فعالیت‌هایی مانند گردشگری کشاورزی، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه‌های محلی، به‌طور کلی محور این نوع گردشگری، درک زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه است و بسته به جغرافیای منطقه، فعالیت‌های متفاوتی می‌تواند در آن انجام شود.
کد خبر: ۹۰۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰ 07 October 2020
زندگی در طبیعت علاقمندان بسیاری دارد، اما فضای کنونی جامعه و نوع اشتغال آدم‌ها به گونه‌ای است که حتی در روستا‌ها نیز باید ضمن ایجاد مساکن وراه‌های مناسب، امکاناتی زندگی امروزه در شهر‌ها به صورت بومی و متناسب با شرایط هر منطقه ایجادشود.

 به گزارش تسنیم، گردشگری روستایی را می‌توان مترادف با عبارت "تجربه زندگی محلی" دانست. این تجربه، شامل موارد بسیار متنوعی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و فعالیت‌هایی می‌شود که در یک منطقه روستایی و کشاورزی خاص وجود دارند.

فعالیت‌هایی مانند گردشگری کشاورزی، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه‌های محلی، به‌طور کلی محور این نوع گردشگری، درک زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه است و بسته به جغرافیای منطقه، فعالیت‌های متفاوتی می‌تواند در آن انجام شود.

با این اوصاف و ظرفیت‌های موجود در کشور آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای رونق این صنعت در کشور و استان‌هایی نظیر استان همدان باید پیش از انجام هر کاری، بستر‌ها و زیر ساخت‌های توریسم روستایی را ایجاد کرد.

اگرچه زندگی در طبیعت علاقمندان بسیاری دارد، اما فضای کنونی جامعه و نوع اشتغال آدم‌ها به گونه است که حتی در روستا‌ها نیز باید ضمن ایجاد مساکن، معابر و راه‌های مناسب، امکاناتی زندگی امروزه در شهر‌ها نیز به صورت بومی و متناسب با شرایط هر منطقه در روستا‌ها فراهم شود تا افراد با دغدغه کمتری به زندگی در روستا‌ها بپردازند.

برای تحقق این موضوع مهم و پیشرفت و آبادانی روستا‌ها که قطعا در توسعه کشور نیز نقشی موثر و حیاتی دارند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور، طرح‌هایی مانند بهسازی و مقاوم سازی روستاها، احداث منازل روستایی و بهبود شرایط در روستا‌های هدف گردشگری را اجرا می‌کند. طرحی که خوشبختانه توانسته سبب احیای زندگی روستایی و حتی مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها شود.

در استان همدان نیز ۲۰ روستای هدف گردشگری وجود دارد. روستایی مانند روستای حیدره دارالامام یا حیدره قاضی خانی. این روستا یکی از روستا‌های دهستان سیمینه‌رود از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار است که در ۲۷ کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع‌شده است.

کوهستانی بودن و زمستان‌های سرد و طولانی و تابستان‌های معتدل از ویژگی‌های طبیعی این روستا به شمار می‌آید. طبق گفته اهالی قدمت این روستا به بیش از ۱۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

روستایی که دارای بافت پلکانی بوده و در دل کوه‌های پربرف قرار دارد. ویژگی‌هایی که سبب شده این روستا به‌عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری استان همدان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتخاب شود.

روز گذشته این روستا میزبان تعدادی از مسئولان کشوری بود و از همین نقطه نیز طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش طرح هادی، ساخت و بهسازی مساکن روستایی و طرح سنددار کردن خانه‌های روستایی به دستور رئیس‌جمهور انجام شد.

 در این برنامه به گفته علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

 وی در این برنامه افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۶ هزار واحد مسکونی ساخته‌شده که با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده و ۱۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز تا پایان سال آماده بهره‌برداری در کشور می‌شود.

این مقام مسئول اعلام کرد: برای ۱۰۶ هزار واحد مسکن روستایی ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی و بلاعوض پرداخت‌شده است.

وی درباره طرح عمران و بهسازی روستا‌ها یا همان طرح هادی نیز گفت: این طرح در ۸۱۱ روستای کشور اجرای شده و در بخش‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده است.

تابش افزود: برای اجرای این طرح در این تعداد از روستا‌های کشور ۲۷۸ میلیارد تومان اعتبار مستقیم، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار غیرمستقیم و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از سوی مشارکت‌های مردمی هزینه شده است.

وی درباره طرح سنددار کردن خانه‌های روستایی نیز بیان کرد: تاکنون با کمک سازمان ثبت‌اسناد برای ۳ میلیون و ۵۹۲ هزار مسکن روستایی سند صادرشده و امروز نیز ۲۸ هزار و ۹۸۱ جلد سند به مردم اهدا می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور همچنین در جمع خبرنگاران درباره وضعیت روستا‌های هدف گردشگری در کشور با اعلام اینکه طبق برنامه قانون توسعه باید طرح گردشگری برای ۳۰۰ روستای کشور تهیه شود، اظهار داشت: سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های گردشگری روستا‌های هدف گردشگری کشور اختصاص داده می‌شود.

 افزود: در حال حاضر ۵ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکن روستایی در سطح کشور وجود آورد که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نوسازی و مقاوم‌سازی شده و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نیز باقی‌مانده‌اند.

تابش با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی باید مقاوم‌سازی شوند عنوان کرد: علاوه بر این اقدام سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد مسکن روستایی نیز در قالب مساکن خسارت‌دیده نوسازی و مقاوم‌سازی می‌شوند که اگر این روند ادامه یابد در هشت سال آینده تمامی مساکن روستایی نوسازی خواهند شد.

وی با تشریح نقش روستا‌ها در عمران و پیشرفت کشور بیان کرد: اجرای طرح هادی سبب ماندگاری خانواده‌ها در روستا‌های کشور و حتی در برخی مناطق سبب مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: هم‌اکنون در ۵۲ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار معادل ۲۰ هزار از روستا‌های کشور طرح هادی اجرایی شده و در باقی روستا‌ها نیز متناسب با اعتبارات تخصیص‌یافته اجرا می‌شود.

به گزارش تسنیم، با اقدامات انجام شده و همت دولت و مجلس برای رونق گردشگری روستایی در کشور امید است این صنعت درآمدزا بتواند به کسب و کار مناطق روستایی و معیشت مردمان این مناطق کمک کند آنگونه که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد روستا‌هایی آباد، پیشرفته و پر جمعیت‌تر از حال حاضر باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار