معمولا بیماران مبتلا به کرونا از بدن درد، ضعیف جسمانی و بی‌حالی رنج می‌برند و بسیاری از آن‌ها قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نبوده و نیاز به مراقبت دیگران دارند. کرونا یک ویروس خطرناک با قدرت سرایت‌پذیری بالا‌ست که می‌تواند از طریق عطسه، سرفه، تماس با دست، صورت و چشم، و حتی صحبت کردن به دیگران منتقل شود؛ بنابراین آموزش روش‌های مراقبت از بیماران کرونایی در منزل و پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده به این ویروس، یک موضوع مهم و حیاتی است.
کد خبر: ۹۰۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 10 October 2020
آموزش روش‌های مراقبت از بیماران کرونایی در منزل و پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده به این ویروس، یک موضوع مهم و حیاتی است که اگر به خوبی رعایت نشود احتمال سرایت ویروس به اطرافیان بیمار بسیار زیاد است.

به گزارش تسنیم، با افزایش آمار بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی جوابگوی پذیرش تمام بیماران نیست و تنها بیماران بدحال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خطرناک نیاز به بستری در بیمارستان دارند. بسیاری از بیماران به صورت سرپایی ویزیت می‌شوند و ضمن دریافت دارو‌های مربوط به کنترل بیماری، به قرنطینه خانگی توصیه می‌شوند.

اما معمولا بیماران مبتلا به کرونا از بدن درد، ضعیف جسمانی و بی‌حالی رنج می‌برند و بسیاری از آن‌ها قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نبوده و نیاز به مراقبت دیگران دارند. کرونا یک ویروس خطرناک با قدرت سرایت‌پذیری بالا‌ست که می‌تواند از طریق عطسه، سرفه، تماس با دست، صورت و چشم، و حتی صحبت کردن به دیگران منتقل شود؛ بنابراین آموزش روش‌های مراقبت از بیماران کرونایی در منزل و پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده به این ویروس، یک موضوع مهم و حیاتی است.

‌ابراهیم جلیلی اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده بیمار مبتلا به کرونا به این بیماری باید محدوده حرکت بیمار در فضا‌های مشترک منزل به حداقل برسد.

وی با تاکید بر اینکه فقط یک نفر از اعضای خانواده مسئول مراقبت از بیمار باشد، تصریح کرد: هرگز شخصی را که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی دارد برای مراقبت از بیمار انتخاب نکنید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: پس از شستن دست‌ها، آن‌ها را با حوله کاغذی یکبار مصرف خشک کنید و از حوله مشترک استفاده نکنید. شستن دست‌ها پس از هربار تماس با بیمار یا محیطی که بیمار در آن قرار دارد انجام شود.

جلیلی با تاکید بر اینکه اعضای خانواده در اتاق دیگری باشند و فاصله لازم را با بیمار رعایت کنند، اظهار داشت: ماسک باید در اختیار بیمار قرار داده شود تا در مواقع لازم آن را به صورت بزند.

وی با بیان اینکه از تماس با مایعات بدن، بخصوص ترشحات دهانی، تنفسی و مدفوعی بیمار خودداری کنید، افزود: برای درآوردن ماسک استفاده شده نیز بند آن را از پشت باز کرده و ماسک را بردارید. قبل و بعد از برداشتن ماسک و بیرون آوردن دستکش، دست‌ها را بشویید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه هنگام تمیز کردن مایعات، ترشحات و مدفوع بیمار حتما از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنید، گفت: سطوح لمس شده توسط بیمار مانند وسایل اتاق و دستشویی را نیز تمیز و ضدعفونی کنید.

جلیلی با تاکید بر اینکه برای بیمار از ظروف مخصوص و جداگانه استفاده کرده و آن‌ها را جداگانه بشویید، افزود: هرگز از ماسک یا دستکش یکبار مصرف به صورت مجدد استفاده نکنید.

وی گفت: برای شست‌وشو ابتدا مواد شوینده و بعد ضدعفونی کننده استفاده کنید. همچنین هنگام تمیز‌کردن هرچیزی که با مایعات بدن بیمار خیس شده باشد، دستکش بپوشید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه لباس‌های کثیف بیمار را نتکانید و از شوینده‌های معمولی استفاده کنید، عنوان کرد: حداقل یکبار در روز سطوح حمام و توالت و وسایل آن را تمیز و ضدعفونی کنید.

جلیلی با بیان اینکه زباله‌های تولید شده در حین مراقبت از بیمار را در سطل زباله درب‌دار بگذارید، تصریح کرد: حواستان باشد به وسایل آلوده بیمار، بدون دستکش دست نزنید.

وی با تاکید بر اینکه برای بردن بیمار به مراکز درمانی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید، گفت: مراقبی که در تماس نزدیک با بیمار بوده است باید تا ۱۴ روز پس از تماس در خانه بماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار