معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه در این کتاب به زبان حوزه شنیداری، گفتاری و نوشتاری پرداخته شده، عنوان کرد: این کتاب در حوزه فرهنگ عامه همدان است و باید بگویم از گذشته تا کنون گویش همدانی از حوزه گویش فراتر رفته و به زبان تبدیل شده و می‌تواند به عنوان یک زبان غنی معرفی شود.
کد خبر: ۹۱۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 17 November 2020

به گزارش مهر، جلسه معرفی، بررسی و نقد کتاب فرهنگ «اصطلاحات عامیانه همدان» تألیف محمدعلی نوریون،  در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار شد.

مجید فروتن در این جلسه از کتاب به عنوان بزرگترین دستاورد بشر یاد کرد و گفت: هفته کتاب بهانه‌ای است تا این گنج ارزشمند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و برای ارتقا سرانه مطالعه و توجه به کتاب به عنوان یک کالای اساسی، فرهنگ سازی شود.

فروتن برگزاری سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب را یکی از راهکار‌های توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه دانست و افزود: امروز به مناسبت هفته کتاب جلسه معرفی، بررسی و نقد کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدان که با تألیف استاد محمدعلی نوریون و به همت حوزه هنری همدان منتشر شده است، برگزار شد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری در زمینه تهیه و تدوین دانشنامه همدان اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است، عنوان کرد: امسال جایزه قلم هگمتانه به عنوان اولین دوره انتخاب کتاب سال استان، در همدان برگزار می‌شود که بخش قابل توجهی از آثار رسیده به دبیرخانه و همینطور آثار منتخب در ارتباط با دانش‌نامه همدان است.

فروتن با تأکید بر اینکه در این کتاب به زبان حوزه شنیداری، گفتاری و نوشتاری پرداخته شده، عنوان کرد: این کتاب در حوزه فرهنگ عامه همدان است و باید بگویم از گذشته تا کنون گویش همدانی از حوزه گویش فراتر رفته و به زبان تبدیل شده و می‌تواند به عنوان یک زبان غنی معرفی شود.

مؤلف فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدان هم در این جلسه با بیان اینکه این کتاب تا ۴ جلد ادامه دارد و تاکنون دو جلد آن منتشر و بسیاری از اصطلاحات ویرایش شده است، گفت: جلد اول این کتاب سال ۹۵ و جلد دوم آن سال ۹۸ منتشر شد.

محمدعلی نوریون هدف از تألیف این کتاب را پرداختن به اصطلاحاتی دانست که به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده‌اند و اظهار کرد: همدان فرهنگ دیرینه و غنی دارد، تغییر گویش‌ها و فرهنگ‌ها به مرور زمان امری طبیعی است بنابراین تلاش کردیم ضمن نزدیک کردن برخی اصطلاحات به معنای اصلی، به حفظ گویش همدانی کمک کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار