در چند ماه گذشته نمایندگان معاونت غذا و داروی همدان از توزیع هدفمند و مدیریت شده انسولین خارجی خبر دادند و برای تامین نیاز ماهیانه بیماران سهمیه‌ای را قرار دادند.
کد خبر: ۹۱۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ 20 October 2020
چند روزی است انسولین قلمی به عنوان یکی از داروی‌های مهم بیماران دیابتی نایاب شده و بیماران را در داروخانه‌های سطح شهر سرگردان کرده است.

به گزارش تسنیم، انسولین برای کمک به بدن در تنظیم قندخون ترشح می‌شود. وقتی بدن بیماران دیابتی قادر به تولید انسولین نیست باید این هورمون به شکل مصنوعی به بدن بیمار تزریق شود. زندگی برخی از بیماران دیابتی وابسته به تامین روزانه انسولین است و اگر به موقع این دارو را دریافت نکنند بدون شک دچار عوارض سخت بیماری خواهند شد.

در چند ماه گذشته نمایندگان معاونت غذا و داروی همدان از توزیع هدفمند و مدیریت شده انسولین خارجی خبر دادند و برای تامین نیاز ماهیانه بیماران سهمیه‌ای را قرار دادند.

اگرچه در آن زمان هم توزیع انسولین چندان موفقیت آمیز نبوده و بسیاری از بیماران برای تامین سهمیه خود دچار مشکل شدند، اما اینک به وضعیتی رسیدیم که حداقل از سه روز گذشته تاکنون انسولین قلمی در هیچ یک از داروخانه‌های همدان موجود نیست.

این درحالی است که به دلیل نیاز بدن این افراد دسترسی به این نوع از انسولین برای برخی بیماران واجب‌تر از نان شب است و اگر به موقع تزریقش نکنند، بدحال می‌شوند.

۲ روز است که دربه‌در داروخانه‌ها هستم

یک بیمار ۴۸ ساله دیابتی به خبرنگار تسنیم گفت: دو روز است در پی یافتن انسولین قلمی به تمام داروخانه‌های شهر رفته‌ام و حتی با چند داروخانه در شهرستان‌های استان تماس گرفتم، اما این دارو در هیچ داروخانه‌ای وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خطر ابتلا به کرونا در بیماران دیابتی بیشتر از دیگران است، تصریح کرد: با این حال مجبور هستم برای تهیه دارو به داروخانه‌های مختلفی بروم.

این بیمار دیابتی با بیان اینکه از ماه‌های اخیر تامین انسولین قلمی خارجی دشوار شده است، عنوان کرد: در ماه‌های گذشته با کمبود مواجه بودیم، اما در حال حاضر داروی انسولین نایاب شده است.

وی با اشاره به اینکه دسترسی آسان به دارو درمان، حق طبیعی ما بیماران است، اظهار داشت:، اما متأسفانه رنج بسیار بزرگی به نام سرگردانی برای تامین ماهیانه دارو گریبان گیر بیماران دیابتی است.

این بیمار با بیان اینکه مسئولان غذا و دارو می‌گویند از انسولین ایرانی که ویالی است و تزریق دشواری دارد، استفاده کنید گفت: تزریق این نوع انسولین بسیار دشوار است و حتی پزشکان هم این نوع را تجویز نمی‌کنند.

یک شهروند همدانی که دختر ۱۶ ساله‌اش مبتلا به دیابت و مجبور به استفاده از انسولین است، به خبرنگار تسنیم گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته انسولین قلمی در داروخانه‌ها موجود نیست و کسی هم پاسخگوی دردهایمان نیست.

این مادر که بخاطر نبود انسولین نگران بدحال شدن دختر بیمار خود است، اظهار داشت: پس از جست‌وجو در داروخانه‌های شهر، من را به معاونت غذا و دارو ارجاع دادند، اما رفتن به آنجا هم فایده‌ای نداشت و آن‌ها نیز خبر از کمبود دارو دادند.

وی با تاکید بر اینکه جان هزاران بیمار همچون دخترم به تامین به موقع انسولین وابسته است، تصریح کرد: در شرایطی که کرونا در کوچه‌های خیابان‌های شهر جولان میدهد ما مجبوریم برای دسترسی به داروی مورد نیاز خود به چندین داروخانه‌ی پر ازدحام برویم.

این مادر از مسئولان و متولیان غذا و دارو خواست به مهمترین وظیفه خود که تامین به موقع و دسترسی آسان بیماران به دارو‌های حیاتی است، عمل کنند.

کمبود انسولین یک مشکل کشوری است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کمبود انسولین قلمی خارجی یک مشکل کشوری است و فقط مربوط به استان ما نیست.

دکتر ایرج خدادادی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: مدتی است سهمیه استانی انسولین قلمی که مورد نیاز بیماران دیابتی است کاهش یافته و بیماران با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای کنترل و مدیریت توزیع این نوع انسولین، اقداماتی را انجام دادیم و سهمیه مشخصی را برای نیاز ماهیانه بیماران اعلام کردیم، تصریح کرد: به بیماران توصیه می‌شود در مواقع کمبود به جای انسولین قلمی خارجی از انسولین ویالی ایرانی استفاده کنند. این نوع انسولین باید توسط پزشک معالج بیمار تجویز شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه امیدواریم در دو تا سه روز آینده انسولین قلمی در داروخانه‌های استان توزیع شود، اظهار داشت: کارشناسان ما از طریق سامانه ۱۴۹۰ پاسخگوی سوالات مردم هستند.

خدادادی افزود: مردم می‌توانند با سامانه ۱۴۹۰ تماس بگیرند و با اتصال به کارشناسان دارویی از موجودی داروخانه‌ها درباره دارو‌های کمیاب مطلع شوند.

به گزارش تسنیم از همدان، انسولین برای بیماران دیابتی یک داروی حیاتی است که اگر به موقع تزریق نشود ممکن است بیمار دچار عوارض جبران ناپذیری شود. سازمان غذا و دارو متولی تامین داروی بیماران است بنابراین مدیرانی که حقوق و مزایای این سازمان را دریافت می‌کنند موظف اند مشکلات را برطرف کرده و اقداماتی انجام دهند که بیمار به غیر از رنج بیماری از مشکل کمبود دارو آزار نبیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار