معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۳۸ هکتار پرونده در زمینه طرح فراز تشکیل و تاکنون پنج هکتار مصوب شده و ۴۶ هکتار در حال پیگیری است و ۱۱۵۰ پایه انگور پیوند زده شده به طوری که در استان ۱.۱۵ هکتار از باغات انگور پیوندزنی شده است.
کد خبر: ۹۱۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 19 October 2020
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبار‌های استان ذخیره شده است گفت: زمینه صادرات سیب زمینی به کشورهایی، چون پاکستان و افغانستان ایجاد شده است.

به گزارش فارس، محمدشهرام پرورش با بیان اینکه ۷۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان به باغات اختصاص دارد اظهار کرد: بیش از ۱۲۵ هزار سرشاخه‌کاری در راستای اصلاح باغات گردو در استان انجام شده و در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ نیز برنامه‌های مدونی برای ۱۰۰ هزار پیوند در باغات گردو تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان چندین طرح خاص اصلاح و جایگزینی باغات اجرا شده است افزود: سال گذشته طرح فراز یعنی داربستی کردن باغات انگور در استان اجرا شد، طی این طرح ۱۶۵ هکتار از باغات به بانک معرفی و در نهایت ۵۰ هکتار تاکنون در شهرستان ملایر و رزن اجرایی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۳۸ هکتار پرونده در زمینه طرح فراز تشکیل و تاکنون پنج هکتار مصوب شده و ۴۶ هکتار در حال پیگیری است و ۱۱۵۰ پایه انگور پیوند زده شده به طوری که در استان ۱.۱۵ هکتار از باغات انگور پیوندزنی شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۴.۹ میلیون تن محصولات کشاورزی استان چهار میلیون تن در حوزه تولیدات گیاهی است بیان کرد: ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت غلات است.

پرورش ادامه داد: نهاده‌های مورد نیاز کشت محصولات کشاورزی تأمین شده و سه نوع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت محصولات زراعی تدارک دیده شده به طوری که در تأمین بذور ازته مشکلی نداشتیم و ۴۱ هزار تن بین کشاورزان توزیع شده است.

وی به افزایش قیمت کود فسفاته در سال جاری اشاره کرد و اظهار کرد: ۳ هزار و ۱۵۰ تن کود فسفات به استان همدان تخصیص یافته که۷۰۰ تن در بین کشاورزان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: ۱۵ هزار تن بذر گندم در سال جاری خریداری شده که ۶ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم در استان توزیع و۲۵۰۰ تن بذر گندم مرغوب در حال بوجاری و فرآوری است تا به کشاورزان تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه در تأمین بذور کلزا و جو مشکلی در استان وجود نداشته است تأکید کرد: در سال جاری ۸ هزار و ۳۷۷ هکتار قرارداد بین چغندرکاران استان با چهار کارخانه قند بسته شده که ۷ هزار و ۶۸۸ هکتار سطح سبز مزارع چغندرقند استان بوده و برآورد تولید ما ۴۶۶ هزار تن محصول بوده است.

پرورش با اشاره به اینکه ۸۴ هزار تن چغندرقند به کارخانجات قند تحویل داده شده است اظهار کرد: در استان ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی کشت شده و استان همدان در تولید تابستانه این محصول نقش بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۱۳۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در استان همدان تولید شده از همین رو در راستای حمایت از گوجه‌کاران استان، ۱۲ هزار تن گوجه توسط کارخانه تولید رب اسدآباد از کشاورزان به صورت حمایتی خریداری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ۹۲۰ هزار تن سیب‌زمینی در ۲۱ هزار هکتار از مزارع استان تولید شده که ۴۲۰ هزار تن آن سیب‌زمینی تابستانه بوده است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبار‌های استان ذخیره شده است خاطرنشان کرد: قیمت سیب‌زمینی سر زمین کشاورزی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان بوده و صادرات این محصول به پاکستان و افغانستان نیز راه‌اندازی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار