسیسات هسته ای ایران که براساس تحلیل های آنها ممکن است در شرایط جنگ تسلیحات دفاعی هسته ای نیز تولید کند، خلاص شوند و هم اینکه بعدها مجددا تحریم ها را بر گردانند.»
«همانگونه که هیچ کشوری مبنای تصمیم گیری سیاسی خود را براین اساس قرار نمی دهد که مسئولان کشور دیگری برای مصرف داخلی صحبت می کنند یا اینکه واقعا چنین تصمیمی را دارند، ایران نیز نمی تواند به صحبت های مسئولان آمریکایی توجه نکند.»
«همانگونه که بالاتر نیز اشاره شد سیاست های ایران به خصوص در منطقه خاورمیانه با امنیت ملی این کشور مرتبط است به این معنا که اگر ایران از نفوذ تروریست های وابسته به عربستان سعودی - که قبلا میلیاردها دلار در اختیار صدام قرار داد تا ایران را نابود کند - در سوریه و عراق جلوگیری به عمل نیاورد به طور قطع این تروریست ها تلاش خواهند کرد به مرز برسند و ایران مجبور خواهد بود در خاک خود با آنها به مقابله بپردازد.
اسپوتنیک نوشته است: با اینکه ایران به هیچ وجه هیچ کشوری را تهدید به حمله نکرده اما روزی نیست که این کشورها ایران را تهدید به حمله نظامی نکنند. پس توقع اینکه ایران در مورد این مسایل کوتاه بیاید امری غیرمنطقی است و به همین دلیل است که آیت الله خامنه ای سخنان اخیر خود را ایراد کردند؛ بنابراین می توان چنین برداشت هایی را کرد:
_ طبق توافق (برجام) قرار این است که تحریم ها رفع شود، پس اقدامات ایران نیز قدم به قدم وابسته به رفع تحریم ها خواهد بود. اگر طرف مقابل بخواهد پیشدستی کرده و تحریم ها را معلق کند، تهران نیز برنامه هسته ای خود را به گونه ای معلق می کند که سریعتر از آمریکایی ها بتواند در صورت تصمیم به برگرداندن تحریم ها، برنامه هسته ای خود را به چرخش درآورد.
_ در مورد خاورمیانه، ایران به هیچ وجه حاضر به چانه زنی نیست. گو اینکه در صورتی که طرف مقابل شرایط، خواسته ها و سیاست های این کشور را بپذیرد و امنیت ملی ایران و همپیمانانش تامین شود در آن صورت ممکن است انعطاف به خرج دهد و در نابودی تروریست ها همکاری کند.
_ در مورد برنامه تسلیحات دفاعی و به خصوص بحث موشک های بالستیک، ایران نه فقط به هیچوجه حاضر به کوتاه آمدن نخواهد بود بلکه قطعا به سمت تولید تسلیحاتی خواهد رفت که هم قدرت تخریبی بالاتر و هم دقت بالاتر داشته باشند تا بتوانند به تاسیسات حیاتی کشورهایی برسند که ایران را تهدید می کنند یا اینکه آمادگی دارند پایگاه های خود را برای حمله در اختیار دشمنان ایران قرار دهند؛ در این صورت هرکسی به فکر حمله به جمهوری اسلامی بیافتد مجبور شود به عواقب آن نیز بیاندیشد.
اسپوتنیک در پایان افزوده است: در این مورد نیز می توان به صحبت های اخیر ایهود باراک اشاره کرد که گفت نتانیاهو 2 بار تصمیم به حمله به ایران را گرفت و هر دو بار مسئولان نظامی و امنیتی با او مخالفت کردند، زیرا بیم عواقب این حملات را داشتند؛ همین مساله نشان می دهد تسلیحات دفاعی از نان شب نیز برای ایرانی ها واجب تر است و به همین دلیل آیت الله خامنه ای گفتند که ایرانی ها باید تلاش کنند آنقدر پیشرفت کنند و قدرتمند شوند که دشمن جرات حمله نداشته باشد.»
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
یا لثارات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
قابل توجه بزک کنندگان آمریکا! حداقل نحلیل های فرا مرزی رو بخونید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
خدارا شکر که رهبری فرزانه و جهان بین داریم.
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
پیام من به تمامی جوامع: اگر از هر جهت محاصره هم باشیم دست از آرمان های انقلاب نخواهیم کشید!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :