کد خبر: ۹۰۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ 28 September 2020
تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در خدمت جهش تولید

تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه نه تنها در خدمت سند راهبردی توسعه استان است بلکه در خدمت جهش تولید نیز هست. مطابق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه با مصارف کشاورزی که قبل از پایان سال ۱۳۸۵ حفاری شده و توسط وزارت نیرو شناسایی شده اند، مشروط به داشتن شرایط تعیین شده در قانون، مشمول دریافت مجوز می‌شوند.

 در استان همدان چاه‌های فاقد پروانه مشمول قانون مذکور به دلیل وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دشت‌ها، در صورت داشتن شرایط تصریح شده در قانون، آیین نامه و دستورالعمل مربوطه، مشمول دریافت مجوز حداکثر ۲۵ متر مکعب در شبانه‌روز می‌شوند.

این حجم آب اختصاص یافته به هر چاه و همچنین مجموع حجم تعداد کل اینگونه چاه‌ها اگرچه برای مصارف کشاورزی رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و شاید به لحاظ اقتصادی برای مصارف زراعت، مقرون به صرفه نباشد لیکن برای مصارف صنایع وابسته به کشاورزی، حجم قابل ملاحظه‌ای است و می‌تواند منجر به جهش تولید شود.
 
در سند راهبردی توسعه استان، توسعه گلخانه‌ها به عنوان یکی از اهداف بخش کشاورزی تصریح شده است. توسعه گلخانه‌ها در اراضی کشاورزی آبی مربوط به چاه‌های مجاز به دلایل مختلف با استقبال مناسب کشاورزان روبرو نشده است و توسعه گلخانه‌ها به ویژه مجتمع‌های گلخانه‌ای در اراضی غیر آبی نیز با توجه به محدودیت تخصیص آب از یک طرف و نیز فاقد توجیه بودن افزایش سطح زیر کشت از سوی دیگر با موانع بزرگی روبرو است.

حال با درنظر گرفتن پتانسیل چاه‌های فاقد پروانه مشمول قانون تعیین تکلیف، راهکار مقرون به‌صرفه و آسانتر جهت نیل به اهداف سند راهبردی توسعه استان و نیز تحقق جهش تولید، برنامه‌ریزی و ترغیب و تشویق مالکین این‌گونه چاه‌ها به سمت ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی نظیر گلخانه‌ها است که به لحاظ زمین و آب فاقد مشکل است و از نظر صرفه و توجیه اقتصادی نیز حجم آب اختصاص یافته مناسب ایجاد طرح‌های صنعتی است.

 با برنامه ریزی و تحقق این مهم ضمن تحقق تکالیف سند راهبردی توسعه استان در بخش تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، به تحقق تکالیف مربوط به توسعه کشت گلخانه‌ای در استان نیز کمک خواهد شد؛ و لذا این اقدام به طور مضاعف در خدمت سند راهبردی توسعه استان خواهد بود.

در این خصوص می‌توان با جلب موافقت مالکین اینگونه چاه‌ها و تجمیع مجوز‌های بهره‌برداری، به این صورت که چند چاه مسدود و مجوز آن به یک چاه منتقل شود، نسبت به ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای با در نظر گرفتن سایر شرایط لازم، نیز اقدام کرد.

شایان ذکر است تعداد قابل ملاحظه‌ای از اینگونه چاه‌ها در حال حاضر موافقت اولیه جهت دریافت مجوز را از شرکت آب منطقه‌ای دریافت کرده‌اند و در مواردی که باغ مثمر فعال وجود ندارد، پتانسیل مناسبی جهت تامین آب توسعه طرح‌های صنعتی وابسته به کشاورزی در استان است.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار