متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: این وضعیت در حالیست که یکسری از نیرو‌ها با گذر زمان بازنشست شده و تعدادی از متخصصان عفونی نیز به علت ابتلا به کرونا فوت کردند.
کد خبر: ۹۱۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹ 18 November 2020
به گزارش ایرنا دکتر فریبا کرامت  در آیین تجلیل از کادر درمان اظهار داشت: شیوع کرونا استقبال رزیدنت‌های عفونی را کاهش داده و بیشتر رزیدنت‌ها از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انصراف دادند.

وی اضافه کرد: حوزه عفونی جزو رشته‌های کم استقبال بوده و در صورت تداوم اپیدمی کرونا تا دو سه سال آینده به طور حتم با معضل نیروی متخصص عفونی مواجه خواهیم شد.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: این وضعیت در حالیست که یکسری از نیرو‌ها با گذر زمان بازنشست شده و تعدادی از متخصصان عفونی نیز به علت ابتلا به کرونا فوت کردند.

کرامت افزود: بنابراین باید با در نظر گرفتن مشوق‌های نظیر افزایش حقوق زمینه جذب نیروی رزیدنت عفونی را فراهم کرد تا با ایجاد علاقه و انگیزه آن‌ها در تخصص عفونی ادامه تحصیل دهند.

وی تاکید کرد: امسال کمترین نیروی رزیدنت عفونی وارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است و از این تعداد نیرو نیز به دنبال شیوع کرونا ۵۰ درصد انصراف دادند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: شمار نیرو‌های پرستاری، خدمات، متخصصان عفونی و بیهوشی و متخصصان داخلی نیز کم است و تنها در صورت کاهش ورودی به بیمارستان‌ها می‌توان با نیروی اندک موجود به بیماران خدمات بهتر ارائه داد.

کرامت از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خواست مشوق‌هایی نیز برای کادر پرستاری در نظر بگیرند همچنین معاونت درمان کمبود نیرو را با پیگیری رفع کند.

وی یادآوری کرد: از ۲۷ بهمن سال گذشته که اولین مورد مثبت و فوتی بیماری کرونا در همدان ثبت شد همه کادر درمان و دیگر حوزه‌های پزشکی شبانه روزی بر بالین بیمار حضور یافته و با بیماران تماس نزدیک داشتند.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ۲ تن از یاران و همکاران کادر درمان در مصاف با کرونا شهید شدند افزود: این افراد برای راحتی سایر بیماران تلاش کردند حتی بسیاری از پرسنل کادر درمان در این مسیر سلامتی خود را از دست داده و به کرونا مبتلا شدند.

کرامت اضافه کرد: کادر درمان علاوه بر تلاش برای درمان بیماران التیام بخش و همدرد همراهان بیمار نیز بودند تا آن‌ها نگران وضعیت عزیزانشان نباشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: پرسنل کادر درمان و مدافعان سلامت دچار خستگی روحی و جسمی شدند و بنابراین درخواست می‌شود از این افراد حمایت روحی صورت گیرد.

 کرامت افزود: پروتکل‌های مصوب در ستاد کرونا به گونه‌ای باشد که ورودی بیمارستان‌ها را کاهش دهد تا کادر درمان اندکی بتوانند نفس بکشند و استراحتی کنند.

وی ادامه داد: در موج سوم اپیدمی کرونا با توجه به افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، میزان استراحت نیرو‌های کادر به شدت کاهش یافته و علاوه بر فعالیت شبانه روزی در روز‌های تعطیل نیز نیرو‌ها در سر کار حاضر هستند.

مدیر مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی بعثت همدان گفت: نیروی انسانی با ارزش دارایی هر سازمان است و پرسنل علوم پزشکی در جریان شیوع کرونا با توان و غیرت فعالیت کردند.

حمید کیانی فتوت با بیان اینکه شمار نیرو‌های متخصص و حتی افراد بیمار بر کم بوده و خسته شدند افزود: همواره درصدد کاهش بیماران بخش‌های مختلف بیمارستان با هدف فراهم کردن زمینه استراحت پرسنل هستیم، اما افزایش بیماران در پیک سوم به همراه بازنشستگی پرسنل، بیماری و استعلاجی این فرصت را سلب کرده است.

وی کاهش درآمد کادر درمان و منابع مالی بیمارستان‌ها را یکی از نگرانی‌های جدی علوم پزشکی دانست و گفت: برای ترمیم حقوق فعالان در این حوزه منابعی دیده شده است.

کیانی درباره تجهیزات بیمارستانی نیز اظهار داشت: بسیاری از زیر ساخت‌های موجود ماحصل تلاش‌ها و پیگیری‌هایی است که پیش از شیوع کرونا صورت گرفت در غیر اینصورت هم اینک با مشکل مواجه می‌شدیم.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان نیز گفت: بیمارستان تامین اجتماعی با دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در زمینه کرونا هماهنگ بوده و دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی و استانی کرونا را اجرایی کرده است.

سمیرا نوری افزود: در گام نخست ۱۴۰ تخت بیمارستان تامین اجتماعی برای بیماران کرونایی پیش بینی شد، اما بدون دریافت هر گونه درخواست تعداد تخت‌ها به ۱۷۰ مورد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ۳۰ تخت بیمارستانی به امکانات «ای. سی. یو» مجهز است افزود: در حال حاضر ۱۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستان تامین اجتماعی بستری هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار